Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keveiden peilittömien aika ohi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 28 Tammikuu 2016.

  1. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Sikäli kun perspektiivillä tarkoitetaan etu ja taka-alan mittasuhteita (kuvan syvyysvaikutelmaa) niin normaaliobjektiivi tuottaa vastaavan syvyysvaikutelman kuin ihmissilmä. Tele lyhentää syvyysvaikutelmaa, laajakulma kasvattaa sitä. Asia on aika helppo mieltää  seuraavan esimerkkikuvan avulla.

    http://artandstructure.com/photography/artofpho/wntlines.jpg

    Edit. Tällä aika hyvä animaatio asiasta.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_distortion_%28photography%29
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Huuhaata. Siihen vaikuttaa vain kuvausetäisyys.
     
  3. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Äläpä nyt ole noin jyrkkä.

    Kuvausetäisyys vaikuttaa kohteiden kokoon, ei perspektiiviin. Ero ihmissilmään on siinä, että paljaalla silmällä kohteiden koko ja etäisyys korreloivat reaalielämään joka paikassa, kun taas telellä tai laajakulmalla kuvatuissa kuvissa etualan ja taka-alan kohteiden mittasuhteet eivät vastaa paljain silmin tehtyä havaintoa.

    Tilanne, jossa telellä etäältä kuvattu kohde suurennetaan isoksi kuvaksi on "luonnoton". Ihminen ei voisi tuollaista koskaan nähdä, vaan kaukana oleva kohde on aina kaukana ilman optisia apuvälineitä.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Minäpä olen yhtä jyrkkä, ellen suorastaan äkkijyrkkä.

    Höpinälläsi ei ole mitään tekemistä käsitteen "perspektiivi" kanssa.  Se on puhdasta geometriaa.

    Jos mukaan otetaan havaintopsykologiaa, siis mitä ihminen käsittää näkevänsä, niin tilanne muuttuu hiukan.  Kamera ei kuitenkaan filosofoi mitään, vaan tallettaa objektiivin tuottaman informaation.  Sen suhteen tilanne on just kuten mvuori sanoi:  kameran paikka on ainoa muuttuja.
     
  5. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  6. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Perspektiivi ei ole geometriaa, vaan syvyysvaikutelmaa. Se on kaksiulotteisen kuvan ominaisuus, jolla pyritään luomaan (syvyys)vaikutelma kolmannesta ulottovuudesta. Perspektiivi on siis optinen illuusio, jonka keskeinen tekijä on se ihminen, joka tuon havaitsee.

    Ja tässä havinnossa nousee olennaiseksi ne arkielämän kokemukset vaikkapa siitä minkä kokoinen puu, talo tai auto on. Jos ihminen on valokuvassa suurempi kuin talo, niin se luo syvyysvaikutelman, jossa talo on kaukana, koska arkikokemuksesta tiedämme, että talo on suurempi kuin ihminen.

    Toinen hyvä esimerkki on ihmisen kasvot, joiden suhteen olemme hyvin tarkkanäköisiä. laajakulmalla kuvattu kasvokuva on luonnoton, koska se vääristää ihmisen kasvonpiirteitä siitä, mihin olemme tottuneet.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Sinulla saa toki olla omia ja omintakeisia käsityksiä tai määritelmiä.  Keskustelu muitten ihmisten kanssa on kuitenkin luonnikkaampaa, jos käytetään käsitteitä sellaisina, kuin ne yleisesti ovat käytössä.  Muutkin ymmärtävät, mitä tarkoitat (tai ehkä jopa itsekin....).

    "Matematiikassa perspektiivi kuuluu pääasiassa euklidiseen geometriaan. Perspektiivistä tilan kuvaamista, perspektiivioppia kutsutaan myös deskriptiiviseksi geometriaksi."

    Perspektiivioppi on nimenomaan geometrian haara,  havaintopsykologia on sitten eri tieteenala.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Perspektiivi
     
  8. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Käsittääkseni myös valon taittokulma objektiivissa on muuttuja, jos eri polttovälejä verrataan keskenään.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Jos ajatellaan kameraa ja sen objektiivia, niin sepä ei rekisteröi mitään illuusioita tai kenenkään filosofisia ajatelmia - kennolle tai filmille piirtyy raakaa faktaa, valonsäteiden tie.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Käsityksesi on väärä.
     
