Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keveiden peilittömien aika ohi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 28 Tammikuu 2016.

1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Olen huomannut, että aika moni kertoo jo palanneensa järeämpään kalustoon. Ihan oikeisiin kameroihin, niihin peilillisiin.

Itsekin hankin viime keväänä peilittömän om-d:n, keveys, optiikoiden pienuus ja evf houkuttivat. Tuli koko järjestelmä kuudella kiinteällä objektiivilla. Jaksoin kesän olla innostunut, syksyllä vielä joitain kertoja järjestelmä mukana ja nyt talvella se on käyttämättömänä vaihdettu pois.

Kun pitää kädessään siihen sopivan kokoista runkoa, lue ei liian pientä, ja kuvaa kunnollisen kokoiselle kennolle hyvillä laseilla ja katsoo oikean etsimen läpi, niin ei kaipaa noita hapatuksia... Peilin klonksahdus sitten kertoo, että tulit ottaneeksi kuvan, fiiliskin on kohdallaan.

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

Peilittömän jälkeen on ihan valtava elämys nähdä etsimestä läpi vaikka ei ole virtakaan kamerassa päällä.  Etsinkuva on myös kirkas ja kaikki asiat toimii ilman viiveitä ja kummallisia klonksahduksia,
    Peilin äänikin on kiva.
    Ja käteensopivuus on ylivertaista.

3. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Minulle ei ole tullut mieleenkään, että m4/3 ja kunnollisella kennolla varustettu järkkäri olisivat jotain joko-tai valintoja kalustoa miettiessä. Isompi järjestelmä kulkee mukana kun on mahdollista, pienempi taas on reissuissa mukana kun tilaa joutuu varaamaan myös muille varusteille. Puolensa kummassakin, enkä ole edes miettinyt kumpi on parempi / huonompi.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Unelma olisi olla Canonin peilijärjestelmä muutamalla optiikalla + hyvä pokkari, esim. sonyn rx100IV, mutta ärsyttää usean kamerakaluston pito, joten olen päätynyt fujin peilittömään, joka käy jollain tavalla pokkaristakin.
    evf:ää en enää edes huomaa, hyvin kelpaa meikäläisen kuvailuihin.

5. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

Itselläkin kaksi "peilitöntä" ja toimivat pokkareina, räpsimiseen ja videon kuvaamiseen. Säätimet ja "etsin" sopii siihen käyttöön. Muuta en kuvitellutkaan, eli minua ei ole huijattu, vaan tiesin nämä huonoiksi jo etukäteen.

6. miikailmari

miikailmari Member

33
    0
    6

EVF:stä näkee suoraan ottamansa kuvan, histogrammin ja vatupassin, ei tarvitse katsella ruudulta erikseen. En kaipaa OVF:tä yhtään kyllä.

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

+1.  Juuri noin.

8. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Tokihan minullakin Nikonin pelit on olleet kaiken aikaa. Tuo OM-D vaan osoittautui hurjankin alkuinnostuksen jälkeen tarpeettomaksi, mitään todellista käyttöä en sille lopulta löytänyt. Useammankin vastaavan järjestelmän olen huomannnut olleen kaupan, vaikuttavat monella jääneen käyttämättä, sitten ihan oikeasti...

9. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Jonkin verran OT, mutta välillä tuntuu siltä, että teknologia optiikan etulinssistä kameran JPEG-moottoriin on jo siinä määrin kehittynyttä ja kilpailu niin kovaa, että tavalliselle harrastajalle (kuten allekirjoittanut) olisi aika samantekevää millaisen järkkärin laittaisi jos vaan opettelisi kuvaamaan sillä hemmetin takatelkkarilla.
    Vaan jos haluaa kunnollisen optisen etsimen niin tilanne onkin vähän toinen:)

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kun katselee pari vuotta evf:n läpi, ei edes muista, miltä optinen autofokus näytti :)
    Optisen manuaalisen kylläkin, mutta ikänäöstä johtuen niillä onkin hankala tarkentaa.

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Totta;  minullakin on pari niitä m43-vekottimia.  En koskaan ole ottanut niitä mukaan, kun lähden kuvaamaan.  Toisaalta, en koskaan ota kassillista Nikonia mukaan, kun lähden muuten jonnekin: lenkille, kalaan, mökkipuuhiin.  Silloin m43 kittilinssillä jossain taskussa on usein mukana, ja aika paljon puhelinta parempi kamerana.

Kuten edellä todettiin  ei kyse ole vaihtoehdoista, joko tai.

12. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

Evffän etu on mun nähdäkseni just tuossa, että pääsee rakentamaan kuvan alusta loppuun siinä tähtäillessä. Tää touhu puoltaa just sitä näkemystä, että tekee sen kuvan niin valmiiksi kuin voi, alkujaan. Sitten jää vähemmän säädettävää kuvankäsittelyssa.

Just katselin normikokoista dslr:ää, minkä saisi Evf:llä, niin Sony ilce 3000 ja Sony a 68, mutta kun en pääse niiden optiikoiden makuun oikein.

13. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Mikä estää kuvaa rakentamasta dslr-kameralla? Miten evffä vähentää kuvankäsittelyn/-viimeistelyn tarvetta?

