Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskustelun pohjaksi

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kasimir, 23 Tammikuu 2013.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
  2. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38
    Vs: Keskustelun pohjaksi

Mitäpä tuosta, se maksaa sen mitä joku on valmis maksamaan, arvoahan tuolla ei ole kun ei ole numeroitu eikä rajoitettu.
    Kysyisin miksi joku maksaisi 800€?

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Oisko tämän vuoksi?
    http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/fi/taiteilijat/2099

4. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Olen kapan tavannutkin ihan naamatusten.

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mitä sitten?

6. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

Jos taiteen arvo on teollisuuden keskipalkoista laskettavissa, niin silloin taide menettää merkityksensä. Tämä laskenta johtaa katkeruuteen, kun ei voi vedota yleissitovaan työehtosopimikseen.

Taiteen arvo on esteettisyydessä ja teoksen välittämässä sanomassa. No mikä on esteettityyden tai sanoman hinta, kun sitä ei voi katsoa taulukosta? Jos taiteilija alkaa laskuttamaan tehdyistä työtunneista, hän ei ole enää taiteilija, tässä tapauksessa valokuvataiteilija. Hinta on siis mielikuva ja mielipide työn arvosta.

Passikuvien otosta voi veloittaa aivan eri perusteilla kuin valokuvataiteesta.

jk

7. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Lainaus Kapan blogista

"italialainen taiteenkeläilijä "

ihan muuta, mutta kovasti olet muita yhdyssana,pilkku ynm. kirjoitusvirheistä moittinut.
    Keski suomen murretta tuo ei ole. Ja :) hymiö perään ettei tätä ole hakattu tyylin nyt pääsin kuittaamaan.

8. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Jotta tiedän varsin hyvin kuka hän on.

9. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Hieman eri asia?
    Jos rakennan talon ja laitan sen myyntiin, niin hinta ei määräydy tuntien eikä kulujen mukaan, vaan sijainnin ja kysynnän.

Tässä kyseisessä tapauksessa on kyse teoksesta jolla ei ymmärtääkseni ole jälleenmyyntiarvoa, koska painaosta ei ole rajoitettu.

10. Kasimir

9 684
    547
    113

Minulla on ällävika.

Muuten:
    - Virke aloitetaan isolla kirjaimella.
    - Pilkun jälkeen väli ennen seuraavaa sanaa.
    - Ynnä muuta lyhennetään ym.
    - Keski-Suomi, ei Keski suomi.

Kapa

11. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Juu huomasit kirotus virheet :), muistelen että ynnämuuta koulussa opetettiin lyhetämään ynm. voin toki olla vääräsäkin ja varaa antaa periksi asiassa.
    Mulla on kaikki viat, kun asiaa yrittää kirjoittaa paperille ja kymensormi järjestelmää en oppinut.

12. Vs: Keskustelun pohjaksi

On tuolla blogin kirjoituksessa todella hyvät selvittelyt asiasta ja ei tuosta lopuksia kovin suuria summia jää enää tekijälleen joka kuitenkin myy työpanostaan tuolla teoksella ja eihän tuo nyt mitenkään hävyttömän hintainen ole. Kiitoksia herra blogin kirjoittajalle tästä.

13. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

Paljonko Picassolta tai Dalilta meni aikaa yhden työn tekoon? Mikä on silloin tuntipalkka? Onko niiden työt hävyttömän hintaisia?

jk

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No hiukan mua sitten hämmästyttää toi sinun kysymyksesi miksi joku maksaisi jos kerran tiedät kaverin.

15. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Niin no... tässä ollaan melkein perustavanlaatuisten kysymysten äärellä????...

Totta mooses olisi hienoa, että ammatilainen saisi asiallisen korvauksen työstään.

Mutta 800€ alkaa olemaan jo sillä rajoilla että (käytän tarkoituksella sanoja tuloste/kopio, kun ei ole rajattu) tulosteesta/kopiosta olisi edes teoriassa saatavissa ainakin omat takaisin myydessä, kuten useimmiten esim. maalausten tai numeroitujen taidevalokuvien kanssa on mahdollista.

Se että on happovapaatta yms. takaa säilyvyyden, mutta kun ei ole rajoitettu painos niin mitään varmuutta, että markkinoilla ei olisi viidenvuoden päästä 450kpl kopiota/tulostetta.

Muutenkin taiteilijuus on nykyään suhteelisen yleistä ja taideyhdistysten jäsenten "teoksia" (tulosteita) joista on pyydetty satasia, saa näyttelyiden jälkeen kympeillä.

Taiteella ei ole sinänsä mitään rahallista arvoa pelkästään taiteena, arvon määrittää kysyntä.
    Tästä kysynnän luomisesta käy esimerkkinä Damien Hirst.

16. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Itse olen ostanut yhden ainoan taidevalokuvan, tai sellaiseksi määrittelisin sen, NUMEroitua grafiikkaa kyllä. En missään tapauksessa ostaisi tuolla hinnalla numeroimatonta valokuvaa. ... en missään tapauksessa ottaisi sitä riskiä että sama valokuva, samankokoisena olisi kohta myynnissä "ikean" sisustustauluna. Taiteen ja taiteen hinnan yksi idea on juuri sen tietämisessä,että koko maailmassa minulla on tämä yksi/yksi tai 34/50, minä myös haluan että signeeraus on etupuolella. Ja kyllä! se originaali on tuhottava jos ei numeroinnin jälkeen aio tehdä taidehuijausta.

Taiteelle ei mielestäni voi laskea hintaa niinkuin jollekin bulkkituotteelle, sen hinnan alarajan voi määritellä, mutta taiteen arvo on se, minkä joku siitä maksaa

Tuo kuvahan on aivan upea. MUTTA sen voi esimerkiksi leikkaa-liimaa tyyliin kopsata sivultasi. Ei en maksaisi 800e.

17. Kasimir

9 684
    547
    113

Niin voi, ja katsella pienenä ruudulta. Sitä ei kuitenkaan voi printata postikorttia suuremmaksi, jos siihenkään kokoon. Tai tietenkin voi, jos tykkää katsella pieniä neliöitä.

Kapa

18. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Touché !

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Maailmassa paljon on ihmeellistä asiaa... Toi "vain minulla on sellainen"  on yksi niistä, joita yksinkertainen vaari ei ymmärrä.  Jos teos on sellainen, joka minua sykähdyttää, miellyttää, haluttaa, jota tahdon katsella selnälläni, niin sitten laitan sen seinälle ja katselen sitä.  Minulle sitten on siinä vaiheessa yks v***n maku, onko niitä muualla 49/50 tai 450 kpl (edes hajussa ei ole eroa, tässä tapauksessa).  Minä katselen omaa kappalettani omalla seinälläni, mitä siihen  muitten kämppien kuvat kuuluu.

No, kuten useasti todettu, onneksi ei tarvitse kaikkea ymmärtääkään....  taiteen lisäksi sitten taiteen omistaminen kuulunee siihen kategoriaan.

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Jos p.o. tekstin virheitä analysoidaan, niin siellä mainittu Elina Hinkka tarkoittanee Elina Heikkaa, valokuvamuseon johtajaa.

21. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Niin... Jos maksaa 800e ?