Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jaska73, 21 Kesäkuu 2016.

    Otsikossa mainitussa Olympuksessa jämähti suljin kiinni täysin yllättäen. Näyttö on nyt siis vain mustana eivätkä edes valikot aukea (virta kyllä kytkeytyy päälle). Olen sammutellut ja irroitellut akkua turhaan, suljin on kiinni ja pysyy.

    Arvelisin että tuon ikäisessä kamerassa korjaus ei välttämättä enää kannata, mutta voinko olla väärässä?

    Kiitos jo etukäteen kommenteista!
     
  1. Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Vie korjaukseen vaan, tai avaa itte. Ei siellä tarvi olla kuin joku lattakaapeli irti jostain.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Voit olla. Se riippuu tuon iästä, jota et jostain syystä kerro. Suomalaisessa kuluttajansuojalaissa määrätään, että tavaran pitää kestää niin kauan kuin sen kohtuudella voi odottaa kestävän. Kalliilla kameralla sellainen merkitsee ainakin kolmea vuotta, ellei kameraa ole kauheasti rääkätty. Huomattakoon, että myyjä ei aina myönnä tuntevansa lakia ja virheellisesti väittää, että kahden vuoden takuun jälkeen kuluttaja on omillaan. Sellaista väitettä voisi väittää petoksen yritykseksi.
     
  3. Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Tuo "petoksen yritykseksi" on täyttä ja ennen kaikkea turhaa skeidaa. Voit lopettaa nuo typeryydert aivan alkuunsa.

    Liene syytä muistaa, että jos kamera hajoaa parin-kolmen vuoden kuluttua se ei todellakaan voi olla myyjän "vika". Kuitenkin myyjä on se porras, jolle usein miten valitetaan ensin ja myös se taho kuten mm. "mvuoren" kommentista näkyy asetetaan vastuuseen jonkun muun (käyttäjä tai valmistaja) virheestä tai laitetta kohdanneesta silkasta huonosta onnesta.

    Kuullostaa epäreilulta, eikö totta?

    Se nimenomaan on sitä. Myyjillä ei ole ainuttakaan järkevää syytä myydä valmiiksi rikkinäistä laitetta. Itse asiassa juuri päinvastoin. Jokainen, jolla on vähänkin järkeä, ymmärtää, että on tuloksellista ja mukavaa käydä kauppaa tyytyväisten asiakkaiden kanssa. Tiedän tämän vuosikymmenien tuoman kokemuksen kautta. Hyvä asiakaspalvelu on todellisuudessa yhteistyötä, jossa molemmat tahot pyrkivät parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

    Siksi olen sitä mieltä, että "mvuori" tekee turhaa ja typerää propagandaa jaksaessaa jatkuvasti vuosi vuoden perään mollata kauppiaita. Ehkä olisi syytä hänenkin siirtyä lähettelemään palautteitaan joko japaniksi tai kiinaksi valmistajien asiakaspalautesivustoille.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Mvuori on kyllä oikeassa siinä asiassa, että ns kestokulutushyödykkeille annettu takuuaika on usein lyhyempi kuin laitteen elinajanodotus. Jos vaan tuntuu siltä, että laite rikkoutuu "ennen aikojaan", niin kannattaa ottaa myyjään yhteyttä koska myyjä on se joka vastaa kuluttajalle takuuasioista. Kuluttajan ei siis tarvitse lähteä hakemaan maahantuojaa tai valmistajaa hoitaakseen asiaansa, se tehtävä jää myyjälle ihan lainkin mukaan. Jos myyjä toimii "hankalana" puskurina eikä hyväksy kuluttajan valitusta, niin sitten vaan kuluttaja-asiamiehen pakeille ja pistetään asia vireille. Jos kuluttaja-asiamies ja hänen kauttaan kuluttajalautakunta/kuluttajariitalautakunta antaa asiasta kuluttajalle myönteisen lausunnon, niin myyjän tulisi sitä noudattaa.
    Oletetaan että vika olisi esimerkiksi jonkun liitoksen irtoaminen, niin se on saattanut olla löysä jo uutena ja siis selkeästi piilevä vika jota ei tuotteessa tulisi olla, eli selkeä takuutapaus.
     
  5. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Kaupanteossa kuluttajan sopimuskumppani on tietysti myyjä, joten se on aina luonnollinen ja lakiinkin perustuva taho reklamaation tai vaatimuksen kohteeksi. Kuluttajalla on toki oikeus kohdistaa vaatimuksensa aiempaankin myyntiportaaseen tai valmistajaan, usein se vain on hankalampaa ja kalliimpaa. Lisäksi aiemman myyntiportaan vastuu rajoittuu aina sen portaan saamaan korvaukseen tuotteesta, joten kuluttajan kannattaa kohdistaa vaatimuksensa myyjään, jolloin mahdollinen korvaus rajautuu maksimissaan tuotteesta maksettuun hintaan.

    Tässähän siis puhutaan tilanteesta jossa "tavara ei vastaa kestävyydeltään tai muuten sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa". Tuo "petoksen yritys" taisi liittyä tilanteeseen, jossa myyjäliike tietää vastuunsa, mutta yrittää rajata sen "takuuseen", joka ei tietenkään ole lain mukaista. Ei kai siinä väitetty, että myyjät yleensä toimivat näin?
     
  6. mfrost

    mfrost Member

    44
    0
    6
    Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Itselläni teki saman tempun takuuaikana, joten huollossa kävi; sen jälkeen on toistaiseksi toiminut. Jos on takuuaikaa jäljellä niin kannattaa ilman muuta pistää huoltoon, jos ei niin sitten pitää jo vähän kysellä (hinta-arviota huollolle).
     
  7. Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Kiitos kaikille kommenteista! Kamera on ostettu joulukuussa 2013, joten takuuta ei ole voimassa. Todennäköisesti suljin pitää vaihtaa ja se maksaa noin parisataa euroa, eli ei varmaankaan kannata. Ehkä kysäisen vielä ostopaikasta mutta tuon kameran tarina taisi olla siinä. Elämä on.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Siis vasta kolmatta vuotta käytössä.  Ja noin tuhannen euron runko oli?
     
  9. timoh61

    timoh61

    2
    0
    1
    Vs: Kiinni jämähtänyt suljin (Olympus OM-D E-M5)

    Minulla hajosi Nikon D7000 suljin päivälleen 3 vuotta ostosta. En tietenkään saanut sitä huoltoon samana päivänä. Huollossa totesivat, että maahantuoja on korjauttanut nämä kolmeen vuoteen asti, mikä ilmeisesti on yleisesti hyväksytty aika, joka näiden pitäisi kestää kuluttajasuojan mukaisesti. Koska minulla tuo aikaraja oli ylittynyt huoltoon tuotaessa, ei Nikon suostunut korjauttamaan suljinta omaan piikkiinsä. He kuitenkin suostuivat kompromissiin, eli minä maksoin työn ja he sulkimen (se oli kyllä pienempi osuus kustannuksista).

    Eli koska sinulla ei ole vielä 3 vuotta täynnä, kannattaa olla yhteydessä myyjään ja vedota kuluttajansuojalakiin.