Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keveiden peilittömien aika ohi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 28 Tammikuu 2016.

  1. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Kuvan laatu voi olla se heikoin lenkki monessa kamerassa, oli se sitten peilitön tai SLR...

    Tämän päivän Fujin ja Sonyn peilittömät pesee tuossa "kuvan laadussa" edellisen sukupolven (siis 5DMkII, D3/D700 jne) FF-pelikamerat 6-0

    Ja äkkinäiseen voisi lähtökohtaisesta ajatella ja etukäteisesti olettaakin, ettei lillerikennoinen m4/3 varsinkaan vielä OM-D:n aikana ole ehkä tarkoitettukaan "ammattikameraksi" korvaamaan FF-kennoista möhkälettä, mutta jos kantapään kautta sen kokeilee, niin karvaat muistothan siitä voi jäädä, jonka perusteella sitten asenne tulevaisuudessa on vähän läpät silmillä "been there, done that."
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Pahoin epäilen tätä.
     
  3. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Epäillä toki saa sekä kyseenalaistaa osin pitääkin, mutta asenteellinen lähtökohta ei ehkä auta hahmottamaan, vaan on pikemminkin jonkin sortin defenssi.
     
  4. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 668
    612
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    tiukkaa keskustelua, itsekin vanhana Filmi/ja uudempana/digi miehenä, on vieläkin Leicat, Canonit täysikennoinen ja aps C hyviä pelejä oikeisiin tarkoituksiin, asiaan ostin uutena pari viikkoa sitten Fujifilm X-E2 kit/ 2.8-4 18-50 ja viikko sitten siistin vähän käytetyn 4.5-6.7 50-230, päivitin kameran ja objektiivin uusimpaan päivitykseen, jota käyttää X-E2S runkoversio ja mitähän eroa kamerassa on,ei paljoa, muuta kuin hinta, asiaan taas, sähköinen etsin on mitä halusin, ulkokuvauksessa ehdoton näyttöön verrattuna,ei heijastuksia lumella ja auringolla näytöllä kuvattaessa, huippunopea valoitus/tarkennus kuvaa otettaessa, heikompi valovoimaisessa putkessa ei niin nopea,kamera erittäin kevyt pitemmällä putkella että ei meinaa kuva asettua ottamiseen,näillä kahdella mennään, pelkät kiinteät, jollakin 6 kpl sehän menee pelkäksi obiskan vaihtamiseksi ulkona ?,hyviä kuvia tulee kennokin on canonin aps-c kokoinen,tekniikkaa on kamerassa enemmän kuin tarpeeksi,jos osaa vain hyödyntää niitä, tätä pakettia jaksaa kantaa, vaikka runko ja pikkuzoomi on metallia, että silleen.
     
  5. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 668
    612
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    tere taas, aika ei ole ohi, tulee uusia systeemejä, muistan 70 luvun puolivälissä, TM:ssä joku kysy milloin tehdään Zoom objektiivi laajakulmasta-pitkään teleputkeen, TM:stä ?joku vastasi, sitten kun niili jäätyy, että silleen
     
  6. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    8-vuotta vanhoja esimerkkejä, ei ehkä ihan "edellinen sukupolvi", sanoisin että muutaman taaksepäin kuitenkin (riippuu kuinka haluat laskea sukupolvet, mutta esim. D3:n kohdalla suuret hyppäykset on jo D3s:n kohdalla, D4 teki omansa ja D5:nkin NDA taisi jo loppua, joten onhan tässä näitä ehtinyt). Vastaavasti APS-C puolella on kuitenkin hypätty jo D300 -> D7000 -> D7100/D7200 ja D500 nyt. Näin pelkästään Nikon maailmasta.

    Eikä taida Fujin APS-C:t vielä pestä joka tilanteessa D700:stakaan kun herkkyyttä nostetaan, mutta tokihan pienillä ISO-lukemilla sitä vie jo jokainen APS-C nykyisin.

    Toisaalta, Samsungin S7 Edge vie AF:n osalta jo osaa nykyisistä peilittömistäkin.. on se jännä maailma.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Meitsin defenssi palautti mieleen Paolon ja Shafin, jotka kuvaavat enimmäkseen Canonin croppi-kennoisilla järjettömän hienoja kuvia. Voisiko siinä olla vielä jokin muukin tekijä, joka vaikuttaa kuvanlaatuun ja mikä se voisi olla? :D

    https://www.flickr.com/photos/ph_p_ph/

    https://www.flickr.com/photos/131954310@N04/
     
  8. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Itse aihe sopii keskusteluun vallan mainiosti, typerien yleistysten tekeminen huonommin. Puusilmäinen "mun kamera on paras, se kunnon kamera" - ajattelu ei ole kovin hedelmällistä.

    En usko, että kukaan on asiasta kovin huolissaan, kun eivät nämä nettijorinat mitenkään vaikuta ainakaan minun kamerani toimintaan. Hauskaa viihdettä lähinnä. :)
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Ei mulla oo läpät silmissä peilittömissä, mutta mitään tarvetta kamerakaupoille ei nyt ole.
    Om-d kuvalaatu sekavalossa suurella herkkyydellä oli pettymys, Antiikki-vitonenkin on siinä paljon parempi.
     
