Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tauolla.

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Nappe1, 28 Lokakuu 2007.

1. Nappe1

Nappe1 Member

651
    0
    16
    Kesän lapinkuvat eivät olleet mitenkään jättimenestys, ja kuten niin monesti, niin jälleen kerran se edes vähän parempi matsku tarrautui filmille kennon sijaan...

(kuvan koko 350kt.)
    http://sefi.dyndns.org/~nappe1/dc.net/husu_ja_puro_small.jpg

OM-1, Zuiko 24/2.8 ja Velvia 100.
    postproduktiota Nikon Coolscan V ED ja vähäsen Photoshoppia.

paikan tunnistamisesta kunniamaininta nopeimmalle. ;)

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Tauolla.

Paikka on ns. luonto. Kuvassa harjoitetaan luontokokemusta: yksi ilmeisesti katselee luontoa kameran läpi ja toinen vain silmillään.

Istujan alla oleva silta luo mielikuvan, että ympäristöön on rakennettu turisteille vartavasten yksi kohta, jossa luontoa voidaan kokea aidoimmin. Paikanpäällä puro ollut varmasti hieno aistikokemus, mutta valokuvaan asti se ei tässä kuvassa oikein välity. Lopputulema on vähän kuin moderni taidekuva luonnon kokemisesta.
    Tämä on ikäänkuin jatkoa Juha Suonpään kirjalle Pyhät paikat
    http://www.katse.org/page/152

...Ja se ei ole huono asia, tai oikeastaan se riippuu kuvaajan pyrkimyksistä... Siihen kirjaan kannattaa tutustua.

3. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Ohi menee ja lujaa, aika harva viitsii linkkiä avata, en minäkään ...
    Eri asia jos edes jotain esittää tässä ja nyt, niin ehkä kiinnostaa katsoa lisää........

4. Nappe1

Nappe1 Member

651
    0
    16

eipä haittaa... mvuoren kommentti on tasoltaan jo paljon enemmän kun mitä olen 5 vuoden aikana saanut Aukeassa tai Digicamera.net:issä yhteensä. :)

kiitoksia kommenteista.

5. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Linkki harvemmin kukaan kommentoi, ellei se ole niin pitkä, että haittaa sivuston selaamista.

Mutta jos linkin sijasta olisit esittänyt kuvan sivulla, olisi ehkä enemmänkin tullut kommentteja itse kuvasta, sivustolla kun on tarkoitus esittää kuvia linkkien sijasta :)

Kuvasta (no avasin sen sittenkin), sanoma jää vajaaksi, koska ei oikein keskity mihinkään. Puro vaikuttaisi kiinnostavalta, mutta nyt se ei niin kiinnostavasti ole kuvassa, eikä toisen kuvaajan oleminen kuvassa yksi käsi ojossa ole sen kiinnostavampaa..

Kuva olisi kenties sytyttänyt jos olisit mennyt ihan kiinni istujaan ja kuvannut hänen kasvot 1/4 kuva-alasta oikeaan reunaan ja lopun jokea reilusti katseen suuntaan.. tarkoitan, että noin itse aloin pohtimaan, että kuvan ko. paikasta ja hetkestä ehkä olisin ehkä ottanut.

6. Nappe1

Nappe1 Member

651
    0
    16

no kerrotaan syy nyt sitten miksi en laittanut itse kuvaa... sattumoisin minulla ei viestin kirjoitushetkellä ollut pääsymahdollisuuksia alukperäiseen tarkempaan kuvaan ja tuo nyt sattui olemaan valmiiksi ladattuna tuonne muutaman muun foorumin käytön takia. Valitettavasti tuo kyseinen kuva ei nuodata kuitenkaan tämän foorumin kokomäärityksiä (sen enempää tarkkuus kuin kilotavurajoituksia) muuten kuin linkkaamalla, joten ajattelin kerrankin nuodattaa ohjeistusta enkä mennä, kuten suomalaiset yleensä, tyylillä "eihän tää nyt noita rajoja paljon riko..."

eli harvinaista kyllä, luin ensikertalaisena liimatut ketjut ja tein ohjeiden mukaan. Tietenkin paras olisi ollut tehdä uusi vedos tälle foorumille optimoituna, mutta päädyin kompromissiin.  (eipä silti, vähän se on tuo kuvakin kompromissi. tavoitteena oli hakea vähän otetta että mikä ei kuulu joukkoon ja puolihuolimattomasti kritisoida tätä nykyajan tapaa ottaa kuvia, joka näyttää pahimmillaan melkoisen pelletoiminnalta.)

mutta kiitos kuitenkin kommenteista. :)

7. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Juu, ei minun ollut tarkoitus oikeasti vinoilla, jos siltä vaikutti niin anteeksi.

Mutta kun huomasin, että olet tulokas foorumille, niin esitin tuota ajatusta kuvan näyttämiseen kuvana. Ihan asialliset perustelit kerroit miksi laitoit vain linkin ja oikein toimittu kun luit ohjeet kuvan lähettämisestä.. Mutta todellakin keskustelua saa kuville aina paljon paremmin jos kuva on heti näkyvissä.

Tervetuloa sivuille ja osallistumaan keskusteluun, postaamaan kuvia muodossa tai toisessa! :)