Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskikoon skannaaminen

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana TjK, 18 Helmikuu 2010.

1. TjK

TjK

12
    0
    0
    Moi,

ajatuksenani on hankkia edullinen skanneri keskikoon filmiä varten. Esimerkiksi Epsonilla (V500) ja Canonilla (8800f) on skannerit, joissa tämä ominaisuus on teknisissä tiedoissa mukana. Osaisiko joku kertoa, miten nämä eroavat skannausresoluutiota lukuunottamatta halvemmista skannereista, jotka on speksien mukaan tarkoitettu 35mm filmille (Epson V300 tai Canon 5600f)? Canonissa on kai mukana muovinen sovitin negaa varten, mutta onko mitään muuta konkreettista eroa? Eikö 6x6 filmiä voisi skannata suoraan tasolta ilman sovitinta?

t.Tero

2. mad

mad Member

433
    0
    16
    Vs: Keskikoon skannaaminen

lasinegat ja diat kehysten kanssa ovat ainoat jotka pysyy tasolla sileänä ilman sovitinta, muutoin tulee tarkennuksen kanssa ongelmia, tietty pitää olla valo vähintään samaa kokoa skannaustason yläpuolisessa kannessa. Kaikki skannerit ei suostu skannaamaan ilman sovittimia myöskään. t. mad

3. TjK

TjK

12
    0
    0

Ok kiitos! Hyvä tietää, että tuossa voi olla muitakin ongelmia kuin pelkkä sovitin. Täytynee siis valita jompikumpi asiaan tarkoitetuista skannereista.

T

4. Vs: Keskikoon skannaaminen

Itse olen skannaillut keskaria Epsonin V500 mukana tulleilla muovisilla pidikkeillä ihan kohtalaisella menestyksellä. Ilman sovitinta Epsonkaan ei suostu skannaamaan. Jotkut ovat sitten hommanneet Betterscanin säädettäviä pidikkeitä negoja varten, mutta itse en kyllä kokenut siihen tarvetta.

5. kb

kb

2 235
    0
    0

Et halua olla porvarillinen? (viitaten signatureen) :)

6. Vs: Keskikoon skannaaminen

V500 negapidin on järkyttävä rimpula. Erityisesti kino, josta tässä nyt ei ollut kyse, mutta ei se keskarikaan mikään hyvä ole.
    Negaa on vaikea asettaa pitimeen, mutta lisäksi se on muotoiltu niin, että kolmen kuvan strippiä saa välillä kääntää toisin päin, koska muuten negan pää menee yli pitimestä ja skanneri antaa virheilmoituksen. (Pitimen takaosassa on laidassa negan levyinen kolo, jota ei saa peittää. Skanneri ehkä käyttää sitä tunnistamaan käytetyn pitimen, kalibrointiin tai jotain vastaavaa).
    En tosin tiedä minkälaiset pitimet Canonissakaan on, mutta huhujen mukaan paremmat.

jesalonen: Kyllä mä skannailin ilman pitimiä. Tosin vain kokeeksi. Ihan normaalisti toimi. Täytyy koittaa uudestaan, kun kerkiää.

7. Vs: Keskikoon skannaaminen

Juu, en - siksi lopetin keskikoon kuvaamisen ja kuvaan nykyään vain kinolla, tulee enemmän suttua...

8. Vs: Keskikoon skannaaminen

Canonin 8800f skannaa keskarinegat ihan kohtuullisen hyvin. Se muovirimpula jota kehtaavat kutsua negapidikkeeksi on huono mutta jos negat on suoria niin sillä tulee toimeen. Canonin tarkennuspiste on nettiraporttien mukaan ihan lasin pinnassa, joten periaatteessa lasiltakin voinee skannata - en ole kokeillut - Newton-renkaita saattaa tulla.

Käytän Canonin omaa skannaussoftaa. Normaalit nettikuvat olen skannannut 1200dpi ja ne muka vähän paremmat 2400dpi tarkkuudella. Nämä ovat softan 'natiivit' tarkkuudet ja muut ovat sitten interpoloituja ts. skannausaika lisääntyy eksponentiaalisesti ja skannaustulos paranee marginaalisesti.

9. mad

mad Member

433
    0
    16

Ei onnistune canon 8800F:llä lasin pinnalta suoraan - kokeilleena sanon. t. mad

Epsonin v750:llä prolla onnistuu, se jopa kysyy onko maskit käytössä vai ei.

10. Vs: Keskikoon skannaaminen

Ainakin keskikoko V500lla onnistuu ilman negapitimiä, mutta korkeus lasin pinnasta on aika kriittinen. 5-6 vuotta vanha Epson 3200-malli teki mielestäni parempaa jälkeä ja skannailinkin sillä rinnan monikymenkertaisesti kalliimman Imagonin kanssa. En tosin ole kokeillu Vuescania tms. Epson V500sen oman ohjelman sijasta, joten tietopohja tässä suhteessa on hatara.

11. Vs: Keskikoon skannaaminen

Itselläni kanssa v500 ja kuten jo huomautettiin, v500 skannaa ilman pitimiä. Itse olen nimittäin käyttänyt mustavalkoisella keskarilla ja nyt laakafilmillä (josta v500 skannaa vain 7x11 cm palan) kahta lasilevyä joiden välissä filmi on. Lasilevyt nappasin Tiimarista ostamistani valokuvakehyksistä (75 snt kappale).

12. Vs: Keskikoon skannaaminen

Muistan sitten väärin. Taisin itsekin kokeilla jotain diakehysviritystä, mutta siitä en sano mitään kun muisti kerran on noin kehno...

13. Vs: Keskikoon skannaaminen

Se V500 pitimen "ikkuna" on näköjään vain 13cm.
    Ilman pidintä kone vetelee kyllä koko lasin pituudelta.
    Täytyy kokeilla kanssa jotain valokuvakehyksen lasi -viritystä.
    Jos saisi yhdellä asettamisella skannattua sen kolme 6x6 -ruutua.

14. Vs: Keskikoon skannaaminen

Mittasin tänään töissä sen valokuvakehyslasin paksuuden ja se oli 2mm. Ainakin minulla fokus osuu aika hyvin kohdalleen sillä. Se huomautettakoon, että minulla ei ole kokemusta siitä tekeekö moinen halpislasi jotain värivirhettä/artefakteja värikuvien skannauksessa...