Noniin, nyt on aika kaikkien kokeneiden kertoa tietonsa julki. Olen pitkään havitellut 6x6 kameraa, mielellään kaksisilmäistä, Yashicaa, Rolleita, tai muuta vastaavaa. Näitä nyt vaan tuntuu olen niin paljon eri malleja, jotkut on armotonta kuraa, ja jotkut laatuvehkeitä. Halvalla pitäisi saada, ja piirron pitäisi olla tarkkaa, helppo yhtälö eikö? Kirppiksiä olen hiukan kierrellyt ja vastaan on tullut todella kankeita yksilöitä. Mitä pitää ottaa huomioon kun tuollaista katsastaa? Samoin jos jollain on hintakäsityksiä, niin olisi kiva kuulla. Kaiken tämän lisäksi, jos nurkissasi pyörii etsimäni yksilö, tarjoa rohkeasti.
Jos aihe kiinnostaa todella paljon, niin suosittelen Ossi Asikaisen kasaaman sivuston lukaisemista: http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/arkisto/esinekok/index_kamera.htm Tuolta löytyy mm. erittäin hyvä listaus eri Rolleista ominaisuuksilla ja linkeillä varustettuna. Loistava tietopaketti kaikin puolin. Jos kaksisilmäistä peilikameraa haet, niin minun mielestäni kannattaa metsästää noita rolleiflexejä / rolleicordeja tai yashican kaksisilmäisiä. Optiikat noissa on hyvälaatuisia, muistaakseni Rolleit pärjäävät hieman Yashicoita paremmin täydellä aukolla. Kun käytettyä ostat, niin kannattaa tarkastaa filminsiirtomekanismin ja tarkennusmekanismin toimivuus (pyöriikö kelauspuola, liikkuuko filminsiirto/virityskampi sulavasti ja tarkennusnuppi hyvin). Sen lisäksi kannattaa testata kaikki suljinajat, jos suljin ei toimi jollain ajoilla edessä on puhdistusoperaatio joka maksaa noin 120 euroa (synchro-compurin puhdistamiseen menee ammattimieheltä noin 2h ja tuntiveloitus on 60e). Oman Rolleiflexin (MX-EVS) löysin huutokaupasta sopuhintaan, erittäin mukava kuvattava ja onhan siinä sitä nostalgiafiilistä kun pistää yli 50 vuotta vanhan kameran laukkuun ja lähtee kuvaamaan. Hintahaitari noissa kaksisilmäisissä laadukkaammissa peleissä alkaa varmaan reilusta satasesta (yashicat) ja päättyy tonne tonnin tietämille (rolleiflexit 2.8 valovoimaisella optiikalla). Parilla satasella saa kuitenkin laadukkaan rollein hyväkuntoisena ja noilla voi kuvata vielä kymmeniä vuosia jos huollattaa silloin tällöin. Joskus muistaisin lukeneeni, että noi compur sulkimet olisi hyvä huollattaa noin 10 vuoden välein, jotta toimivuus olisi taattua.