Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kiinalaisista akuista

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana iruuska, 12 Tammikuu 2014.

  1. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Sain kamerakaupan mukana pari kiinalaista lithium akkua (EN-EL15), D7000. Toinen ei latautunut Nikonin laturilla eikä toiminut kamerassa. Myöhemmin toinenkin aloitti saman temppuilun.
    Nikonin laturin ledi vilkutti vikakoodin mukaisesti valoa eikä akut latautuneet kuin vaivaisen yhden palkin verran moitteetta. Asettamalla akun kameraan, virtaa on hädin tuskin käynnistyksen verran, käynnistäessä näytön se loppuu viimeistään.

    Tilasin kokeilumielessä piraattilaturin akuille, mutta ei näytä auttavan oireisiin. Piraattilaturi tuntuu lataavan saman verran "yhden palkin", kunnes punainen ledi muuttuu vihreäksi, ja vaikka yön yli pitää niin eivätpä nuo enää lataudu.

    Sitä kyselen, olisiko jollain tiedossa tähän ongelmaan ratkaisu? En ole koskaan itse ostanut akkuja kiinasta, eikä tämä esimerkki kyllä siihen rohkaise. Alistaa minutkin brändien naurettavaan akkuhinnoitteluun - omassa käytössä useampi akku on fiksumpi ratkaisu kuin kahva.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  3. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Jahas, kyllä saa taas ampua itseään jalkaan hakulaiskuudesta :D Ylläpito voi mun puolesta poistaa tän avaamani turhan threadin..
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Olihan tuo ketju vielä tässä etusivulla.  :) 
     
  5. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Itsellä oli samantapaista ongelmaa, tunnettu ongelma ainakin leica forumilla pirattiakkujen osalta. Pari tilaamaani akkua latautuivat heti normaalisti mutta jokunen ei. Asia korjaantui sillä, että jätti akun kameraan virrat päällä, jotta akun sai mahdollisimman tyhjäksi, normaali lataus ja ongelma korjaantui.
    Omat tarvikeakkuni ovat toimineet ja kestäneet hyvin. Varaus kestää niissä selvästi pidempään kuin leican alkuperäisessä akussa.

    Kameravalmistajat eivät itse, ei leicakaan, valmista itse akkujaan, joten tiedä häntä vaikka alkuperäiset ja piratit tulisivat samalta pajalta.
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Älä osta tuoteväärennöksiä. Ne ovat laittomia. Ostamalla tietoisesti piraattituotteita osallistut rikolliseen toimintaan. Kannattaa mieluummin ostaa luotettavien kolmansien osapuolten tarviketuotteita.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Ei ole kyse tuoteväärennöksestä jos tuotteessa ei ole kopioidun brandin merkkejä.
    Kertoisitko mitä ne LUOTETTAVAT kolmannet osapuolet on vaikkapa kamera-akuissa joita suosittelet käytettäväksi?
     
  8. Vs: Kiinalaisista akuista

    Minulla käytössä Nikoneissa kaksi alkuperäistä Nikonin EN-EL 15-akkua, sekä neljä "kiinalaista", eli siis tarvikeakkua. En huomaa käytännössä mitään eroa noilla akuilla.
     
  9. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Minulla myös, yksi Nikon ja kaksi Patona merkkistä. Vaikka spekseissä Nikonilla on enemmän kapasiteettia, ei niissä todellista eroa ole.  Tuo ero viittaa enemmänkin siihen ettei Patonaa markkinoida tekaistuin perustein. Sehän on varmaankin kiinni siitä millä kriteerein mitataan eikä tietyntyyppiseen akkutyyppiin ja mittoihin saa millään 'ylimääräistä'?


    (Taitaa olla saksalainen brändi. Vaan noita merkkejähän riittää, en väitä sitä muita paremmiksi.  Satuinpa vain valitsemaan halavalla jotakin, kuitenkin karttaen halvimpia merkittömiä.)
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Ostin kanssa Patonin akkuja (ja seinälaturin) Sonyn pikkukmeraan. Iha yhtä hyviä ovat kuin originaali akku.

    100% LUOTETTAVIA kolmannen osapuolen akkuja ei kai olekaan, mutta jos ostaa jotain edes jotenkin vakaata brändiä, niin antaahan se varmuutta.

