Vs: Keskikoon kamera Ei ne oo ongelmapesiä jos ostaa ehjän. Toki niitä rikkinäisiä voi olla suurempi prosentti kuin ruottalaisissa tai saksalaisissa tms...
Vs: Keskikoon kamera Näin on. 6x4.5-ruutu on vajaat 3 kertaa kinoruudun kokoinen. Eroa kuvanlaadussa on ihan silminnähden ja sen huomaa jo pienemmissäkin suurennoksissa. Oikeastaan kinofilmillä kuvaamisessa ei ole paljon mieltä sen takia, kun 645-kamerat on halpoja ja kuvanlaatuero on niin merkittävä. Kaikenlisäksi 645-kamerat parhaimmillaan ovat kinarin veroisia käyttömukavuudessa, kunhan ei mitään puhtaaksi studiovehkeeksi ajateltua hirmua osta.
Vs: Keskikoon kamera Ajattelin vaan että moni haluaa käsikahvan ja mittaavan prisman jne. Juu Kiev on varmaan käypä vehjes, mutta kun halvalla saa sitä Mamiyaakin, niin jokaiselle keskaria ostattelevalle mielummin sitä Mamiyaa suosittelisin..
Vs: Keskikoon kamera Niin muttaku voi haluta muutaki ku vaan "ihan mikä vaan keskari". Noissa on ihan eri kuvasuhde ja se vaikuttaa hyvin paljon käytännössä, vaikka joku tietysti saattaa vaakakuvaa 6x6-ruuduistakin croppailla, mutta jos neliöö haluaa kuvata ni se ei Mamiyalla ihan heti onnistu. Eikä nekään mitään ihmevehkeitä oo. Sitäpaitti tolla 300-500 saa jo Hasselbladia...
Vs: Keskikoon kamera No siis, herranjestas, tarkoitin siis sitä, että tuon hintaiseen pakettiin saa niitä käsikahvoja ja prismoja, toisin kuin satasen Mamiya-paketteihin. Viittasin siis viestiisi siltä osin. EN tarkoittanut ottaa kantaa siihen, minkä muotoisia kuvia kukakin haluaa tai kenenkin pitäisi ottaa. Toki pidän 6x6-kokoa kovin hankalana monissa tilanteissa enkä sellaista ostaisi itselleni kuin kakkoskameraksi tms., mutta se olen vain minä joka näin ajattelee. Hasseli ei ole sen kummempi kuin Mamiya, imho, vaikka yliarvostetumpi merkki ehkä onkin. Lopputuloksen eli kuvien kannalta on yksi ja sama, käyttääkö sitä ruotsalaista vai sitä japanilaista merkkiä.
Vs: Keskikoon kamera Onhan ne nyt ihan eri kameroita, M645:ssä verhosuljin ja Hasselbladissa keskussuljin... Vai mistä Mamiyasta nyt ylipäätään puhutaan?
Vs: Keskikoon kamera Älkää siis missään nimessä sitten kuitenkaan ostako sitä Mamiya 645:ttä, vaikka se onkin pieni, kevyt ja näppärä kamera ja tulee sen takia otettua mukaan kävellenkin liikkeellä ollessa ja muuallekin kuin studioon. Ja vaikka niitä ja varusteita niihin on laajalti saatavissa, eikä itse kamera ole uutenkaan kovin kallis.
Vs: Keskikoon kamera Allekirjoitan tämän...yhden ammutun rullan mittavalla kokemuksella varustettuna. Varsinkin mittaetsimellä varustetulla on kyllä erittäin helppo kuvata. Sen sijaan filmin saaminen kameraan vaati pari harjoituskierrosta vanhentunutta filmiä käyttäen ennen kuin alkoi onnistua ja uskalsi ladata käyttöfilmiä. Tähän astisen, eittämättä varsin lyhyen, kokemukseni perusteella tuo on ainoa heikkous/hankaluus. Paino ei minua haittaa.
