Minkämoisia kriteereitä teillä on/teille on opetettu hyvästä muotokuvasta? Sekä tekniset että henkilön/aiheen käsittelyasiat kuuluvat siihen. Kuva kokonaisuutena. Kuinka esim. Lahdessa opeteaan näitä asioita ja muissa oppilaituksissa ja kursseilla myös. 90-luvun puolivälissä olin täysin tietämätön näistä asioista, senverran ymmärsin että en osaa mitään mutta en edes tiennyt mikä kuvissani oli väärin. Sitten napsahti yhden puhelinsoiton jälkeen uusi suunta...ja pikkuhiljaa opin yhden ajattelumallin kuvien hyvyydestä, mutta tiedän sen että se ei ole ainut oikea. Olis kiva tietää mikä on muiden kuin VVI:n periaatteelliset erot tässä asiassa. Jos löydän vanhoista muistiinpanoista Matin laatiman valokuvaajan syntilistan, niin laitan sen tänne.
Vs: Keskustelua muotokuvista Hyvästä muotokuvasta. Asiantuntemusta ei ole sinällää kommentoida, mutta tässä kohtaa pakko jakaa "Lahden käyneen" muotokuvausta työkseen tekevän ystäväni ajatuksia, joiden mukaan kaikkea "kivaa", hyvää kyllä tekisi, mutta kun ne mummot, mammat ja muut sukulaiset haluavat tietyntyylistä kuvaa ja siitä leipä tulee. PS: Omalle kohdalle Jussin Aallo kirja oli hyvä. Varmaan monelle liian triviaalia.
Vs: Keskustelua muotokuvista Näinhän se menee. Usein pyydetään "jotain erikoista" joita sitten otetaankin....mutta kuvat silti tilataan niistä tavanomaisista. Sikäli erikoisuuden pyytelijät ovat kivoja, tulee vaihtelua tavalliseen työrutiiniin. Oon varmaan lukenut kaikki Aallon kirjan painokset, ja ihan hyvää asiaa siinä onkin. Siinä pistää miettimään korko-& hiusvalojen olemassaoloa, silti kuitenkin jatkan studiossa 7 salaman tekniikalla
Vs: Keskustelua muotokuvista Aallon kirja on varsin hyvä, mutta on kuitenkin muistettava, mihin niillä opeilla päädyttiin: konkurssiin ja kortistoon. Yrityspuolen oppeja ei ehkä kannata niistä kansista omaksua.
Vs: Keskustelua muotokuvista Sakke on 7 salamasta varmaan innoissaan jos ne edistävät liiketoimintaa. 8 salamaa olisi varmaan vielä parempi. Meille joiden toimeentulo tulee muusta kuin henkilökuvauksesta, taitaa olla riittävästi omaksuttavaa Aallon opeissakin.
Vs: Keskustelua muotokuvista Mikäli sinulla ei ole joku kesto studioasetus, niin ei kukaan jaksa kalibroida noita kohdalleen erikseen joka kerta, jaksaako?
Vs: Keskustelua muotokuvista Kirja on mielestäni todella huono ! Tosin en sitä kovin pitkälle jaksanut lukea koska vähintään joka toisessa lauseessa mainitaan sana "oikeaoppinen".
Vs: Keskustelua muotokuvista Minkä oppikunnan tunnuslaulu se onkaan missä sata salamaa iskee tulta ja sitten löydetään uusi maa?
Vs: Keskustelua muotokuvista Muotokuva on silloin hyvä kun siihen on saatu kuvattavan persoonaa, jos tilattu ja jos ulkopuolisille katsottavaksi niin silloin hyvä kun se kertoo jotain, mielellään haettua.
Vs: Keskustelua muotokuvista Uskon. En itsekään siitä kovin innostunut ole. Siinä on kumminkin se ajatus, että henkilökuva tehdään *kuvattavan* ehdoilla, lähtien hänen persoonallisuudestaan. Kokonaan päinvastainen lähestymistapa siis, kuin se "MINÄ, suuri taiteilija, teen taidetta" - genre. (Jota Jussikin sitten itse asiassa taisi tehdä...).
Vs: Keskustelua muotokuvista Hommahan menee niin, että tärkeimmät salamat ovat synkassa keskenään, ohjausvaloista katsomalla näkee valojen suhteet ja vaikutukset. Jos valot olisvat mitä sattuu niin hommasta ei tulisi yhtään mitään. Ja ylimääräiset "koristeluvalot" ennemmin liian pienellä kuin liian suurella teholla. Toki valojen määrä vaihtelee tilanteen mukaan, mutta perussetissä on 7, joista 2 on tasaiselle taustalle heijastimen kautta suunnattuja.
Vs: Keskustelua muotokuvista Hyvä muotokuva voi olla monenlainen, kyseinen syntilista voidaan ajatella toisinpäinkin, eli mihin asioihin pitää/voi kiinnittää huomiota. Häiritsevien asioiden poistoon/vaimentamiseen.
Vs: Keskustelua muotokuvista Kyllä. Tähän vois laittaa oman mielensä mukaan mitä itse pitää tavoiteltavana. Vai onko liian vaikeaa?
Vs: Keskustelua muotokuvista Sanoisin niin, että tärkein on kontakti kuvattavaan, muotokuvaus on enempi sosiaalisten taitojen ansiota, kuin valaisun yms. Aika lailla näkee kuvista kuka saa kontaktin malliin ja kuka ei.