Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kiinalaisista akuista

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana iruuska, 12 Tammikuu 2014.

  1. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Joskus ongelma on myös akkupakkauksen mekaaninen mitoitus. Noissa ison Canonin akuissa toinen pääty on osa akkukoteloa. Surkeimmissa tarvikeakuissa pääty on väärän mallinen eikä tahdo lukittua paikalleen. Sellainen pitää palauttaa ja vaatia kauppahinnan palauttamista.
     
  2. KTH

    KTH

    62
    0
    0
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Akku oli LP-E6 jonka sain 60€.Aiemmin ostin LP-E5 kympin akun joka ei toiminut kunnolla vakiolaturin kanssa,myyjä laittoi kyllä uuden mutta ei se siitä parantunut.Käytetyn akkukahvan mukana tuli kaksi Phottix akkua jotka on pelanneet paremmin,kuitenkin on niissäkin muutama häiriö ollut.
    Tuo on kyllä totta ettei vanhaan huippurunkoon kannata enää ostaa aitoa.Ja kuten aiemmin on todettu isoin ero on tuo suojaus ja lataus elekroniikka tai sen puuttuminen kokonaan.On varmaan kunnossa noissa paremmissa merkkitarvikkeissa,mutta niissä hintaero jää useasti 2-3 kymppiin.
    Edit:Ja ehdoton edellytys on että akku toimii vakiolaturin kanssa,muutenkin on liikaa latureita,3 saman valmistajan kameraa ja jokaisessa on erilainen laturi.Saisivat ottaa mallia akkuporakone latureista.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Olet osittain oikeassa, suojaus elektroniikka on todella tärkeä juttu, vielä siten, että se on kennokohtainen, mutta jos käytössä on turvallinen kennoteknologia esitesteineen, suojauselektroniikan merkitys pienenee. On todettu testeissä, että hyvienkin kennojen käyttäjillä voi olla ongelmia, koska kennojen valmistustekniikka on yksi epävarmuustekijä, ja JOS kennoja ei testata ENNEN akkuun latomista, joukkoon voi eksyä "maanantai" kenno ja sitten ollaankin enää suojauselektroniikan varassa.
    Kuitenkin voidaan sanoa, että KAIKKI kovasti perusspekseistä "positiivisesti" poikkeavat akut ovat suuri varoitusmerkki, jos lupaukset on tosia, on kennoteknologia VARMASTI riskinotto johon ei turvallisen teknologian käyttäjä suostuisi. Tuohon jos vielä lisätään puutteellinen suojauselektroniikka, niin ongelmat on varmasti edessä, jos ei kaikille, niin osalle taatusti.
     
  4. Vs: Kiinalaisista akuista

    Minun Nikon-akkuni on kiinalainen. Siitä piraattiakusta en tiedä missä se on tehty.
     
  5. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Itseasiassa. Kun katsastin, niin Panasonic akku, tehty kiinassa. Fuji akku tehty kiinassa. Ja  käytössä hyväksi osoittautunut Duracell Akku, Laturi, Virtalähde, Ladattavat paristot akku tehty kiinassa. Nikonin akku samoin.

    Jotes mikä se ns. Kiinan Akku sit on ?
     
  6. arko

    arko Member

    789
    22
    18
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Hyvä pointti on tosiaan se,että lähes kaikki on valmistettu Kiinassa mutta alkuperäinen on siitä huolimatta alkuperäinen eikä takuut murene käsiin..paitsi niitäkin myydään samalla nimellä joten ota siitä sitten selvää...
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Jos hieman valaisisin eri kennoteknologioita, niitä on useita, itse asiassa varmaan kymmeniä, pelkkä litium ei kerro mitään kennon rakenteesta, ei sen enempää kuin että siinä on yksi määräävä ainesosa littium. Millä aineskokonaisuuksilla tuo kenno on tehty, siitä pitkälti riippuu mikä on akun ominaisuudet. Noita eri variaatioita on siis kymmeniä, ja niiden käytöstavat ovat melkoisen erilaiset.
    Panasonic osti itselleen Sanyon akkutietämyksen juuri sen takia, että se oli aikaansa edellä vielä kolme vuotta sitten.
    Panasonicin kennot oli sitä ennen tehty Kiinassa NEC'in toimesta (Nippon Electric Comppany), mutta Sanyon teknologian tullessa käyttöön, on siirrytty japanilaisiin kennoihin.
    Kapasiteetitiheyttä lisätään koko ajan, ero on vaan siinä, että vastuulliset toimijat testaavat uudet teknologiat ennen julkistamista ja käyttöön ottoa, kun taas hällä väliä kiinalaiset ottavat heti käyttöön kaiken millä nähdään olevan markkinoillillisia etuja.
    Kuten olette lukeneet, on mm isojenkin autovalmistajien akkuja syttynyt palamaan, eli akun koko on myös isossa merkityksessä ja jos niitä ei päästä testaamaan tarpeeksi enne käyttöön ottoa, voi lopputulos olla se, että 0,5% akuista syttyy joka tapauksessa muutaman vuoden sisällä käyttöön ostosta. Isompien akkujen ongelmana on ns. kiinailmiö, niin kuin pienilläkin, mutta kertaluokkaa suurempi. Yksinkertaisesti energiaa on liikaa liian tiheässä, ja siitä joku kenno hermostuu ja alkaa lämmetä, naapuri kennot saavat herätteen ja lopputuloksena on akkupalo.
    Edelleen, ostakaa energiasisällöltään maltillisia akkuja, ei yli brandin akkujen kapasiteetilla varustettuja.
    Nimimerkillä: 14v Litium-akkuteknologian kanssa "painiskellut".

    Edit: Niin ja tietysti tähän kokonaisuuteen liittyy suojauselektroniikka BMS (Battery Management System), laturin kontrollisysteemit, ja itse akun rakenne, mm kuinka hyvät on ilmastoinnin raot jne.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Kaikki tulee jonkin mutkan kautta Kiinasta, vaikka niissä lukisi mitä tahansa, joten sillä ei sinänsä ole enää merkitystä.
     
  9. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Tuskin nyt ihan kaikki mutta olen kyllä samaa mieltä että valmistusmaata on nykypäivänä ihan turha tuijottaa kun siihen ei loppupeleissä voi kuitenkaan juuri vaikuttaa, muuta kuin ehkä näennäisesti (ja siinä tapauksessa maksaa turhaa ekstraa vaikka "saksalaisesta" laadusta).

    Ja osataan sitä huonolaatuista tuotetta/palvelua tehdä ihan vaikka suomessakin, ja vastaavasti hyvää osataan myös intiassa, kiinassa ja vaikkapa indonesiassa. Villakoiran ydin on siinä että tietää mitä on ostamassa.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Olen lipoja aika useat siinä toisessa hommassa poksautellutkin. Samoin Quikur. Kameroissa purkuvirrat on kuitenkin niin pieniä, että eiköhän hyvien valmistajien suuren kapasiteetin kennotkin ole ok. Kunhan akkujen speksien puitteissa liikutaan.
     
  11. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Lipojen kanssa se kunnollinen laturi tosi tärkeä!! Tosin osasipa yksi kuvauskopterin ihan laatuakkukin tömähtää.Oli onneksi tallin pöydällä ja suojapussissa.

    Kameroissa ollu joskus halppisakkuja mutta eipä nuo orkkisakutkaat kovin suurta osaa kustannuksissa näyttele... Sain just Canoniin pari Hähnel Extreme akkua ja nehän vaikkuttaa tosi fiksuilta. Ei varsinaisesti halppisakkuja, mutta paljon halvempia kuitenkin kun alkuperäiset...
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Noissa hommissa on kuitenkin se purkuvirta niin toista luokkaa. Purat lentohärpäkkeen ajoakun puolessatoista-kahdessa minuutissa. Tai ainakin viidessä minuutissa. Kameran akkua puretaan useampi tunti. Sen takia kameran akku kestää 3 tai 5 vuotta siinä missä vuosi on lennokin ajoakulle pitkä aika.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Litium-polymeeriakku on hieman erilainen konstruktio kuin litium kennoakku, joka tänä päivänä on pyöreä paketti, ei litteä kuten nuo polymeeriakut.
    Polymeeriakut on ladottu energiatiheyden takia litteäksi paketiksi jossa ilmavälejä ei ole, ja suuret purkuvirrat "sytyttää" akut jos jäähdytys ei toimi.
    "Tavallisten" litiumkamera-akkujen ongelma ei niinkään ole kulutus vaan lataus, eli jos se tehdään liian nopeasti, tilanne on sama kuin polymeeriakkujen purussa.
    Ei näitä asioita voi yleistää koskemaan KAIKKIA litium akkuja, vaikka helposti sellaista tehdäänkin.
     
  14. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Jos on iso järkkäri ja esim perus laajis octon kyydissä, niin eipä ole kahdella 5000mAh lipollakaan lentoaika kovin kummoinen ole...
     
  15. KTH

    KTH

    62
    0
    0
    Vs: Kiinalaisista akuista

    On sillä sen verran väliä että kiinassa tehdään mitä tilataan,jos tilataan mahdollisimman halpa niin saa sellaisen,jos canon tilaa laatu akun tehdään sellainen.Samoin tarvikeakuissa,tilaaja määrittää mikä on tärkein,hinta vai laatu vai molemmat tasapainossa.
    Edit: Myös suomessa saa mitä tilaa,kyllä täälläkin osataan tehdä paskaa,ei se ole pelkästään kiinan yksin oikeus.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Pitkälti juuri näin.
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Minulla on tuossa päydällä uusia lipoja. Kestää purkaa 80C lyhytaikaisesti :)
     
  18. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Mun kaikissa Nikon-akuissa on Made in Japan.
     
  19. Vs: Kiinalaisista akuista

    Tuossa malliksi J1:n akkuva
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Mulla lukee taas "Cell made in Japan, further processed in China". Eli akku on Japanialais-Kiinalainen. (Kipanialainen? Jaanalainen?)