Ajattelin käyttää Minolta Weathermaticia jokasään drive-by-shooting -kamerana moottoripyörässäni. Mutta pannahinen - kamerassa ei ole jalustakierrettä! Oletteko joutuneet painiskelemaan vastaavan ongelman kanssa tai tiedättekö olemassaolevaa patenttiratkaisua asiaan?
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Juu. Sen nimi on liima. Kierteellä varustetun palikan voi liimata kameran pohjaan.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Hieno idea. Seuraava kysymys on sitten: mikä olisi sellainen "palikka" ja mikä olisi sopiva liima ja liimauksen paikka. Vaihtoehtoinen vastaus on GorillaMobile, jossa on kenties (riippuu pyörästä, ajonopeudesta ja tyylistä) riittävän vahva imukuppikiinnitys ja ennenkaikkea "jalat", jotka voi kietoa pyörän osiin. Phone Tripods & Phone Stands | GripTight for Phones & Tablets Olennaista tässä on se, että imukupin avulla kameran voi kiinnittää sen takaseinästä ja voi vapaasti hakea sellaisen kiinnityspaikan, josta tuettuna kamera vähiten vapisee viimassa ja joka paikka on muuten sopivin ja mukavin. Oletuksena on kiinnitys keskellä kameran takaseinää. Siihen ei viitsisi liimata mitään. Sillä saisi samalla ratkaistua kysymyksen: miten pöytäjalustan saa liitettyä pyörään.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Näkee ainakin että M Vuori ei ole tekniikan miehiä ! tuo Gorilla rimpula pysyy ehkä kännykän kanssa hyvällä säkällä pystyssä pöydällä. Mene esim Fimekoon ja osta kaksi G-Clampia, liitä ne yhteen ja pulttaa esim ohjaustankoon ja toinen leuka kameraan.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Sopiva palikka on esim. Manfrotto Hot Shoe Adapter, jonka alapuolella on kierteelle reikä, yläpinnan voi liimausta varten veistää tai viilata sileäksi. Manfrotto 143S hot shoe adapteri - Digitarvike.fi Sopiva liima voi olla monikin kontaktiliima, mutta muovin liimaamiseen tarkoitetut ovat tähän parhaita. Esim. pvc-viemäriputkien liimamiseen tarkoitetut toiminevat hyvin. Sopiva paikka on kameran alapinnalla - useimmiten kierre lienee siellä, niissä kameroissa, joisa sellainen on. Weathermatic on sikäli helppo, että, mikäli oikein muistan, sen alapinta on aika leveä ja sileä. Oliko muuta?
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Ohjaustangossa on siis jo pieni Zeissin kuulapolvi peilin paikalla. Jonkinlainen C-clamp (ammattikielellä "vinka") voisi tosiaan toimia jonkinlaisena aihiona viritykselle. Liimaakin olen ajatellut, mutten oikein luota niihin. Onhan ne Sikaflexit kestäviä, mutta tuskin kenestäkään on kiva saada autonsa tuulilasiin satasen vauhdissa puolikiloista kameraa.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Olet ehkä jo ajatellutkin tätä, mutta kannattaa varmistaa kiinnistys lukkovaijerilla tms. Eli jotain tämän tapaista: http://www.stagespot.com/product/7X19GAC/Wire%20Sling%20w/Thimbled%20Eyes%203/8In. Ohut teräsvaijeri lukolla kestää painavammankin kameran. En tiedä mihin kohtaan tuon kamerassa kiinnittäisi, mutta suosittelen jonkinlaisen varmistuksen käyttämistä. Jatkuva tärinä rasittaa liimauksia kuitenkin niin paljon että pelkästään siihen ja clamppiin luottaminen voi olla kohtalokasta.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Sikaflexillä vaan. Ehtii se kamera pudota maahan ennen auton tuulilasia. Sitäpaitsi pikku varmistusnyöri on helppo laittaa siltä varalta että liima irtoaa.