Vs: Keskikoon kamera En ole väittänyt etteikö sitä ehkä kannattaisi ostaa, mutta koska kysyjä sanoi kuvanneensa Holgalla, ajattelen että kenties 6x6-koko viehättää (itsekin aloitin polaroidin jälkene Holgalla, sitten ostin Kiev 88:n). Ihmettelen vaan miksi pitäisi ostaa saman tien kahvat ja mittaprismat, kun sillä rahalla saisi Hasselblad-peruspaketinkin 6x6-kuvailuun tai jonkin muun Kieviä paremman 6x6-setin. Kyllä niitä varusteita saa muihinkin kameroihin ja Hasselbladiin saa vaikkapa 645-perän aikas halvalla. Mamiyakin on aivan hyvä kamera, mutta ihan erilainen kuin Hasselblad (en tarkoita "hyvyydessä"). Vaihtoperät, suljintyyppi, kuvasuhde... Palstallahan muuten on Pentax 6x7 myynnissä hintaan 350 euroa.. Sekä 105/2.4 erikseen.
Vs: Keskikoon kamera Minä taas ajattelin että kun kysyjällä on Holga, niin ehkä arvostaa sellaista kameraa mitä on kiva kuljetella mukanakin, voi käyttää ilman jalustaa jne. Esim. tuo 6x7 Pentax ei välttämättä ole kovin kiva kamera mukana kanniskeltavaksi, katukuvaukseen, reissuun tai vaellukselle tms.
Vs: Keskikoon kamera En ole sellaista (P67) kokeillut, mutta Hasseli kuilulla kulkee siinä kun Mamiyakin kahvan ja prisman kanssa ;-). Valotusmittareita saa niin kätsyjä että ne menee taskussa tai kaulassakin, tai sit Sunny-16. Tulipahan tuo P67-myynti-ilmo mieleen kun tuossa välissä siitä puhuttiin. Ja voihan sitä sen Holgan reissulle ottaa jos kevyttä haluaa =).
Vs: Keskikoon kamera Sen verran pitää olla habaa, että kameravehkeet kulkee mukana Ja voihan sitä käyttää lähitaistelussa karhuja tahi nistejä vastaan.
Vs: Keskikoon kamera Ite oon niin laiska, että kuvat jäisi ottamatta jos ei olisi kamerassa valotusmittaria.
Vs: Keskikoon kamera Itse myin pois Pentaxin 645N:n, koska sillä kuvaaminen oli ihan samanlaista moottorikamera-AF-räiskimistä kuin kinollakin, mutta jos sitä haluaa, on se mitä erinomaisin kamera. Kanattaa miettiä miten kuvat tekee. Mihin siis käyttää keskikoon ylivertaista kuvanlaatua, ja varsinkin dynamiikkaa! Jos ei omaa keskikoon projektoria, suurennuskonetta tai skanneria, alkaa miettiminen. Jos kuvaa negalle ja kuvia teetättää, voi kymppikuvalaatu jäädä aika kauas toiveista ja odotuksista. Keskikoko ei myöskään riitä oikein pinnakkais/kuvalaatikkokäyttöön.
Vs: Keskikoon kamera Erittäin hyvä pointti. Ja jos keskikoon kamera on laadukas, pitää muunkin välineistön olla laadukasta, jotta siitä saa kaiken irti. Mielellään negaskanneri, eli Nikon 9000, joka maksaa halvimmillaan 2600-2700 euroa. Tai hyvä suurennuskone laadukkaalla objektiivilla. Kuvan täytyy olla aika suuri, jotta erot kinokokoon alkavat tulla esille. T Jukka
Vs: Keskikoon kamera Kaikkea kokeilleena olen kyllä sitä mieltä, että 645 on turhake. Rullafilkan haitat mutta ei etuja. Ei sinä mitään, esim. juuri Pentax on tosi kiva käyttää, mutta P67 on vielä kivempi.
Vs: Keskikoon kamera No itse asiassa tuon saa kyllä vähän päälle kahden tonnin kaikkine kuluineen B&H:lta.