Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kevyt jalusta luontoon?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana motris, 13 Helmikuu 2021.

1. JPu

JPu Well-Known Member

5 611
    271
    83
    sivuvarsi, varsinkin kun menee vähänkin pidemmällä tukipisteen keskiöstä on hyvinkin heiluva ja pienikin tuuli keikuttaa, tai jos alusta ei ole kalliota niin omat askeleet.. Vastapainoa kaipaa, sen kameran massan verran ennen kuin on taas tukeva siinäkin, "ei tukeva" sivusuunnassa.

vctr tykkää tästä.
  2. vctr

vctr Member

74
    31
    18
    Joku tarkensi kohteeseen. Hyvä. Sitä just vähän pelkään, että ei se ole tarpeeks vakaa, että sillä tekis mitään. En niin pelkää jalustan kaatumista, mutta värinää kyllä. Tolla Manfrottosetilläkin tärrää välillä aika paljon. Erityisesti se häiritsee kun yrittää tarkentaa kiskolla ja koko kuva menee mössöksi. Parempi kisko auttais tietty kans. Itte kuvan voi aina ottaa ajastimella tai kaukolaukaisimella.

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

24 186
    4 122
    113
    Minulla ei ole noista erillisistä varsista kokemusta, mutta vakiokäytössä Uni-Lock, jonka varsi kääntyy mihin asentoon vain, vaakaankin. Se ei ole kevyt, vaan päinvastoin melko raskas. Makroiluun ja matalalta kuvaamiseen kyllä hyvä, kameran saa vaikka maan tasalle. Yhden ruuvin rakenteella kohtuullisen nopea käyttääkin.

Ja juu, kuten jäsen JPu edellä totesi, ei tulisi mieleenkään yrittää käyttää sitä keskiputki vaaka-asennossa ja kamera sivussa. Eihän siihen tosin ole syytäkään, mutta painavalla kameralla värinää syntyy takuuvarmasti. "Pieni ja kevyt" olisi varmasti vielä pahempi siinä, kun iso ja raskaskaan ei toimi.

Screenshot 2026-05-22 at 19.18.51.png

vctr tykkää tästä.
  4. vctr

vctr Member

74
    31
    18
    Toi Leofoto lienee sinänsä jalustana aika pätevä hiilarijalusta. Ei varmaan Gitzoa, mutta jämäkäksi väittävät. Tuossa CVL-versiossa saa nimenomaan sen oman keskiputken vedettyä ulos ja laitettua asentoihin.

Ehkä mun toive oikeasti mukana kulkevasta ja kätevästä jalustasta on liian suuri unelma.

Kuvaan siis vanhalla Fujin X-T1llä. Laseina pääasias vanhaa canonia ja palje.

5. Comet

Comet Active Member

193
    32
    28
    Minulla on tuollainen täsmälleen kuvan mukainen kiinalaisen Benron valmistama hiilikuituinen jalusta.

Kovat oli odotukset kun sen verkkokaupasta tilasin, mutta käytännössä sellaisena yleisjalustana ei kyllä toimi.

Jossain merenrannalla kun kuvasin 600 mm telen kanssa, niin kamera tutisi silminnähden niin, että rupesi naurattamaan.

Ostin sitten Gitzon nelossarjalaisen, ja sen kanssa on tultu toimeen.

Vaan eipä silti, kevyemmällä kalustolla ja jos tuon Benron jalat levittää riittävän laajaksi, niin kyllä sillä monet makrokuvatkin olen ottanut hyvin tuloksin, eli en ole sitä myynyt pois.

Eli, se poikkiputki on ihan kätevä.

vctr tykkää tästä.
  6. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 426
    438
    83
    Mitenkään väheksymättä sivuston jäsenten asiantuntemusta, niin johonkin tiettyyn kameravarusteeseen liittyvää spesifiä keskustelua kannattaa käydä vilkaisemassa myös vähän laajemmilla foorumeilla. Esimerkiksi DPReviewillä löytyy useampikin mielenkiintoinen keskustelu Leofoto-jalustoista. Ainakin minulle tuntematon merkki. Pikaisen tutustumisen perusteella vaikuttaa laatujalustalta. Hintakin on vähän vajaa Gitzo, jonka takia moni muukin kuin minä on saattanut päätyä Leofoton sijaan tutumpaan Gitzo-merkkiin.

