Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kiinalaisista akuista

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana iruuska, 12 Tammikuu 2014.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Muistan tuota samaa ihmetelleeni joskus ja todenneeni vain että hankalaksi menee siksikin kun Nikonilla on niin paljon omia variaatioita.

    Mun Nikon EN-EL15 akussa lukee Cell: Made in Japan, further prosessed in China.  Myös Sonyn nimi siitä löytyy.  Tämä tuli Rajalasta ostetun sinetöidyn D800 pakkauksen mukana.

    "Poksahtaneesta" Ansmannistasi tulee mieleen se kannettava Macci, josta levähti alkuperäinen akku. Sellaisesta kertomuksesta kun olemme täällä saaneet nauttia.

    Toisaalta jos Nikonissa lukee myös Sony, antaa se minulle erityistä luottamusta koska Sony on vanhastaan akkujen edelläkävijä. 
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    On ehdottomasti hyvä asia, että väärentäjä kirjoittaa akkuun "Nikon"-sanan lisäksi "Sony". Sen on pakko olla parempi kuin sonyton väärennös.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Tottahan toki.  Ainakin kun aidossa on se Sony.  :p    Mutta ei minun pointtini ollut väärennökset, vaan aitoudet.

    Vaan se akkujen edelläkävijän arvonimi onkin kuulemma varattu Sanyolle, erään aiemmin nimetyn lähteen mukaan sarjassa "viestejä rajan takaa".  Minä vaan olen kuullut elokuva/videoalan ihmisten kehuneen Sonyjen akkuja jo parikymmentä vuotta sitten.  Omia hyviä kokemuksia on myöhemmin yhdestä GSM-puhelimesta, jossa oli muuten ihan samannäköinen litiumakku kuin nykyäänkin järkkäreissä sekä yhdestä Sonyn kamerasta.  Aivan uskomattomia molemmat verraten muihin.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Mä olen aina ihmetellyt noiden alumiinipussukoiden merkitystä, säilytyksessä ok, mutta latauksessa en käsitä, miksi lämmittää akkuja väkisin alumiinipussukassa, kun se ylilämpiäminen on jo muutenkin lipo akkujen suurin ongelma?
     
  6. Aladdin

    Aladdin Member

    86
    19
    8
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Ne ovat palosuojapusseja. Omani ovat ainakin valmistettuja jostain sammutuspeitteen kaltaisesta materiaalista, ei alumiinista. LiPojen latauksessa lämpö ei taida olla isokaan ongelma; kenno ei vain kestä yhtään ylilatausta ja useampikennoiset akut pitää tasata samanjännitteisiksi. Jos hommassa käy pikku käpy, silloin viimeistään selviää, miksi akku kannattaa ladata tällaisessa latauspussissa. Toinen vaihtoehto on pitää makkarat ja -tikut lähistöllä.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Itse olen hoitanut lipo akkujen latauksen siten, että ne on avoimena palamattomalla alustalla ja jatkuvan kontrollin alaisuudessa, tärkeää on hyvä ilmastointi, eli ihan sama mikä on pussukan materiaalit, sellaiseen en niitä tunkisi koska ilmanvaihtoa ei käytännössä ole, ja jäähtyminen siis olematonta.
    Kukin tekee omat ratkaisunsa.
     
  8. Stara

    Stara Member

    34
    1
    6
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Monilla tuntuu olevan paljonkin kokemusta noista tarvikeakuista, niin voisiko joku ystävällisesti kertoa jonkun valmistajan nimen, jonka tuote on ollut toimiva suhteessa hankintahintaan?
     
