Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Aloittelija kehittelee päässään

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jhalmu, 6 Helmikuu 2013.

  1. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    2
    38
    Että jos olisi valotettua 6x6 filmiä, niin sen pystyisi itse kätevästi kehittämään että sen voisi esim skannata/reprota? Ei ole vielä kuvaa filmillä eikä päässä, siksi kyselen mahdollisimman kivutonta ja edukasta. trv. digieläin. Onhan toki mun Olympus E-P2:ssa 6x6 moodi, mut... (syytän Nelli P:tä tästäkin ketjusta).
     
  2. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Aloittelija kehittelee päässään

    Nellin P:n  kuvat on kyllä hienoja...
    Mä itse keehittelen MV-filkat. D76 stokki on aina valmiina Pimiö-WC:ssa, lämpötila on  vakioitu 20 asteeseen joten filmin kehitys vie reippaan puoli tuntia. (fomapan200, kehitys 5 min, kiinnitys 5 min, pesu 15-20 min. samalla huuhtelee astiat). Tällä hetkellä vedostan noi paperille, kuten varmaan jatkossakin mutta skannerin päivityskin on harkinnassa. Lähinnä koska vähän hinkuis värifilmiäkin laittaa, sitä en ala vedostelemaan.
    Aika kivutonta hommaa. Eilenkin ripustelin filmiä kuivumaan niin akka ihmetteli että missä välissä kerkesin noi kehittämään.
     
  3. laur1b

    laur1b Member

    302
    0
    16
    Vs: Aloittelija kehittelee päässään

    Minulla ovat myös käyttövedet päniköissään vakiolämpöisinä. Tri-X nimellisherkkyydellä ja 1+1 D76:lla vaatii 9:45 min 20 asteen lämpötilassa. Keskeytykseen käytän hyvin laimeaa etikkaliuosta (pienen pieni loraus litraan vettä). Kiinnitykseen käytän vähintäänkin tuplasti ohjeissa mainitun ajan, en ole siitä mitään haittaa havainnut. Loppuhuuhteluna käytän erittäin laimeata pesuaineliuosta: litran kannuun laitan niin pienen pisaran astianpesuainetta kuin pullosta saan tulemaan, täytän kannun ja kaadan 90% pois ja täytän kannun uudelleen. Ei tule kuivumisjälkiä negojen pinnoille. Loppuhuuhteluliuoksella voi myös stock-kehitteen käyttövahvuuteen laimentaa: pienempi pintajännitys takaa tasaisemman kehitystuloksen.
     
  4. Tepi_78

    Tepi_78 Member

    342
    3
    18
    Vs: Aloittelija kehittelee päässään

    Itse käytän akkuveden ja loppuhuuhteluaineen sekoitusta loppuhuuhtelun jälkeen. Akkuvesi maksaa pari euroa huoltsikalla ja sitä voi käyttää uudelleen loputtomiin. Ei jää kalkkitahroja negatiiveihin sitten millään.