Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keveiden peilittömien aika ohi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 28 Tammikuu 2016.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Sitä odotellessa...  Kun kennon pdaf kehittyy tarpeeksi herkäksi niin siinähän se on.
     
  2. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Palaan nyt vielä tähän käyttötarkoitukseen.
    Useimmat tuttavistani ovat samanlaisia kuvaajia kuin minäkin. Puhelimella kuvataan melko paljon mitä milloinkin vastaan tulee.
    Puhelimen lisäksi joskus minulla mukana kulkee peilitön Pana GM1 pannarilla. Toisinaan otan toiseen taskuun hiukan pitemmän putken.
    Minulla on kyllä Olympuksen M5, mutta onhan se aika iso rohjo e.m. kameroihin verrattuna. Joten eipä se useinkaan hyllystä poistu.
    Sikäli kun olen huomannut, niin monet siirtyvät canikonista puhelimeen ja hetken kuluttua ostetaan lisäksi pieni huomaamaton peilitön parilla vaihdettavalla putkella.
    Ja kauppa käy. :)
     
  3. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Näin tosiaan valokuvausharraste usein lopetetaan. Metodi on sama kuin hallituksella, heikennetään edellytyksiä onnistua, kunnes voi todeta että hommassa ei ole mieltä ;-)
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    +1
     
  5. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Vai niin .
    Minä olen huomannut päinvastaisen ilmiön. Pieni kamera kulkee mukavasti mukana ja sillä tulee kuvattua enemmän kuin kaapissa lojuvalla isolla järkkärillä.
    Valokuvausharrasteen olen ymmärtänyt pimiössä työskentelyksi ja se on sitten kokonaan toinen juttu.
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mä olen kuvitellut harrastavani valokuvausta. Lienen erehtynyt...

    Edit:  Eilinen ilta mallin kanssa oli siten ehkä sosiaalista kanssakäymistä ja yöllinen kuvankäsittely sitten tietokoneharrastusta?
     
  7. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Olen voinut ymmärtää väärinkin tämän harrasteen luonteen.
    Sanoin kameramyyjälle etten harrasta valokuvausta vaan valokuvaan harrastuksiani, joihin kuuluu mm. kalastus, metsästys ja metsästyskoirat. Näihin harrastuksiin läheisesti kuuluu myös luonnossa liikkuminen.
    Niinku. :))
     
  8. reijokoo

    reijokoo Member

    111
    5
    18
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Kyllä kait kuvia saa vaikka kertakäyttökameralla ;-)
     
  9. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Tämä on niiden kameroiden ehkä heikoin kohta, joista puuttuu optinen etsin. Toki on peilittömiä runkoja, joissa on optinen etsin.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Totta. Sitten on toinen seikka, joka on fyysinen koko. Peilittömistä pyritään tekemään pienempiä ulkomitoiltaan ja se tarkoittaa myös fyysisesti pienempiä akkuja.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Kumma juttu että monissa pokkareissa akku kestää ihan hyvin. Paljon käyttämäni Nikon Coolpix A:n akku kestää jopa erittäin hyvin - harvoin tulee vara-akkua kaivettua esille. Parin päivän matkoja olen tehnyt ilman laturia, mukanani 3 akkua. Kaikkein positiivisin yllätys on kuitenkin Oly E-P5. Vaikka Olympusta olenkin täällä monesta asiasta kritisoinut, niin se akun kestossa ei ole mitään erityistä ongelmaa. EVF:n käyttö ei tunnu vaikuttavan akun kestoon suuremmin. Kohtuudella ei voi odottaa parempaa.

    Toki peilittömän kameran (tai pokkarin) virrankulutus on peilikameraa suurempi, mutta en näe, että kohtalo määrittäisi peilittömät tässä suhteessa umpisurkeaksi. Ehkä on kyse siitä, että akunkestoa ei pidetty prioriteettina monenkaan peilittömän kameran suunnittelussa? Pieni koko, keveys lisäominaisuudet, suuri ja kirkas näyttö ovat etusijalla.
     
  12. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Tuota olen kyllä hieman ihmetellyt. Aikuisen ihmisen kädet ovat kuitenkin tietyn kokoiset kuan taas pienten runkojen mitoitus ja ennen kaikkea nappuloiden ja rullien koko ovat liian pieniä. Ja näin erityisesti talvella kuvattaessa.
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Just näin. Ergonomia ja pieni koko eivät oikeasti ole synonyymejä. Laite on mielekkään kokoinen kun se istuu kunnolla kouraan ja siihen voi kokonsa puolesta istuttaa rullat ja painikkeet, jotka ovat järkeväsi käytettävissä, kestävät tuhansia ja taas tuhansia painalluksia ja vielä senkin jälkeen ovat siinä kunnossa, että käyttäjä ihmettelemättä tietää painaneensa niitä.
     
  14. Jarski75

    Jarski75 Member

    79
    0
    6
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Itselle yksi syy lunastaa tuommoinen käytetty Nikon V1 oli juurikin siinä käytetty akku ( EN-EL15, Google kertoo missä kaikissa muissa sitä käytetään - kestää meinaan ihan kivasti akku tässä 'pikkupeilittömässä' ;) ) - varsinkin kun 'pääkamera' käyttää samaa ja siihenkin löytyi jo 3kpl originaaleja akkuja, nyt piisaa virtaa ja latureita :D
     
  15. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Canikonista senverran, onko kukaan kokeillut canon eos M3:sta. Testeissä kuvanlaatu hyvä, ainakin rawina.  Itsellä ei kokemusta kyseisestä kamerasta. Tähän saa varmaan erillisen evf:än.
     
  16. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Heh, meillä oli J1 ja V1 ja ääresthupaisaa oli, että nillä erilaiset akut ja laturit, jee!
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Alakerran hyllyssä minulla on keskikoinen pärekori täynnä kameralatureita.
     
  18. Jarski75

    Jarski75 Member

    79
    0
    6
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Joo yllättävän paljon eroa muutenkin oli noissa 'sisarmalleissa' kun ennen ostoa guuglettelin..
     
  19. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Fujilla akkupolitiikan näytti ratkaisevan tällä kertaa jatkuvuus. Jatkettiin vanhalla.

    Ainoa kauneusvirhe Fujilla on, että X100-sarja käyttää eri akkua kuin X Pro:t ja X T1. Loogista olisi, että runko ja pokkari käyttäisi samaa akkua.
     
  20. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Minusta näissä peilittömissä on paljon hyvääkin.
    Esim. hämäräkuvaus on mukavaa, kun pystyy tarkentamaan pimeässäkin, sähköinen etsin kun sen verran näyttää maisemasta ja rajauksen näkee valmiina, ei tarvitse taskulampun avulla valaista maisemaa kuten peilillisten kanssa, jotta näkee kuva-alan reuna-alueet.
    Olympuksen e-m1 jopa näyttää kuvaa jopa valotuksen edetessä.
    En tosin tiedä, onko sama ominaisuus peilillisillä, kun käyttää takatelkkaria kuvaamiseen?

    Pieni koko on erinomainen plussa ja pienet optiikat, koska kennon koko mahdollistaa pienempikokoisten hyvin optiikoiden teon.

    Akun kesto on kyllä miinus.