  9. Vs: Kiinalaisista akuista

    Luonnollisesti. Itse lataan lipot suuressa kukkaruukussa. Keraamisena kestää liekit, ja ohjaavatkin ne turvallisesti ylöspäin. Pienessä kämpässä on muuten hankala saada rdrs mitään metrin varoja joka suuntaan. Yhtään akkuni eivät latauksessa lämpiä, tosin lataan aina alle 1C:n. Purussa ne sitten lämpiävätkin  enemmän. Lipot ovat ali- ja ylijännitteen lisäksi arkoja mekaanisesti. Hieman kohhiutunut saattaa käyttäytyä yllättävästi. Yhden lennokin sain palamaan torpin yhteydessä -kuin elokuvissa...paitsi että nyt muistankin: syyllinen muuten olikin JuhaA ;-)
     
  10. anttipantti

    anttipantti Member

    221
    0
    16
    Vs: Kiinalaisista akuista

    MaximalPower tuntuu olevan suosiossa ja on kyllä erittäin halpa. Itselläni löytyy maximalpowerin Fuji x100 akku ja en eroa ole huomannut Fujin omaan.

     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Kuinka suurella virralla latailet?
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Lipo laturin nopeammalla virralla, en nyt muista mitä virrat oli, mutta poika vaati tietysti nopeimman lataustahdin, jotta autot tai helikopterit ei joutuisi kauaa odottelemaan.
    Mutta joo, onhan nuo akut käytännössä kuumempia nopeassa käytössä kuin latauksessa, joten se vaurioituminen tapahtunee ajossa, ja lopputulos voi siunaantua sitten seuraavassa latauksessa.
    Koskaan ei ole vielä syttynyt palamaan, mutta turvonnut ja tosi kuumaksi mennyt akkupaketti on hylätty kesken latauksen.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Noita merkkejä on mainittu edellä ja enemmän siinä edellisessä ketjussa johon linkki alussa. Jos alkaa nettihakuja tarkemmin tekemään, löytyy "posahtaneita" tai muita häiriöjuttuja luultavasti hyvin monien kohdalla.  Myös alkuperäisillä.


    EN-EL15 Rechargeable Li-ion Battery Pack Recall
    The battery pack can experience a short circuit causing it to overheat and possibly causing the outside casing to become deformed, posing a potential hazard to consumers.

    We are asking that owners of the affected battery pack contact Nikon Inc. to initiate a free product exchange.
      http://www.nikonusa.com/en/Service-And-Support/Service-Advisories/h0ndzaip/EN-EL15-Rechargeable-Li-ion-Battery-Pack-Recall.html
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    RC-hommissa suojapussukat ovat kyllä aika vakiotavaraa. Mutta siellä akuja kohdellaan rankemmin ja on nähty enemmän myös lipo-paloja.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Riippuu tilanteesta, mutta lennätystilanteessa yleensä sillä mikä akulle sallitaan. Esim 5C. Lipon loppulataushan on aika hidasta, mutta näin akku saadaan melkolailla täyteen 10-15 minuutissa.
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Tukahtuuko palo jos akku on pussukassa, kun vain laturin piuhat tulee raosta ulos?
     
  17. Vs: Kiinalaisista akuista

    No ei näiden perusteella, palo vain jää sinne sisään.


     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Yleensä lipot pahimmillaankin vain pullistuvat. Järkevän käyttäjän pitäisi huomata asia jo silloin, niin ei edetä paloon asti.

    Lisäksi huomionarvoista, että noissa ei taidettu käyttää tasaajaa. Viimeisestä videosta ei tosin ota tolkkua. Nopea lataus ilman tasuria on ongelmien kerjäämistä.

    Hyvä puoli näissä lipoissa on suorituskyvyn lisäksi hinta. Ovat halpaa kuin saippua.
     
  19. Vs: Kiinalaisista akuista

    Noissa on haluttukin tuo "tuho", joten on taatusti syötetty haipakkata virtaa. Eipä ok tasaavat laturitkaan mitään kamalia välttämättä maksa.
    ilman virtalähdettä, joksi pc:n virtalähe aika pueno
    virtalähteellä
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Minun matkalaturi on aika lähellä ekaa vinkkaamaasi mallia. Ihan hyvä peli on ollut. Ja tietty sekin, että tuolla myös purkaa ja testaa akkuja sekä lataa myös nicadit, nimhit ja lifet.