Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keveiden peilittömien aika ohi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 28 Tammikuu 2016.

    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    http://www.cipa.jp/stats/documents/e/d-201601_e.pdf

    Suoraan otsikkoon vastaten, tammikuun tilastoista: Peilittömät on lievässä kasvussa, SLR laskussa mutta silti edelleen enemmistössä.

    Myynnissä täytyy muistaa, että valtaosa järjestelmäkameran ostajista ei kutsu itseään harrastajaksi tai kirjaudu kameralaukkuun ennen eikä jälkeen hankinnan, ja taskuun sopiminen on tärkeämpää kun peilin olemassaolo ja kuvaaminen puhelinta paremmalla laitteella on se tärkein kriteeri. Tuskin 70- ja 80-luvuillakaan valtaosa slr-ostajista tiesi kameransa salamasynkkanopeutta, himmenninlehtien lukumäärää tai etsimen peittoprosenttia.

    Jos joku huippukuvauksellinen hetki menee ohi kameratekniikan takia, se vituttaa peruskuluttajaa ehkä noin kuuden sekunnin ajan minkä jälkeen elämä jatkuu täsmälleen entisellään. Näille peilitön on vaan yksinkertaisesti parempi laite. Moni tuttu on innostunut sellaisen pokkarikäyttöön hankittuaan kokeilemaan nollabudjetilla erilaisia perikunnan manuaalikakkuloita ja näinollen innostunut myös valokuvauksen teknisestä puolesta.

    Haluaisin itse kuulua tähän ryhmään joten ostin ensin filmikuvauksesta innostuttuani käytetyn x-pro1:n, johon olen ollut tosi tyytyväinen. Olen tähän asti kuvannut pääosin puhelimella ja erittäin harvoin mukana olevalla halpahalli-kittisoomi-dslr:llä. Vähän iso se fujikin on taskuun mutta ergonomia toimii. Jos investoin johonkin fujin omaan linssiin niin se on varmasti "turistein" mahdollinen 27f2.8 pancake, jolla ei voi ryssiä fokusta tai oikein rajaustakaan ja kulkee helposti mukana.

    Peilittömiä on montaa kokoa, esimerkiksi Nikon taisi ottaa opiksi 1J-sarjassa, ettei pieni, pyöreäkanttinen ja kiiltävän liukas olekaan paras vaihtoehto yhtään mihinkään ja nyt uusimmassa 1J5:ssa on kunnon karhennus ja grippi vaikka onkin edelleen tosi kompakti.
     
  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Laitoit asiat hyvin puitteisiin.

    Nikonin 1-sarjan peilittömät ovat muuten ainoita käyttämiäni peilittömiä joiden tarkennus on täysin edellä keskustellun katukuvauksen vaatimusten tasalla. Ja niissäkin vain hyvässä valossa. m43 kameroiden kertatarkennus toimii hyvin, mutta siinä se sitten onkin. Jos m43 kameralla tarkennat kadulla kohti kävelevään ihmiseen, niin tarkennus hyppii sinne tänne ja 50-75% kuvista on epäteräviä. Voi arvata mitä tuossa sitten tulee sommittelusta ja muista ns. "taidearvoista"... Perustilanne jonka halvinkin peilikamera klaaraa helposti - mutta ei siis m43 peilitön. Kiinnostavaa on, että asia ei näytä juuri parantuneen edes Olympuksen uusimmassa mallissa.
    https://youtu.be/sdPhwpmo5O8

    En valittaisi tästä niin paljon, mutta kamerat on aika kalliita ja niitä pitää kuljetella erikseen mukana ja kännykälläkin saa ihan hyviä kuvia. Niistähän tässä oli kyse - ihan hyvistä kuvista?
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Tuota se just on. Siihen kun lisää huonon otteen ja liian pienet ja laadultaan heppoiset nappulat tulee äkkiä ikävä kunnon kameraa. Kuvanlaatu on noissa ihan hieno, minulle helposti riittävä ja selvästi ylikin, mutta kameran oleellisin osa on käytettävyys.
     
  3. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Tottumus kysymys, itse alkuun myös kirosin Fujin pieni nappuloita. Mutta kaikkeen tottuu kun opettelee.
    Mukavapi tätä on kantaa kuin esim Contax rts 3:sta tai Nikonin f sarjan systeemiä
     
  4. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Lähdepä pariksi viikoksi Lappiin vaeltamaan 5kg "kunnon" kamerasetin kanssa, niin aika äkkiä tulee ikävä noita peilittömiä. Ei haittaa edes pienet nappulat. :)

    Suomeksi: tarpeita on monia ja kameroita myös.
     
  5. moonshine

    moonshine Member

    88
    3
    8
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Höpö höpö taas.

    GX8 ainakin tarkentaa hyvin liikkuviin ihmisiin ja vieläpä silmään. Olympuksen viimesistä systeemeistä en tiedä, mutta E-M5:lle päin kävelevät ja juoksevat ihmiset oli ihan peace of cake. Satunnaisesti liikkuvat ei sitten niinkään.

    Oikeastaan Panasonicin af-systeemi on aika nerokas. On perinteinen af, ja aff joka laskee ja seuraa liikettä. Satunnaisesti liikuviin kohteisiin aff on aika ässä.

    Tämän lisäksi on tietty perinteinen af-c, joka tarkentaa kohteen nopeuden arvioinnin perusteella (ja tietty tracking).
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Jup
    En oo koskaan käynyt Lapissa, eikä 5 päivän vaellus käynyt edes mielessä. Tarpeet on monenmoiset.

