Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskikoon autofokukset, Pentax, Mamiya, Contax

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 20 Lokakuu 2015.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mitä kokemuksia on ylläolevista autofokus rungoista 645 - koossa?
    Lähinnä kiinnostaa automaattitarkennuksen toimivuus, koska alkaa ikänäkö tehdä tehtävänsä.
    T Jukka

2. Vasamatti

Vasamatti Well-Known Member

924
    336
    63
    Vs: Keskikoon autofokukset, Pentax, Mamiya, Contax

Minulla sama ongelma näköpuolella...ei ole yllä mainituista yhtään runkoa, mutta on Fujifilm GA645i Professional. Tarkentaa hienosti ja nopeasti ja kuvanlaatu, terävyys ihan huippua!

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, tuota fujiakin olen katsellut, olisi monikäyttöinen kamera.
    TJukka

4. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Itse kuvailin noilla vain liikkumattomia kohteita, maisemaa yms. ja kaikki toimivat vallan hyvin myös automaattitarkennuksella. Contax oli eniten mieleen - siinä on oma painike, jolla voi lukita tarkennuksen.

5. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Fujin 645 autofokukset toimii varsin hyvin, muovisia ja kovaa mekkalaa pitävä tarkennus. Mutta erittäin toimivia. Integroitu salama avaa aika paljon mahollisuuksia myös.

En tiedä mitä iloa tosta autofokuksesta olisi SLR kamerassa, tollasessa pokkarimaisessa kamerassa siitä saa enemmän iloa irti.

6. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Mielestäni autofocus on ihan kelpo väline. Mamiya AF(D) piippaa varsin äänekkäästi eli ei ole arvoitus että 'jotakin' on fokuksessa. Auttaa todella paljon minun mielestäni. Jos kuitenkin haluaa SLR kameraansa kelvon manuaalifokuksen niin kannattaa varmistaa että löytyy vaihdettava mikroprisma mattalasi tms.

Kun olen käyttänyt myös muita pelkästään manuaalifokus kameroita niin niiden kanssa suurentava luuppi on must.

7. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Olen kokeillut GA645zi kameraa.  Erinomainen on kuvanlaatu siinäkin.  Maltillinen neliasentoinen zoomi 55-65-75-90mm  (35-58mm@kino) eikä valovoima paljoa jää kiinteästä. Netistä löytyy hyviä esittelyjä tästä josta kyllä selviää miten AF pelaa ja millainen on etsin yms.

http://camera-wiki.org/wiki/Fujifilm_GA645Zi

Kevyt, kompakti, muovinen, sähköinen, point and shoot.  Toimii (jos ei ole rikki=)!

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,65643.0.html
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,67919.0.html

8. mw

mw

17
    0
    1

Kuvasin 3 vuotta lapsia Contaxin 645:lla. Autofokus toimii aivan riittävän hyvin. Kohteena oli pääasiassa alle 6v lapsia ja sutta tuli ehkä pari kuvaa rullasta. Kaiken lisäksi kuvasin suurimman osan f2 aukolla kohtuu läheltä jolloin syväterävyysalue on hyvin kapea. Etsin on suuri ja kirkas joka auttaa paljon.

Tarkennus tapahtuu keskipisteeseen, nopeus ei tietenkään ole nykykameroiden luokkaa mutta aivan riittävä. Tarkennuksen saa peukalolle ja etusormella sitten laukaisee. En käyttänyt jatkuvaa autofokusta vaan räppäsin peukalolla aina kun tuntui että kohde siirtyi ja nopsaan asettelee rajauksen sitten. Ergonomia on erinomainen nykyrimpuloihin verrattuna, napit ovat riittävän suuria ja vaste on hyvä. Kamera on myös ainakin 80mm linssillä hyvin tasapainoinen käsitellä.

Contaxin valotus myös menee nappiin ihan nykykameroiden malliin, joten kuvaaminen on näistä ehdottamistasi kameroistasi lähinnä nykykameroiden kykyä.

Ainoa kamera jota olen kaivannut monesti takaisin. Jos kuvaan vielä joskus filmille niin ostan varmaan samanlaisen tilalle. Ja tietenkin hinnaltaakin Contax on omaa luokkaansa, mutta aivan syystäkin.

Liitteenä yksi viimeisistä kuvista jota otin ennen kameran myymistä. Sisätiloissa, f2 aukolla. Kuvaa en ole sen enempää kuin nopeasti skannatessa säätänyt. Kodakia näyttää olevan, varmaan Portra 400.