Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keveiden peilittömien aika ohi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 28 Tammikuu 2016.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Ilmeisesti porukka on osin autuaasti unohtanut, että filmiaikanakin oltiin koko ajan ostamassa jotain. Opiskaa, runkoa, salamaa, suurennuskonetta, makropaljetta, diaprojektoria, kangasta, jalustaa yms. pientä.

    Mikään ei ole muuttunut.
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Opiska: Kun kerran sen käsitarkenteisen kunnollisen osti, niin se oli siinä.
    Runko: Kunnon runko kesti, pidettiin vähintään kymmenen vuotta.
    Salama:  Ne kyllä kehittyivät, lähinnä akkujen kohdilla.
    Suurennuskoje: Ei sitä kunnollista vaihdettu, niitä myydään nykyään käytettynä hyvään hintaan.
    Makropalje: Kyllähän se kesti/kestää. Harvemmin sitä käytettiin 24/7.
    Diaprojektori: Joskus jotain pientä huoltoa, mitä nyt lamppu piti vaihtaa. Multivisioissa pyörivät Kodakin Carusellit tai Leitzin Pradovitit päiväkausia yhteen kyytiin.
    Kangas: Kului miten kului, ei varmaan eroa tähän päivään.
    Jalusta: Painavia ja kunnon tekoa. Minulla Gitzon kunnon pökäle, jonka aoinaan 80-luvun alussa hommasin työpaikalleni. Nyt se on päätynyt minulle, ja toimii hienosti, ja on tukeva kuin kivijalka. Aikoinaan kelpasi palkin alle, nyt en valita, kun on kinokoon rungon alla.

    Ei noita jatkuvasti joka toinen vuosi vaihdeltu.

    kapa
     
  3. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Kyllä tuo osto-myynti-mylly pyörii nykyään moninkertaisella nopeudella. Kameran ikä alkaa lähennellä kännykän ikää, sitten vaihtoon kun on jo vanhanaikainen. Todellisuudessa aika harva huomaa eron, jos kuva on otettu vanhalla tai uudella versiolla, mutta se tietoisuus asiasta pakottaa ostoksille. :)
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Vertailu menneeseen on sillä elämän muutos oli yleisestikin hitaampaa kuin nykyään.

    Digikameroiden kohdalla kalustokeskustelua on lietsonut vielä se, että ihan oikeita tuodaan markkinoille aika kiihkeästi. Esimerkiksi Vilmiveikon hypettämä Fujin järjestelmä on alle viisi vuotta vanha ja uusia kameroita siihen julkaistaan useita vuosittain.
     
  5. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Eipä se välttämättä ole ihan tuotakaan. Ensinnäkin, jos nautimme siitä elektroniikasta ja laitteista, niin silloin se vaihtelun tunne tuo myös uutta valokuvaukseen -> mahdollisuus parempiin kuviin kasvaa.

    Tämä on siis se minkä tässä ketjussa moni on nähnyt ainoaksi autuaaksi - hyvät valokuvat, ja niihin pitäisi riittää pienessä koossa mikä tahansa laite. Hienoa. Mitäpäs jos se olikin ilo kuvata, eikä lopputuloksellakaan ole loppujen lopuksi niin väliä? Olisiko se väärä syy harrastaa valokuvausta?

    Tai jos se on se Photoshopissa ja Lightroomissa loputtomiin vääntö - onko sekään muka väärä? Siitä saa varmasti paremmalla kalustolla enemmän irti, enemmän detaileja, enemmän DR:ää millä muunnella.

    Eikä mikään kameravillitys ole niin paha kuin ihmiset jotka ostavat ison telkkarin. Istuisivat lähempänä hölmöt. Tai telkkarin katselemisen sijaan tekisivät jotain kehittävämpää - kirjoittaisivat vaikka forumille, kehittyy edes kielellinen ilmaisu, ehkä.

    Ja itsehän en ole ikinä tyytyväinen. Tahtoisin pienemmän, isomman, paremman ja kännykän samassa, mut ei niin isossa kännykässä eikä niin pienessä näytössä. Eikä niin epämukavana taskussa, eikä niin epämukavia taskuja. Kunnes täydellisen löydän, niin ajattelin etsiä - onpahan sekin hauskaa touhua. Rahaa se vain on, kevät tulee ja puissa kasvaa taas vihreää, ehkä joku setelikin.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Malminkadun Helioksella tilipäivän jälkeen.....  ;)

    Hyvä kun sisälle mahtui.  Vaihto kävi.  Eivät innokkaimmat kahta vuotta samaa kuljetelleet.  Joku toki.
     
