Vs: Kevättalvi ihan kivoja Tosin jotenkin jää omaan makuuni vähän platkuiksi. Enempi saisi olla särmää. En tiedä onko sulle Ragnar Axelsonin kuvat tuttuja, jollei, kannattanee tsekata...
Vs: Kevättalvi Thänks! Tsekkasin. Nopealla vilkaisulla on kuvannut paljon esim. koiria ja ihmisiä. Jos kuvaisin naaleja kuten Ragnar koiria, tulisi sanomista. Tai voisin mä mennä Longyearbyeniin ja kuvata noin, mutta mitä tarinaa mä sitten kertoisin? Jos kuvaisin ihmisiä...Well ei tundralla ole ihmisiä. Olen törmännyt tähän ihmiskysymykseen ennenkin. Mulle on mm. Valokuvataiteen keskusmuseon portfoliokatselmuksessa sanottu suoraan, että kuvaa ihmisiä. Mun mielestä se kertoo enemmän ihmisten käsityksestä maailmasta ja luonnosta. Se on tunnelmallinen kaupunkien kahviloissa rakennettu illuusio takkatulesta ja norjalaisista villapaidoista. Merenpauhusta ja ahavoituneista kasvoista. Mun näkemys on se, että luontoa on ilman ihmisiä ja esim. meidänkin eurooppalaisella tundralla on täysin autioita paikkoja. Ihminen ei ole maailman napa. Arman Alizadin sanoin, "Miettikää, nämä eläimet elävät tälleen joka päivä!". Toisekseen tässä nousee esiin kysymys väreistä vs. mustavalkoisesta. Mun mielestä maailma pitää pystyä näkemään myös väreissä. Ei pelkästään mustavalkoisena histogrammin laidasta laitaan "särmitettynä". Mutta värit ovat vaikeita ja niiden näkeminen vaihtelee kulttuurista toiseen. Suomessa esim. tuo #2 kuva koetaan tuntumani mukaan epäaidolta. Muiden maiden katselijat ovat juuri siihen kiintyneitä. Kyseisessä kuvassa ei ole saturaatiota säädetty ollenkaan. Luonto on tuollainen - liian eksoottinen monille Vaikka varmasti viimeinen asia, mitä kuvaajan pitäisi tehdä, on sanoa katsojalle, että hän kokee kuvan "väärin". Ymmärrän kyllä täysin, mitä tarkoitat, enkä ole lainkaan itse tyytyväinen siihen tuotantoon, mitä olen talven aikana saanut aikaan. Mutta samalla olen tyytyväinen siihen vähään, mitä olen saanut. PS: Mutta suuri kiitos tuosta kuvaajavinkistä! On mukava nähdä muiden töitä.
Vs: Kevättalvi En ole koskaan oikein ymmärtänyt, se on minun silmiini ollut jotenkin ajatuksetonta tiiraamista, olen kuitenkin ymmärtänyt oman ymmärtämättömyyteni olevan oma vikani, ei luontokuvauksen vika. Mutta nämä... Nämä ovat aivan upeita. Kakkonen ja nelonen ovat mykistävän hienoja. Maailmassa siis on tällaisiakin paikkoja joista vielä joku saa näin sykähdyttäviä kuvia. Jospa vielä oppisin suhtautumaan muihinkin luontokuviin suuremmalla ymmärryksellä Kiitos. EDIT: Piti käydä vielä uudelleen katsomassa, tuo nelosen naali on kyllä aika ihmeellinen.