Google Search

Viimeksi muokattu: 22 Toukokuu 2026
    vctr tykkää tästä.
  7. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

2 187
    828
    113
    Tärrää se ihan takuuvarmasti, ellei ole luja ja painava.

8. Scorppari

Scorppari Member

125
    22
    18
    Jos tuon keskiputken saa käännettyä ylösalaisin jalustaan?
    Uskoisin olevan silloin tukevampi kuin vaakatasossa.

9. niffe

niffe Well-Known Member

13 987
    666
    113
    Kuten Saloma-3 tuossa jo mainitsikin, niin se paino, joka säästyy kantaessa, puuttuu kuvatessa. Sitä varten voi kiinnittää koukulla, narulla tai varta vasten jalustassa olevalla helalla esimerkiksi varustelaukun kiikkumaan kolmijalkaan kuvauksen ajaksi.

10. Comet

Comet Active Member

193
    32
    28
    Kuvassa tuo Benro C2980T -jalusta on sellaisessa asennossa, että tukevuus riittää useimpiin makrokuvaustarpeisiin.

Jalusta1.jpg

Jos tarvitsee tukevampaa varustusta, niin ostin tuohon Gitzo-jalustaan Manfrotton valmistaman poikkiputken. On erittäin tukeva, mutta kaikkea muuta kuin kevyt.

Jalusta2.jpg

Kun alkuperäisessä kuvassa oli Leofoto -merkkinen jalusta, niin kerrottakoon, että täälläkin on ko. tuotemerkistä kokemusta, tuollaisen pikkujalustan verran.

Jalusta3.jpg

vctr tykkää tästä.
  11. vctr

vctr Member

74
    31
    18
    Kiitoksia kokemuksista!

Ehkä sen uskaltais tilata sikana säkissä. Täytyy vähän vielä miettiä pitääkö kohdentaa panokset jotenkin toisin, kun ei tuota likvidiä valuuttaa ylimääräisenä ylettömästi ole, mutta pitkäaikainen sijoitushan tollanen on ja tekis elämästä snadisti helpompaa.

Olen tota omaa Manfrottosettiäni käyttäny vaan sisätiloissa ja "normaalina" jalustana. Nyt vasta olen hiukan tutustunut keskiputken kääntämiseen ja siihen et ne jalat saa erilaisiin kulmiin. Näppärää tuolla ulkomaailmassa.

12. jussikn

jussikn Well-Known Member

892
    1 772
    93
    Ettei menis liian helpoksi niin on vielä Benbo-jalustat, Benro taitaa olla kiinalaista tuotekehitystä, vaihdetaan yhden kirjaimen paikka ja muu kopsataan.
    Benbo Tripods - Paterson Photographic

Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu 2026
  13. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

24 186
    4 122
    113
    Benbo lienee täsmälleen samanlainen kuin edellä maninittu Uni-Lock. Benbon nimellä niitä toi aikoinaan maahan Matti Selänne (Salamaselänne), jonka osapuilleen jokainen ammattikuvaaja tunsi. Minullakin oli sellainen joskus ehkä 80-luvulla. Alkuperä lienee brittiläisen pikakiväärin jalusta 30-luvulta, ja sen alkuperä taas tsekkiläisen version jalka. Benbon kehittelijät myivät aikoinaan liikkeensä Patersonille, mutta kauppaan sisältyneen kilpailukiellon ajan päätyttyä perustivat uuden yrityksen ja jatkoivat jalustan valmistusta uudella nimellä. Kokoja oli aikoinaan useampia, mutta yhden ruuvin perusidea on ollut koko ajan sama.

Jalusta on painava, mutta erittäin nopea käyttää maastossakin. Vaikkapa kolmeosaisten jalkojen kanssa jokainen isompi siirto tarkoittaa noin 20 ruuvin löysäämistä ja kiristämistä, Benbolla selviää ehkä sillä yhdellä.

14. vctr

vctr Member

74
    31
    18
    Nyt vasta tajusin että olen ostanu ton manfrottosetin sulta taannoin Wistan kanssa :)