Yksi tuttu oli ottanut Mamiyallansa kuvia. Se käytti lukkiutuvaa lankalaukaisinta. Kuvanoton jälkeen lankalaukaisin oli jäänyt vahingossa pohjaan kun se oli virittänyt kameran. Nyt keksintö on jollainlailla tiltissä, ei virity eikä laukea. Olisko jollain joku jippo?
Vs: Rz-häiriö. Oletettavasti lankalaukaisin on jo tässä vaiheessa irroitettu? No, huono huumori sikseen. RZ:ssa on mahdollisuus sulkimen "hätälaukaisuun" emergency shutter operation. Manuaalin sivulta 15 löytyy ja manuaali butkukselta ja kuukkelilla. Jos tuo on jo kokeiltu niin enempää en osaa auttaa.
Vs: Rz-häiriö. Empätiedä onko sen patterikin jo loppu, kun on ollut useamman viikon hyllyssä. Näköjään laukee kun laukaisimen juuressa olevan vivun kääntää oranssille, käsittääkseni justiin se mekaaninen 1/400 sek aika. Pitää käskeä omistaja paikalle uuden patterin kanssa, mitään valojakaan etsimessä ei näjy. Kiitoksia kun valistitte tyhmää ex-RBmiestä.
Vs: Rz-häiriö. Rz lähti matkaan. Käskin omistajan tuoda tuore patteri mukanaan.....ja siinähän se vika oli. Aina pitää epäillä patteria.
Vs: Rz-häiriö. RZ:n 'ominaisuus' on myös että jos käyttää mirror-up toimintoa ja laukaisinta linssiin ruuvattuna niin saattaa se mirror-up moodi linssissä jäädä käyttöön jolloin kameraa ai voi käyttää normaalisti. Siihen taas auttaa että kiertää linssin mirror up takaisin sisälle.
Vs: Rz-häiriö. Jup, RB:llä tuli tuota käytettyä kaksoislankalaukaisimella paljonkin., siis mirror-uppia.
Vs: Rz-häiriö. Itse olen toistaiseksi vasta kerran unohtanut kääntää tuon optiikan säätönupin takaisin normaaliasentoon. Mutta eiköhän se toinenkin kerta tule Hyvä ominaisuushan tuo on, vaikka kokemukseni mukaan RB:n peilin liike on kyllä muutoinkin oikein hyvin vaimennettu.
Vs: Rz-häiriö. Itse käytin tuota muotokuvaamisessa. Aikuiset ihimiset ainakin täälläpäin on niin säpsyjä, että RB:n peilin loksahdusen ääni saa silmät räpsähtämään. Kun se toimitus on senverran hidas, sattuu silmät olemaan kiinni justiinsa kun suljin räpsähtää. Kun kamera on jalustalla, niin kaksoislankalaukaisimella nostetaan ensin peili ylös, ja sitten katsellaan mallin ilmettä kameran ohi ja lisää painamalla lankalaukaisimella räpsäistään suljin justiinsa oikealla hetkellä. Nä6n saadaan 100 % onnistuneita kuvia. Näin kuvaten saa mallinohjaukseen todella hyvän tuntuman. Kun otti käteen digijärkkärin, kuvauksen luonne muuttui paljon. Jalustan käyttö toisaalta vapautti kuvaajan liikkumaan, pienet kuvakulman muutokset sujuu helposti.......mutta suora kontakti kuvattavaan juuri ratkaisevalla hetkellä oli menetetty. Jos studiossa pitäisi musiikkia päällä, niin varmaan RBkin kuvaaminen tavanomaisesti onnistuis helpommin, lapsilla silmät ei räpsyneet niin helposti ja niitä kuvasinkin käsivaralta käsikahvan kanssa.
Vs: Rz-häiriö. Tuohon onkin ollut kätevää muotokuvauksessa, hyvä jippo. Itse olen käyttänyt vain pitkillä ajoilla kun en muotokuvausta tee.