  7. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Kannatta ottaa kuva omaan muistiin, ei paina paljon ja löytyy parhaassa tapauksessa vuosikymmenien päästä hetkessä ilman mitään lisälaitteita ja kuva voi vielä parantua kun sitä puetaan sanoiksi ja kuulijalle se voi olla vieläkin parempi kun se omassa päässä muuttuu taas sanoista kuvaksi. Sanoo yksi välineurheilija, eli minä. Ehkä askeetinen elämä olisi parasta, mutta kun...
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mulla digirungon käyttöaika on vähintään 5 vuotta, kunhan 2000-luvun alun kehnoista rungoista päästiin eroon.
    Peilitön oli poikkeus, 1 kk.
    Tietsikka on käytössä 5-6 vuotta, tulostin on 4 vuotias....vähän oireilee jo.....

    12 vuotias harrasterunko riittää siihen tarkoitukssen hyvin, paljon mukavampi kuin joku pieni rimpularunko.
     
  9. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mielestäni ei. Jos joku haluaa ottaa filmikameralla kuvia ilman filmiä, hänellä on siihen vaapaassa maassa täysi oikeus. Olisi jopa melko halpa harrastus nykypäivänä, jopa peilikameralla, ellei sitten sorru välineurheiluun, vaikkapa kirkaamman etsinkuvan takia. :)

    Mutta tämän ketjun kantava pointti on yhä luettavissa tuosta otsikosta. Kyse ei ole siitä, että voiko peilittömällä kuvata, vaan siitä onko se oikeaa kuvaamista ja onko tullut jäädäkseen. Käytännössä siis provo, mihin me hölmöt täällä tartumme. :)
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Joo, Helsingissä, Malminkadulla. Ei me vaan maalla. Me tehtiin töitä.
    Kapa
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Töitä kyllä piti tehdä, joskus parissakin paikassa päivän mittaan.

    Milläpä sitä muuten olisi kameroita osteltu....
     
  12. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Sinä se jaksat kertoa, mitä muut tarkoittavat. Luulisi, että omissa tarkoituksissa olisi kylliksi huolehtimista. Otsikko on siis alunperin minun, ja tietääkseni ja ymmärtääkseni en ole eläissäni "provoa" tehnyt. Ei kiinnosta aikuista miestä.
    Minulla ei ole ollut milloinkaan halua määritellä "oikeaa" kuvaamista, sen sijaan minulla on vahva epäilys siitä, että kaikki uusi ei ole kehitystä. Lisäksi olen sitä mieltä, että jotkut välineet ovat huonoja, jotkut yleiseti ottaen ja toiset minun tarkoituksiini.
    Olen pahoillani, jos tulin samalla loukanneeksi sinun välineitäsi, ei ollut tarkoitus kun en niistä tiennyt.
     
  13. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Tuo on ihan mielenkiintoinen ajatus ja varsinkin Sonyn kohdalla tuota NEXien päivitustaajuutta, toki myös Olyn m4/3:n ihmetellyt.
    Fujin kohdalla meni melkein 5v että se "ykkösrunko" (xpro-1) päivittyi 2:een ja toivottavasti matkan varrella toisenlaiseksi lippulaivaksi (xt-1) tehdyn kameran päivitystä ei tarvi odottaa yhtä kauan, vaan tulisi esim ensi vuonna, jolloin vanhempi on 3v vanha.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Toki myönnettävä, että uusia malleja tulee kiihkeimmin malliston alapäähän. AXm MX jne., kuka niitä edes muistaa?Ja Fuji paikkaa runkojaan myös firwaren päivityksillä - mikä on enimmäkseen hyvä asia.
     
  15. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    No näillä sanoilla aloitit ketjun: "Olen huomannut, että aika moni kertoo jo palanneensa järeämpään kalustoon. Ihan oikeisiin kameroihin, niihin peilillisiin." Minä ehkä luin tuon sitten jotenkin väärin, kun siihen takerruin. Puolestani tämä asia on jo käsitelty.

    Et sinä ole minua mitenkään loukannut, mutta älä heti vedä hernettä nenään jos avaat tällaisen 100% mielipidekeskustelun ja joku ei olekaan ihan samaa mieltä kaikesta. Kehitystä on monenlaista niin kuin mielipiteitäkin.
     
  16. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Kamerat ja kuvaus ovat eri asioita, kuvausta harrastan ja kamerat ovat vain välineitä. Mielipiteesi ovat oma asiasi, ne saavat olla mitä vain, kunhan et kerro mitä ovat minun mielipiteeni, siitä huolehdin itse...
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Fuji onkin siinä ollut kuluttajaystävällinen.  Voisivat muutkin ottaa oppia.

    Kapa
     
  18. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Viimeisimmän tutkimuksen mukaan, kukaan ei osta enää Toyotaa. Suosituin merkki on selkeästi BMW. Tutkimusotanta koostui tulevaisuuden toivoista eli 18-22 vuotiaista sinkkumiehistä.
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    :)
     
  20. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mietinkin tuota lukiessa, että kun juuri ostin uuden toyotan, että joku koira tuohon tilastoon on haudattuna.. olihan se siinä lopussa :)
    Yli 50 kymppisenä kokee ehkä eritavalla kun ei bemari nappaa ollenkaan..