    Olen tätä aikaisemmin kirjoittanutkin. Tarvikeakkujen suurin ero on lektroniikassa ja laadun tasaisuudessa. Ne saattavat olla kennoiltaan jopa uudempaa akkutekniikkaa kuin originaaliakut. Tai sitten ne ovat vanhempaa tekniikkaa. Ei siis ole mikään ihme vaikka niiden kapasiteetti olisi hieman eri kuin originaaliakuissa. Hyvällä tuurilla tarvikeakku on ainakin kemiallisesti orggista parempi. Huonolla säkällä se päästä savut pihalle, rikkoo kameran ja sytyttää tulipalon :-/
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Tässä kohtaa tuli mieleen se iso takaisinkutsu Sonyn läppäriakuista, ne kun polttivat läppäreitä ja taisi mennä joku talokin. Eli Kiinassa tehdään valtaosa Litium akuista, ja kyse lie vain siitä, kuinka laatu määritellään valmistavassa tehtaassa.
     
  13. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Hiukan vanhempien kameroiden alkuperäisen akun parasta ennen päivä olla ohi jo ostohetkellä. Tuotemerkin haltijalla ei välttämättä ole intressiä valmistuttaa vanhoja akkutyyppejä ennen kuin varastot on myyty loppuun.
     
  14. KTH

    KTH

    62
    0
    0
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Itse ostin Rahalasta reilun vuoden vanhaan 7D alkuperäisen akun niin myöhemmin huomasin että se oli vanhempi kuin kamerassa ollut akku.Hyvin tuo on kyllä vielä pelannut,mutta tuo opetti että kannattaa tarkistaa päiväys.
    Edit:Muuten olen tullut siihen tulokseen että hyvän tarvikeakun ja alkuperäisen hintaero on niin pieni että pysyn alkuperäisissä.Toki jos niitä akkuja tarvitsisi puolikin tusinaa,niin sitten voisi mieli muuttua.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Kyllä minullakin enimmäkseen on alkuperäisakkuja, mutta siltikin suututtaa kun on aivan ilmeistä, että kameravarmistajat vetävät akuista kohtuuttoman katteen. Eihän ne alkuperäisakutkaan ole kuin tarvikeakkuja joissa on CaNikonin lätkät päällä. Ensimmäistäkään akkua CaNikon ei ole itse tehnyt.
     
  16. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Mikä hintaero on sinusta pieni, katselin käyttämieni kameroitten alkuperäishintoja, Duracell hintoja ja merkittömien hintoja, jokainen porras nosti hintaa n.3-5 kertaisesti, kuten mm J.A.K. viestistäkin käy ilmi.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Toisenlaisen käsityksen saa kivijalkakaupan asiakas.  Asia koskee myös muita tavaroita, esimerkiksi merkkikohtainen akkukahva vaikuttaa kivijalassa yllättävän edulliselta kun vaihtoehdoksi on tarjolla kolmannen osapuolen kahvaa köyhille.

    Samoissa kaupoissa se tietous jota myyjiltä saa on luokkaa "halpisakut ovat vaarallisia ja voivat rikkoa kamerankin" vaikka heidän edullisempi vaihtoehtonsa on sitä samaa mutta hintalapputrikillä paremmaksi nostettu.

    Anteeksi yleistykseni, mutta tämähän on tuttua monelle vuosikymmenten ajalta.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kiinalaisista akuista

    Jos merkitön akku on toteutettu samalla teknologialla kuin se kameravalmistajan hyväksymä akku johon he sallivat brandinsä tökättävän, niin en usko, että suuria murheita tulee, mutta mulla on kokemuksia hieman isommista Litium akuista joita käytetään mm sähköavusteisissa polkupyörissä, niissä alkaa jo kennojen teknologialla olla merkitys kokonaisuuden hintaan niin paljon, että useimmat kiinalaiset merkittömät akkuvalmistajat säästävät väärässä paikassa, tai sitten kilpailevat spekseillä joiden saavuttamiseksi he valitsevat arvaamattomasti käyttäytyviä teknologioita. Mm Panasonic ei koskaan ole ollut akkujensa speksien osalta johtava brandi, mutta heillä ei ole koskaan akut syttyneet palamaan tai räjähtäneet.
    Yhteenveto:
    Jos akun speksit on samat kuin brandin "omissa" akuissa, olisin huoleti, mutta jos merkittömän akun kapasitettti on suurempi kuin sen "aidon" akun, en ostaisi sellaista.
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kiinalaisista akuista

    Tämä on kyllä aivan aivan pelkkää placeboa epävarmuuteen. Ei ne kennot näissä tarvikeakuissa yleensä ole ongelma, vaan suojauselektroniikka.