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Heippa Tuo kuulapolvi peilin paikalla on ihan idioottivarma tukevuuden kannalta, mutta se kameran kiinnitys tai kameraan kiinnitettävän kierteitetyn levyn kiinnitykseen kannattaa paneutua jonkin verran koska pärrä kuin pärrä tärisee melko voimakkaasti ja terävästi, joten kierrelevyn pitäisi olla joustavasti kiinnitetty kameraan. En tarkoita että jousilla tms. vaan esimerkiksi juuri liimatiivistemassalla, ja lisäksi pitäisi huolehtia materiaalien yhteensopivuudesta (esim. Sikabond-T2 ei sov. polypropeenin kanssa)sekä siitä että kaikkea liimaa ei puristeta pois saumasta vaan liimaa olisi hyvä jäädä noin 1-2,5mm paksuudelta kappaleiden väliin jolloin toimii myös vaimentimena tärinää vastaan. Lujuus näissä näyttää riittävän ihan hyvin, ainakin jos katsotaan SikaFinlandin tuotteita: 11-FC ~1-1,2 N/mm2 521FC ~2,2 N/mm2 Sikabond AT-metal ~1,6N/mm2 (tässä esim. pyöreä 35mm lätkä: 962mm2*1,6N/mm2 noin 1540N/9,82ms2~156kg) terv Harri
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Olen nähnyt kun imukupilla kiinnitetty kamera irtoaa vauhdissa ja takana olevan auton kuskina voin sanoa että pientä väistöliikettä tulee tehtyä kun tiellä pomppii ylimääräistä tavaraa. Eli kyllä se oikeasti kannattaa varmistaa kunnolla.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Kiitos Harril Sika-spekseistä. Onhan tässä kesään onneksi vielä aikaa. Ehkä koneistan alumiinista jonkun jutun, jossa kiristysruuvit ja pehmeät kitkapinnat tai jotain... Tuli tuo Weathermatic vähän niin kuin kaupan päälle kun tilasin Berliinistä vanhaa Orwon paperia. Olisi niin huoleton, jos sadekuuro yllättää ja täysautomaatti. (Royalin ostin uutena Piikkiöstä 2005. Takana 31 000 huoletonta kilometriä.)
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? 2-komponentti epoksiliimalla (Casco, Araldite, tms.) jos liimaa, niin kyllä joku muu paikka pettää ennen liimasaumaa.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? mulla oli sama tilanne. http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_147_192&products_id=9361 tuollasen lyöntimutterin pamautin kameran pohjaan ja siihen kävi 3/8->1/4 adapteri kaupasta suoraan. kamera vaan oli hiukan eri kaliberia kun tuo minolta..
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? En ottaisi tätä todesta. Ainakin jos tarkoitetaan epoksin tarttumista ja pysymistä kiinni, jossa on heikkoutta moniin muovilaatuihin. (Kaipa se tartuntapintakin liimasaumaan kuuluu.) Epoksi kovettuu pitkään (vuorokausia, viikkoja, jopa vuoden) lopulliseen kovuuteensa. Viimeistään silloin, ja vääntelyn ja tärinän edistyksellä, voi tulla yllätys vaikka alkuun näyttäisikin hyvältä.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Epoksiliimoista on sellaista kokemusta, että voi vuosia toimia oikein hyvin, sitten yks' kaks' helppaa. Sikaflex on ammattimiesten kamaa. Enkä minä viitsi hyvää kameraa isosti modifioida. Jyrsin jonkun telineen tai sitten ostan tuon jos laiskottaa: http://www.manfrotto.com/product/0/035B ... uper_Clamp"]http://www.manfrotto.com/product/0/035BN/_/Binocular_Super_Clamp Voisi löytyä muutakin käyttöä.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Toi Binocular clamp on juuri tarkoittamani vempele, kaksi sellaista yhdistettynä ja sitten sitkeätä vaahtokumia kameraa vasten, se on ainakin tuntemieni autokuvaajien trikki ajokuvia otettaessa.
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Jeh, joidenkin muovien kanssa on toiminnassa heikkoutta (ainakin nylon). En kyllä edes hahmottanut, että tässä oltiin muovia liimaamassa. Mä olen kyllä menestyksellä liimannut epoxilla "kaikkea".
Vs: Kierteetön kamera jalustakierteeseen? Oletan, että kyseessä on Weathermatic 35 -malli (weathermatic-a olisi vielä helpompi). Itse hitsaisin perinteiseen ruuvipuristimeen jalustakierteen ja kiinnittäisin sen sitten pyörään, kamera lähtisi äkkiä mukaan tarvittaessa ja kiinnityskin tapahtuisin yhtä nopeasti. Sopivilla kumisuojilla ruuvipuristin ei vahingoittaisi kameraa ja pysyisi kiinni tärinässä.