    Tottumiskysymys, ja toiset oppii helpommin kuin toiset. Itse oon sensortin jäärä, että todennäköisesti oppisin helpolla käyttämään Nikonia, kun sillä oon kuvannut suuren osan järkkärikuvauksen alkuajoista, 2004 aloitin kuvaamaan Canonilla...ja kyllä se jotenkinalkaa sujumaan, pieniä nappuloita ei edes huvita opetella. Liian vaikiaa.
     
  7. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mulla oli just tuo E-M5 ja hyvät lasit. Kyllä se Nikonin rinnalla oli liian paljon hukassa. Varsinkin se korostuu, kun manuaalitarkentaminen ei tule kysymykseenkään.
     
  8. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Eli koko aiheen aloituksen tarkoitus on, "laitoin ison kasa rahaa ja olen pettynyt". (lue paskat housussa) aloitanpa aiheen "pelittömien aika ohi" ja haen vertais tukea, niinkö?
     
  9. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Meitä jääriäkin on monenlaisia. Mä ihastuin Fujiin, koska siinä on perinteiset aika ja aukko oikeissa paikoissaan käsin - ei valikkopelin kautta - säädettävinä ja puuttuu kaiken maailman erikoisohjelmat ja hymynaamat. Uusien nappuloiden paikka on helppo opetella verrattuna uuden ajattelutavan opettelemiseen. :) 
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Ostin piruuttani jokinaika sitten perinteisen kameran, oikein Nikon FM:n. Aika hankala on siitä vauhdista aikaa käännellä, aukko sentäs kääntyy jotenkin ymmärrettävästi. Tuo aikakiekko vaatii perinteen mukaisesti 2 sormen pinsettiotetta eikä pelkällä etusormella niinkuin hyvä on. Käyttämättä on tuokin jäänyt, saappanähdä käytänkö sitä koskaan.
    Mun kaikissa digirungoissa D100-5D Mk 3 on aika ja aukko säädöt toimineet ihan normaalisti etusormella ja peukaloilla, ei antiikkisen esihistoriallisella 2 sormen säätöpyörällä vaan esim.90-luvun lahjalla valokuvaustekniikalle: Canonin peukalopyörä hakkaa kaikki muut takarullaviritykset miljoona-0. Eika tarvi mennä valikoihin niinkuin joku Fujikäyttäjä puollustelee omaa valintaansa.

    Itse kuvasin useamman vuoden M-valotuksella, välillä osaksi automaatilla mutta nyt puoli vuotta taas pelkkää M-valotusta. Hyvällä kameralla, selkeällä etsimellä ihan kiva juttu. Tahtoisin vaan omaan kameraani Pentaxin vihreän napin. AF:ää käytän aina enkä harrasta tai käytä manuaalilaseja, kamera on työkalu ja objektiivit pitää olla kunnollisia, nyt on.

    Canonin joistikki on jotain Fuji-laatua, sen toiminnasta en oo tykännyt koskaan, mutta kyllä sillä pärjää.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    En usko, että keveiden peilittömien aika on ohi.
    Mukavaa, kun on pieni systeemi, mahtuu pieneen lowepron laukkuun.
    Fuji x-t1, 18/2, 35/1.4, 56/.1.2.
    Kunnon rakenne kaikessa, varsinkin optiikoissa.
    Ei mitään kilinää, helinää ja helskettä kuten joissain canonin vastaavissa valovoimaisissa, joita canon käyttäjät aina puolustelee.
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Nyt sä varmaan sekoitit ne Canonit noihin Nikkorin "rattlesnake" AF-sarjalaisiin :D
     
  13. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Ai?? Mulla on E-M10 ja käytän paljonkin manuaalitarkennusta. Tosin se rungon mukana tullut kit-linssi on jotakuinkin uudesta asti pysynyt kaapin hyllyllä. Edelliseen D90 verrattuna tarkennus on huomattavasti parempi.
     
  14. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Fujin manuaalin mukaan "tarkennuspiikki" :)
     
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Kutakuinkin noin. Tosin tuota ei voi johtaa siteeraamastasi vastauksesta ja eritoten huomio oli, että noin on käynyt muillekin. Vertaistukea en kaivannut, mutta onko joku syy, miksi tuollainen keskustelu ei mielestäsi kuuluisi valokuvausfoorumiin Digikuvaus-osastolle? Useat saattavat olla tekemässä saman asian, tuleepa ainakin tämäkin näkökulma esille hypetyksen ohella.
    Ihmeen moni on huolissaan jos hänen käyttämästään kameratyypistä esitetään negatiivisia arvioita.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Jup.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Oleellinen osa olisi se kestävyyskin.  Minulla pyöri Pen laukussa (tavallinen olkalaukku)  koirien ulkoilutusretkellä.  Eikös sen salama ollut jostain syystä pompannut ylös, ja saman tien vääntynyt niin, ettei mennyt enää paikalleen.

    Eka kerta 40 vuoteen, kun kamera hajoaa laukussa.  (Jonkun olen saanut huoltokuntoon pudottamalla kallioon.)  Vanhana (") Nikonin käyttäjänä ei ole tullut mieleen, että laukku pitäisi vuorata kuin peipposen pesä jollain pumpulilla, jotta kameraa voi liikutella. No, oppia ikä kaikki.
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mutta onhan toi paha!  Jos arvostelet miehen kameraa, tai vaikkapa vain k.o. merkin kameroita, niin sehän on suoraan ihmisen syvimpään olemukseen kolahtavaa herjaa.

    Mies voi jotenkin vielä kestää vaikkapa vaimon perseen arvostelun, mutta  kamera, siihen ei pidä puuttuman.
     
  19. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Olympus OM-D:n kanssa käyttämäni merkin "huippusalama" on niin heppoinen, että ei oikein tohtinut käyttää.  Säätimet olivat pieniä tunnottomia piiperryksiä.....voihyvääpäivää....

    Itse kamerakin on niin heppoinen jalustalle laitettuna että voivoi...