  11. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Lainaus tuon wikisivun ensimmäisletä riviltä: "Perspektiivi on kolmiulotteinen näkövaikutelma esineiden sijainnista ja etäisyydestä,..." :)

    Mahdoitkohan lainkaan lukea, mitä tuolla sanottiin perspektiivistä?
     
  12. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Eipä niin. Tuo illuusio syntyy, kun ihminen katselee kameralla otettua kuvaa. Ei se kamera sitä arvioi.
     
  13. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Oho. Eli valo ei sitten taitu eri kulmaan eri polttovälissä objektiiveissa?

    Siitä vinkkelistä on kovin outoa, että ihmiset käyttävät silmälaseja.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Sun kannattaisi lukaista jokin logiikan alkeiskirja.    Se, että valon taittuminen objektiivissa ei vaikuta kuvan perspektiiviin,  EI  tarkoita sitä, etteikö valo taittuisi objektiivissa....  :)
    (Yksinkertaista, rakas Watson).
     
  15. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Se vaikuttaa siihen, että jos verrataan vierekkäin laajakulmaa, normaalia ja teleä, niin kaikki taittavat valoa eri kulmilla. Ja tämä taas vaikuttaa suoraan kuvan mittasuhteisiin. Ääriesimerkkinä on kalansilmäobjektiivi, jossa puoli maailmaa on puristettu ympyräksi.

    Ja mitä lähempänä kohde on (mitä suurempi syvyyssuuntainen etäisyys kohteen ja taustan välillä), sitä suurempi on tuon vääristymän aiheuttama perspektiivivirhe. Siis ero suhteessa siihen, mitä näemme ilman optista korjailua. Et voi mitenkään erottaa ihmistä perspektiivin käsitteestä.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Nyt en ymmärrä vaikka kuinka yritän? Mielestäni Sakke argumentoi selkeästi ja rationaalisesti.
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Oikaistaan nyt mutkat suoriksi ja pyöristellään, kun en viitsi laskea, enkä kaivaa eksaktia tietoa. Kinokoon diagonaali on noin 50 mm, ja 6x6-koon noin 80 mm. Kinokoossa pidetään normaalina 50 millistä, kuuskutosessa 80 millistä. Mitä Juke yritit hakea kommentillasi?

    Ei etsin, on se sitten suurentava tai pienentävä, vaikuta mihinkään objektiivin ominaisuuteen.

    Kapa
     
  18. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Perspektiivi ei ole 2D-kuvan ominaisuus, vaan ihmisen tapa hahmottaa siitä 3D-näkymä. Ts. verrata näkemäänsä arkikokemukseen.

    Tässä hyvä esimerkki, miten ihmistä voi huijata oudolla perspektiivillä, kun kuva ei vastaakaan arkikokemusta neliskanttisesta huoneesta, vaikka on sinällään optisesti ihan oikea näkymä.

    http://www.fulldhamaal.com/image-gallery/ames-room-practical-optical-illusion-7-pics-2-videos-9275.htm
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Laitetaas tähän kuva, joka oli jo kyllä jossain esillä, mutta juuri sen takia koneen työpöydällä.

    Kuva on otettu 24 mm polttovälillä.  Kinokoossa, eli n.s. FF-kenno 24x36 mm.

    Nyt sitten vaan on niin, että samasta kameran paikasta  olisi saanut täsmälleen samanlaisen kuvan  vaikkapa 55 mm polttovälillä  filmikoolle 6x9 cm. Ja edelleen täsmälleen samanlaisen kuvan 127 mm polttovälillä filmikoolle 12x18 cm (5x7").  Ne polttovälit eivät voi mitenkään vaikuttaa kuvan eri osien välisiin suhteisiin, jos objektiivi (no, sisäänmenopupilli, jos tarkkoja ollaan)  on samassa paikassa.  Jos/kun kuvakulma on sama, on kuvakin samanlainen.

    (Juu juu, syväterävyys edellyttää erilaista himmentämistä, mutta se on taas toinen juttu.)
     

    Liitetyt tiedostot: