Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Sikäli kun perspektiivillä tarkoitetaan etu ja taka-alan mittasuhteita (kuvan syvyysvaikutelmaa) niin normaaliobjektiivi tuottaa vastaavan syvyysvaikutelman kuin ihmissilmä. Tele lyhentää syvyysvaikutelmaa, laajakulma kasvattaa sitä. Asia on aika helppo mieltää seuraavan esimerkkikuvan avulla. http://artandstructure.com/photography/artofpho/wntlines.jpg Edit. Tällä aika hyvä animaatio asiasta. https://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_distortion_%28photography%29
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Näkemättä alkuperäistä kohdetta en voisi sanoa mikä noista on oikea
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Äläpä nyt ole noin jyrkkä. Kuvausetäisyys vaikuttaa kohteiden kokoon, ei perspektiiviin. Ero ihmissilmään on siinä, että paljaalla silmällä kohteiden koko ja etäisyys korreloivat reaalielämään joka paikassa, kun taas telellä tai laajakulmalla kuvatuissa kuvissa etualan ja taka-alan kohteiden mittasuhteet eivät vastaa paljain silmin tehtyä havaintoa. Tilanne, jossa telellä etäältä kuvattu kohde suurennetaan isoksi kuvaksi on "luonnoton". Ihminen ei voisi tuollaista koskaan nähdä, vaan kaukana oleva kohde on aina kaukana ilman optisia apuvälineitä.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Minäpä olen yhtä jyrkkä, ellen suorastaan äkkijyrkkä. Höpinälläsi ei ole mitään tekemistä käsitteen "perspektiivi" kanssa. Se on puhdasta geometriaa. Jos mukaan otetaan havaintopsykologiaa, siis mitä ihminen käsittää näkevänsä, niin tilanne muuttuu hiukan. Kamera ei kuitenkaan filosofoi mitään, vaan tallettaa objektiivin tuottaman informaation. Sen suhteen tilanne on just kuten mvuori sanoi: kameran paikka on ainoa muuttuja.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Perspektiivi ei ole geometriaa, vaan syvyysvaikutelmaa. Se on kaksiulotteisen kuvan ominaisuus, jolla pyritään luomaan (syvyys)vaikutelma kolmannesta ulottovuudesta. Perspektiivi on siis optinen illuusio, jonka keskeinen tekijä on se ihminen, joka tuon havaitsee. Ja tässä havinnossa nousee olennaiseksi ne arkielämän kokemukset vaikkapa siitä minkä kokoinen puu, talo tai auto on. Jos ihminen on valokuvassa suurempi kuin talo, niin se luo syvyysvaikutelman, jossa talo on kaukana, koska arkikokemuksesta tiedämme, että talo on suurempi kuin ihminen. Toinen hyvä esimerkki on ihmisen kasvot, joiden suhteen olemme hyvin tarkkanäköisiä. laajakulmalla kuvattu kasvokuva on luonnoton, koska se vääristää ihmisen kasvonpiirteitä siitä, mihin olemme tottuneet.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Sinulla saa toki olla omia ja omintakeisia käsityksiä tai määritelmiä. Keskustelu muitten ihmisten kanssa on kuitenkin luonnikkaampaa, jos käytetään käsitteitä sellaisina, kuin ne yleisesti ovat käytössä. Muutkin ymmärtävät, mitä tarkoitat (tai ehkä jopa itsekin....). "Matematiikassa perspektiivi kuuluu pääasiassa euklidiseen geometriaan. Perspektiivistä tilan kuvaamista, perspektiivioppia kutsutaan myös deskriptiiviseksi geometriaksi." Perspektiivioppi on nimenomaan geometrian haara, havaintopsykologia on sitten eri tieteenala. https://fi.wikipedia.org/wiki/Perspektiivi
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Käsittääkseni myös valon taittokulma objektiivissa on muuttuja, jos eri polttovälejä verrataan keskenään.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Jos ajatellaan kameraa ja sen objektiivia, niin sepä ei rekisteröi mitään illuusioita tai kenenkään filosofisia ajatelmia - kennolle tai filmille piirtyy raakaa faktaa, valonsäteiden tie.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Lainaus tuon wikisivun ensimmäisletä riviltä: "Perspektiivi on kolmiulotteinen näkövaikutelma esineiden sijainnista ja etäisyydestä,..." Mahdoitkohan lainkaan lukea, mitä tuolla sanottiin perspektiivistä?
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Eipä niin. Tuo illuusio syntyy, kun ihminen katselee kameralla otettua kuvaa. Ei se kamera sitä arvioi.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Oho. Eli valo ei sitten taitu eri kulmaan eri polttovälissä objektiiveissa? Siitä vinkkelistä on kovin outoa, että ihmiset käyttävät silmälaseja.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Sun kannattaisi lukaista jokin logiikan alkeiskirja. Se, että valon taittuminen objektiivissa ei vaikuta kuvan perspektiiviin, EI tarkoita sitä, etteikö valo taittuisi objektiivissa.... (Yksinkertaista, rakas Watson).
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Se vaikuttaa siihen, että jos verrataan vierekkäin laajakulmaa, normaalia ja teleä, niin kaikki taittavat valoa eri kulmilla. Ja tämä taas vaikuttaa suoraan kuvan mittasuhteisiin. Ääriesimerkkinä on kalansilmäobjektiivi, jossa puoli maailmaa on puristettu ympyräksi. Ja mitä lähempänä kohde on (mitä suurempi syvyyssuuntainen etäisyys kohteen ja taustan välillä), sitä suurempi on tuon vääristymän aiheuttama perspektiivivirhe. Siis ero suhteessa siihen, mitä näemme ilman optista korjailua. Et voi mitenkään erottaa ihmistä perspektiivin käsitteestä.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Nyt en ymmärrä vaikka kuinka yritän? Mielestäni Sakke argumentoi selkeästi ja rationaalisesti.
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Oikaistaan nyt mutkat suoriksi ja pyöristellään, kun en viitsi laskea, enkä kaivaa eksaktia tietoa. Kinokoon diagonaali on noin 50 mm, ja 6x6-koon noin 80 mm. Kinokoossa pidetään normaalina 50 millistä, kuuskutosessa 80 millistä. Mitä Juke yritit hakea kommentillasi? Ei etsin, on se sitten suurentava tai pienentävä, vaikuta mihinkään objektiivin ominaisuuteen. Kapa
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Perspektiivi ei ole 2D-kuvan ominaisuus, vaan ihmisen tapa hahmottaa siitä 3D-näkymä. Ts. verrata näkemäänsä arkikokemukseen. Tässä hyvä esimerkki, miten ihmistä voi huijata oudolla perspektiivillä, kun kuva ei vastaakaan arkikokemusta neliskanttisesta huoneesta, vaikka on sinällään optisesti ihan oikea näkymä. http://www.fulldhamaal.com/image-gallery/ames-room-practical-optical-illusion-7-pics-2-videos-9275.htm
Vs: Keveiden peilittömien aika ohi? Laitetaas tähän kuva, joka oli jo kyllä jossain esillä, mutta juuri sen takia koneen työpöydällä. Kuva on otettu 24 mm polttovälillä. Kinokoossa, eli n.s. FF-kenno 24x36 mm. Nyt sitten vaan on niin, että samasta kameran paikasta olisi saanut täsmälleen samanlaisen kuvan vaikkapa 55 mm polttovälillä filmikoolle 6x9 cm. Ja edelleen täsmälleen samanlaisen kuvan 127 mm polttovälillä filmikoolle 12x18 cm (5x7"). Ne polttovälit eivät voi mitenkään vaikuttaa kuvan eri osien välisiin suhteisiin, jos objektiivi (no, sisäänmenopupilli, jos tarkkoja ollaan) on samassa paikassa. Jos/kun kuvakulma on sama, on kuvakin samanlainen. (Juu juu, syväterävyys edellyttää erilaista himmentämistä, mutta se on taas toinen juttu.)