  10. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Peilittömällä kuvailen, ihan vain siksi että se on hauskempaa ja helpompaa. Nivelet on romuna, eikä sitä taivu enään kuin ennen jotta lintu ja sammakko perspektiivi tulee kätevästi näyttöä kääntäen.
    Etsin on nopea ja aika nasta nähdä etsimestä suoraan miltä kuva näyttää ennen kuin laukaisee.

    Mulla on enimmäkseen käytössä samsung nx1 ja pokkarina Sony rx100.

    Totta että Nikonin esim. Nikonin 610 on nopeampi ja varmempi tarkentamaan liikkeestä, mutta en juuri kaipaile peiliä.
     
  11. papetsu

    papetsu Active Member

    296
    151
    43
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Aivan tarpeetonta vääntöä sanon minä. Vakavasti kuvausta harrastava tai kameroita harrastava tietää että, vain yhtä oikeaa järjestelmää kuvaukseen ei ole tehty eikä tulla tekemään. Aina on jokin alue jossa toinen on toistaan parempi, yhdellä kameralla (kompromissi kameralla) pärjää vain satunnaisesti kuvaava ns. sunnuntaikuvaaja.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Harrastat sitä sitten jostain muusta syystä?

    ;)
     
  13. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Jos on tarve kuvata paljon suurella herkkyydellä sekavalossa, niin ei sitten kannata ostaa OM-D:tä. :) Mutta ei se silti tee peilittömästä teknologiasta mitenkään kategorisesti huonoa, saati hiipuvaa, koska siinä on paljon etuja, joita digipeilikameroissa ei ole. Esim:
    - kaluston pienuus ja keveys
    - EVF:n edut (helppo manuaalitarkennus, syväterävyyden näkeminen ilman etsikuvan himmennystä, hämäräkuvaus, kuvainformaation näyttö, jne.)
    - mahdollisuus käyttää sovitteilla vanhoja erimerkkisiä kino-objektiiveja
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    No, on minullakin kaksi peilitöntä.  Kuskailen niitä mukana, kun en viitsi painavampia kantaa. Keveys ja pienikokoisuus on kiistaton etu silloin, kun kuvaaminen ei ole pääasia - ja toki yleensäkin liikkeellä ollessa.

    Kuvanlaatu ja kaikki ominaisuudet ovat aivan riittäviä.  Puhelimen ominaisuuksiin nähden loistavia.  Mutta, tietenkin mieluummin kuvaan peilikameralla silloin, kun sellaisen viitsii kuljettaa kohteeseen.  Syitä on vatvottu jo edellä.

    Aika moni taitaa olla kaltaiseni sekakäyttäjä.  Johonkin lähtöön peilitön, joskus taas sitten peilillinen, kun sellaisen tarvetta tuntee.  Kuten edellä joku totesi, mikään ei ole paras joka lähtöön.
     
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Tästähän just on kyse. Mä ihan aidosti hain toista järjestelmää rinnalle, panostinkin siihen, aluksi olin innostunutkin mutta sitten pitkän päälle totesin, että tällä kertaa tuli paha huti. Muillekin tuntuu käyneen samalla tavalla. Sen kertominen olisi sitten "puusilmäistä" mun kamera on paras, se kunnon kamera" - ajattelua"?

    Ainakin tuo tuntuu olevan vastaaavan järjestelmän omistavien mielestä jotenkin väärin, ei saisi sanoa että nuo vermeet eivät tarjoa sitä mitä ainakin minä lupausten perusteella odotin. Voi olla että odotukseni olivat vääriä, mutta kyllä ne perustuvat noista laitteista kerrottuun. Miksi sitten ei saisi kertoa aitoja kokemuksia toisenlaisista kokemuksista? "Puusilmäistä" mun kamera on paras, se kunnon kamera" - ajattelua"?
     
  16. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    En harrasta lainkaan. :) En ole missään väittänyt Fujin olevan "se oikea" tai "kunnon" kamera. On vain kamera, josta itse pidän. Laatu riittää minulle loistavasti, vaikka ei ehkä riitä jollekulle toiselle. Toki tuon esille sen hyviä puolia, mutta en muista koskaan esim. haukkuneeni FF-kameroita. Pidän niitä vain turhan suurina, painavina ja kalliina, kun pienempi peilitön täyttää kaikki tarpeeni vallan mainiosti. Joku toinen ajattelee toisin. 
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Peilikamerassa (Nikon) on taas sitten se etu, että voi käyttää vanhoja kino-objektiiveja ilman erillistä sovitetta.

    :)
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Laita nyt sitten muistiin tuo jälkimmäinen lauseesi.
     
  19. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    On peilittömiä ja keveitä peilittömiä. :)
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Joka systeemissä on omat etunsa. Croppikennoisessa peilittömässä voi käyttää mitä vaan objektiiveja, jos vain sovite jostain löytyy. Joillekin tämä on tärkeä toisille taas pystyä hyödyntämään vanhaa Nikon-kalustoaan.