Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keveiden peilittömien aika ohi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 28 Tammikuu 2016.

  1. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Juu, totta. :) En minä tuota nimeä itse juuri käytä, mistä lapsus, mutta ominaisuutta kylläkin.
     
  2. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mutta vastaus siis alkupeäiseen kysymykseen "Keveiden peilittömien aika ohi?" on selkeä ei. Keveiden peilittömien aikakausi on vasta aluillaan. Peilin tarve katoaa lopullisesti muutamassa vuodessa. :)
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Se on liian pieni ja vaakakuvakamera, ei mulle tarkoitettu.
     
  4. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mutta on myös esimerkki, ettei peilittömän kameran tarvitse olla yhtään liian hidas. Kysehän on valmistajan konseptista, mitä ominaisuuksia painotetaan.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mitä nyt nimenomaan tarkennukseen tulee, niin aivan epäilemättä tuo "peaking" (mitä se muuten on suomeksi?)  on kätevä.  Vaikea kuitenkaan uskoa, että se parantaisi vaikkapa vanhaan Nikoniin verrattuna kuvan terävyyttä. Siinä riittää peukalon painallus AfOn-nappulaan sen enempiä kurkkimatta.  Vielä kätevämpää, itse asiassa.  Ja hyvin paljon nopeampaa....
     

    Liitetyt tiedostot:

  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Juu.
    Oon vilkuillut Sony A7 suuntaan, kyllä varmaan joskus tulee mullekkin sopiva.

    Oly-seikkailu oli senverta mieltäavartava, että hetkeen en kyllä kamerakalustoa vaihda, kun harrastekuvaaminen muutenkin on ollut tämän vuoden nollassa niin mitäpä sitä turhilla leluilla.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Keveitä peilittömiä on tehty ainakin vuodesta 1931 (Kodak Six-20), enkä usko niitten menekin lakkaavan kohtakaan, joskaan en usko niitten syrjäyttävän peilikameroita ennustettavissa olevan tulevaisuuden aikana. Molemmille on paikkansa ja käyttönsä.

    Yritin joskus kuvata majavaa kanootista palkkikameralla.  En ole kuvaa näyttänyt, ja siihen on syynsä.  Sama syy, jonka vuoksi olemme nähneet kohtuuvähän "Focus Peaking"-zydeemillä otettuja kuvia lentävistä linnuista tms.
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Lieneekö niin, että yksikään valmistaja ei ole viitsinyt suomentaa "focus peakingia"? Sitten olisi korkea aika. Toiminnon nimenä se on selvästi lyhennetty kuvitellusta pidemmästä ilmaisusta, joka voisi olla vaikka "show the possible areas where focus is peaking", eli "näytä 'huipusti' tarkentuneet alueet, jos sellaisia on", mistä saisi lyhentäen samaan merkkimäärään kuin alkuperäinen vaikkapa "tarkat alueet".
     
  9. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Minä kuvaan lähinnä ihmisen elinympäristöä jalustalta, katukuvausta ja malleja (henkilökuvausta). Näistä ensimmäiseen kuvittelin peilittöman soveltuvan välttävästi ja toiseen erinomaisesti. Kolmanteen se ei sovi kyllä millään. Muidenkin kohdalla petyin kyllä selkeästi.
    Molempiin näihin on kyllä helppo yhtyä...
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Mikäs  katukuvauksessa aiheutti pettymyksen?  Jotenkin luulisi just sen olevan pikkukameran ominta aluetta?
     
  11. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Eikö pitäisi kuitenkin verrata samankaltaisia systeemejä keskenään? "Focus Peaking" (terävyysalueen korostus?) on EVF:n manuaalitarkennuksen apumenetelmä, ja sitä pitäisi verrata optisen etsimen vastaaviin, leikkokuvaan ja mikroprismaan eikä autofokukseen. Eipä manuaalitarkenteisella 500mm putkella saa teräviä kuvia lentävistä linnuista juuri millään tekniikalla.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    No, minulle kuitenkin tuli mieleen se luppi 4x5 tuumaisella tähyslasilla....  ;)
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Joo, niin luulisi, niinhän minäkin ajattelin. "Paparazzin"pelko vähenee, pystyy kuvaamaan huomaamattomammin ja kalusto on keveämpää kanniskella. Todellisuudessa kuvaaminen oli yhtä näkyvää, kamerasta ei saanut kunnollista otetta ja tilanne oli ohi kun tarkennus ja muu tarvittava oli kohdallaan. Evf:stä ei tuossa hommassa ole miutenkaan hyötyä. Nikonin kanssa saa sentään ajattelemiaan kuvia, Olympuksella sai jos oli aikaa. Kevyt kanniskeltava se oli, se täytyy myöntää.
     
  14. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Ei taida olla enää kameran ominaisuuksia nämä. :)

    Mä otin viime reissulla noin 2300 valokuvaa PENillä ja suurin osa teknisesti täysin moitteettomia. Toki sillä varaumalla, ettei tuo ollu 12M kennoineen ja kittizoomeineen mikään huippukamera. Erinomainen matkakamera silti. 
     
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Koko, ergonomia, tekninen soveltuvuus tarkoitettuun toimintaan?
     
  16. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Onko johtopäätös siis se, että kevyiden (peilittömien) kameroiden aika on ohi, koska ovat liian pieniä?
     
  17. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Jos kyse oli sopivuudesta katukuvaukseen, oli kai syytä kertoa siihen liittyvistä asioista. Mistä itse olisit puhunut? Vaikka en tainnut sanoa, että ne ovat liian pieniä, vai sanoinko? Taisin yrittää kertoa, ettei niistä saa tarvittavaa kunnollista otetta. Mutta kyllä niinkin, vakavassa kuvauksessa kameran koolla on ainakin minulle väliä, eikä pienin ole lähellekään paras.
     
  18. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    No, ketjun avauksessa ei puhuttu mitään kuvaustyylistä, haukuttiin lähinnä kategorisesti peilittömät "hapatuksiksi", mitä ne siis eivät suinkaan ole. Sekään ei liene kameran vika, jos ostaa itselleen täysin sopimattoman järjestelmän. Itse peilillä ei taida olla tämän asian kanssa enää mitään tekemistä. :)
     
  19. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Ei niin, siellä puhuttiin siitä, että olin pettynyt kameratyyppiin ja vaihdoin pois, kuten useammatkin tuttuni. Siitähän juuri oli kyse, että tämä järjestelmä ei vastannut odotuksiani eikä missään nimessä ollut siitä tarjotun hypen veroinen. Muiden odotuksista en osaa sanoa, puhukoot muut puolestaan.
    Kovin harva noita kuitenkaan vakavaan kuvaamiseen käyttää, vaikka jonkun aikaa kokeileekin. Itsellänikin oli toki koko ajan myös Nikonin järjestelmä, jota olen taas laajentanut ja tyytyväisenä.
    Itse en jaksaisi loukkaantua käyttämäni kameratyypin arvostelusta. Jokainen pelaa niillä vehkeillä kun haluaa, mutta ei nämä laitteet vakavaan kuvaukseen mitään läpimurtoa ole tehneet vaikka aikaa on toki ollut. Varmaan siihen joku syy on...
     
  20. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

    Ei kai tässä kukaan loukkaantunut ole. vastasin vain egobuustaukseesi, että peilitön voi harrastajalle olla huomattavasti peilillistä parempi vaihtoehto, ja perustelinkin sen tuon EVF:n eduilla sekä kaluston keveydellä. Yhtä totuutta ei tässäkään ole olemassa.

    Oma kuvaamiseni ei onneksi ole kovin vakavaa... :)