Kapa

14. vihay

vihay Member

76
    0
    6

Itse hommasin vuoden 2012 loppupuolella Nikonin DX-kaluston rinnalle OM-D:n, kun kyllästyin reissussa kantamaan peilijärkkäriä. M43-järjestelmä syrjäytti ja laajentui Nikonin kustannuksella viime vuoden kesään asti. M43:n pienet linssit ja vanhojen manuaalilasien käyttö innostivat pari vuotta, D90 muutamalla primella pölyttyi kaapissa samaan aikaan.

Pikkuhiljaa kuitenkin aloin kypsymään Olympuksen valotukseen (käytän histogrammia ja tummien sekä vaaleiden puhkipalamiseen tarkoitettua moodia EVF:ssä), joka mielestäni valottaa kuvat aina liian tummiksi (vika on varmaan edelleen minussa). Myös pikkukennon ISO200-kuvanlaatu ei jostain syystä vain tyydytä tälläista Lightroomia käyttävää pixelpiippaajaa. Kohinaa löytyy kuvista vaikka valo olisi kuinka hyvä.

Nyt joulun välipäivinä hommasin käytetyn D700:n, jota olen himoinnut aina ekasta peilijärkkäristä lähtien. Vaikka D700 on vanhempi kamera kuin koko M43-järjestelmä, tuottaa se minusta silti parempaa jälkeä kuin E-M5 millään ISO-herkkyyksillä. Myös Nikonin valotus on tuntunut aina tutummalta.

Nikon palaa siis omassa kalustossani ykköspaikalle harrastuskuvauksessa, Olympus saa jäädä backupiksi ja matkakameraksi loistavan M.Zuiko 12-40mm -linssin kanssa. E-M5 on ehdottomasti todella hyvä kamera, mutta jotain siitä puuttuu verrattuna "oikeaan" peilikameraan. :)

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Hyvä kysymys, tuskin maltan odottaa asiallista vastausta.

Minä kun olen luullut, että samat jutut voi tehdä dslr:llä.  No, onhan se liveview ehkä hippasen kämpelömpi,  mutta samat asiat siitä kait näkee.  Enpä oikein usko, että jälkimmäiseen kysymykseen lainauksessa saadaan vastausta.

16. Vs: Keveiden peilittömien aika ohi?

Niin no ota dslr:llä vaikka "haikii"kuva, niin liveviewiltä sä sitä vilkuilet etkä etsimestä.

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ennen liveveivin keksimistä kuvattiin haikiita vaikka kuinka paljon, eikä tullut mieleen kaivata siihen suurempia apuja.  Itse asiassa, etsin riittää siihen vieläkin....  Toki, jos haluaa, niin saattaahan sitä takatelkustakin katsella,  eihän siihen estettä ole.

18. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Tässä nyt taas kiistellään ihan mielipiteistä, ja meitä on moneen lähtöön - onneksi on myös kameroita ja järjestelmiä.

Itse koen E-M5:n edelleen erittäin kätevänä ja mielenkiintoisena kamerana, kuten jo ennen sen julkaisua. En myöskään palaisi EVF:n jälkeen optiseen etsimeen - en tosin ammattitason kameroilla ole koskaan edes kuvaillut. Järjestelmä on pieni ja kulkee hyvin mukana. Olen kyllä tekniikan perään, että haluaisin myös kinokennoista kokeilla. Olen kuitenkin harrastaja, eikä kahden järjestelmän pitämiseen ole mitenkään varaa. Vaikka ammattilaisia onkin paljon Olympuksen leirissä, tässä kuitenkin lienee se suurin jakaja näiden välillä. Ammattilaisilla on ammattilaisten vehkeet, harrastajilla harrastajien. Vaikka monet tekniikan perään olevat miespuoliset harrastajat haluavatkin ammattivehkeet.

Summa summarum: en kuitenkaan pidä peilittömiä ohimenevänä ilmiönä vaan uskon vakaasti niiden paikkaan, ja luulen niiden ottavan harrastajakuvaajien keskuudessa peilijärjestelmien paikkoja. Siis ainoana järjestelmänä. Esimerkiksi nuorempi polvi ei välttämättä ole koskaan juuri tihruillut optisen etsimen läpi, enkä usko että ne sitä kaipaavat.

Aika harvalle esim m43 kenno kuitenkaan on se oikeasti rajoittava tekijä. Kuulun kyllä itsekin siihen porukkaan että haluaisin parempaa vain koska sellaista on tarjolla, vaikken oikeasti tarvitsekaan. En kuitenkaan ole valmis maksamaan siitä tuhansia. Ja varsinkin harrastajana kuvaamisen pitää olla hauskaa, ja pidän peilittömällä kuvaamisesta.

19. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Juu, uskonhan minä, että evf on ihan  kätevä;  onpahan minulla semmoinen Penissä itselläkin, ja joskus viime ihan vuosituhannen alussa, kun järkkäreitä ei oikein vielä ollut, tuli semmoisella kuvattua paljonkin. Minolta Dimage 7 oli kova juttu 2001, mutta onhan siitä jo 15 vuotta.

Siitä ei kuitenkaan nyt ollut (poikkeuksellisesti?)  kyse, kuka mistäkin tykkää, ja mihin kenelläkin on varaa.

Kiinnostava kysymys oli se, miten evf vähentää kuvankäsittelyn tarvetta, tai miten kuvan voi tehdä valmiimmaksi sen avulla?