Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RikuK., 6 Elokuu 2014.

  1. RikuK.

    RikuK.

    13
    0
    1
    Moi Kaikille.

    Lomalla tuli kaivettua kaapista papan vanha kamera ja kuvattua sillä muutama rullallinen.
    Filmi kärpänenhän siinä puri välittömästi.

    Pidemmän ajan haaveena on ollut kaskiformaatin filmikameran hankkiminen (tosin lähinnä siksi että ne ovat ulkonäöllisesti kiehtovia laitteita) ja nyt kun filmihommat tuntuu kiinnostavilta niin ajattelin sellaisen hankkia.

    Mielessä on ollut Hasselblad 500 tai Mamiya RB67. Molempia tuntuu maailmalta (ja Suomestakin) löytyvän ja hintatasokin on OK.

    Jos ajatellaan näitä kahta laitetta pitkällä aikavälillä, vuosia ehkä jopa kymmeniä vuosia tästä eteen päin käyttöesineinä, niin onko merkitystä kumpaan päätyy, vai onko koko ajatus pitkäaikaisesta käytöstä utopiaa?
    Mitä näistä kannattaa maksaa ja minkälaisia asioita ostaessa pitäisi huomioida?
    Entäpä optiikka. Onko niillä tulevaisuutta vai jääkö ne kertakäyttö tavaraksi jos ja kun huollon tarvetta ilmenee?

    Ystävällisesti,
    RikuK.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Moi!  Leikkelin juttusi hiukan. :)  Hasselblad on mekaanisesti ja esteettisesti se miellyttävämpi sinulle, jos oikein tulkitsin rivien välejä.  Vanhempi keksintö samalla.

    Olen kokeillut Hasselin optiikoita D800 rungossa ja sillä perusteella sanoisin että niilläkin on tulevaisuutta.  Planar CF 80/2,8 1/160 f/8 käsivara kokoruutu lähikuva suurennussuhde lähellä 1:1:  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?action=dlattach;topic=76804.0;attach=141969
    100% kroppi: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?action=dlattach;topic=76804.0;attach=141971;image

    C-sarjan objektiiveihin Compur-sulkimineen ei kuulemma saa varaosia enää, mutta uskoisin että maailman tappiin niitäkin aina jotkut korjaajat kunnossa pystyvät pitämään.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113

    Liitetyt tiedostot:

  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Ne on niin erilaisia laitteita, niin monin tavoin. Amerikkalainen sanoisi apples and oranges, can you compare them?  Käy katsomassa molempia.
     
  5. Mugn

    Mugn Member

    366
    0
    16
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Kannattaa miettiä miten kuvaat. Kinokoossa kuvaan paljolti mittaetsinkameroilla ja OM-järkkäreillä niiden pienen ko'oon vuoksi.
    Aikanaan hankin Mamiya RB67 halvalla kun sai. Nyttemmin olen myynyt sen eteenpäin koska en jaksanut kanniskella sen kokoista kameraa juuri koskaan mukanani.
    Kannattaa myös pohtia kaksisilmäkameroita yhtenä vaihtoehtona.
     
  6. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Hasselblad 500 ja Mamiya RB67 tuottavat erimuotoiset negat. Jos tykkää neliöstä niin Hasselblad, jos ei niin sitten RB67 tai 645. Tuo pienempi Mamiya tuottaa käytännössä saman filmipinta-alan kuin Hasselblad, jos kuvasta tekee suorakulmion.

    Mamiya RB67 (tai RZ) paketin saa koottua ehkä hiukan halvemmalla kuin Hasselblad 500 paketin. Ero ei ole välttämättä kuitenkaan suuri. Yksilön kunto ratkaisee. Esteettisesti Hasselbad on kaunis, Mamiya on enemmän "industrial look" -tyyliä.

    Molempiin noihin saa kaikkea tavaraa nyt ja jatkossa ainakin käytettyinä. Digiperiäkin on molempiin saatavissa.

    Itse pidän Mamiyasta nimenomaan työkaluna (...siis se on ollut työkaluni). Hasselbladista ei ole sellaisia omakohtaisia kokemuksia että siitä voisin sanoa mitään. Molemmat ovat huippulaitteita.

    Muitakin hienoja noiden kahden tapaisia laitteita on olemassa kuten Fuji GX680.
    Fuji GX680 - Wikipedia
    http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/gx680iii.shtml
    Fujissa on monipuoliset optiikan säädöt siirtoineen ja kallistuksineen.

    Keskiformaatin koneita on käytettyinä paljon tarjolla ja niiden nykyhinnat ovat todella alhaisia. Kameralaukun markkinapalstalta poimittuna vaikkapa
    Zenza-Bronica SQ-Ai + perä, lasi ja etsin
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,97081.0.html

    Kannattaa harkita myös kaksisilmäisiä:
    Rollei, Rolleicord, Mamiya, Yashica
    Noistakin löytyy järjestelmäkameroita.
     
  7. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Ehdottomasti. Ja sitten valitset Hasselbladin.
     
  8. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Ehdottomasti.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Litrahinnan ero on suuri.

    Merkittävää on myös että Hasselbladilla on isommat housut kuin Heideckella.  Joten Hasseli voittaa Rollein ja Mamiyan miehellä taas... ken tietää, mutta arvata saattaa!


    Hiukan lisää historiaa: Victor Hasselblad - Wikipedia
     
  10. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 627
    1 535
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Hasselista minulla ei ole kokemusta. RB67:aa olen käyttänyt nyt muutaman vuoden ja pidän siitä kovasti. Se on suuri ja kohtuullisen painava perusvarustuksessa, olen kutenkin tuntikausia yhteen soittoon kävellyt perusvarustus kaulasta roikkumassa (ja olen pieni ja heikko) ilman mitään hankaluutta. RB67 soveltuu vallan hyvin myös käsivarakuvaukseen, suljinajalla 1/4 saa vielä aivan kelvollista jälkeä. Kameraan on ainakin e-baystä saatavissa hyvin kattavasti ja halvalla optiikkoja ja kaikkia mahdollisia lisävälineitä (pikaisen vertailun mukaan systeemin rakentaminen RB67:aan tulisi kyllä halvemmaksi kuin Hasseliin, mutta ehkä olet siinä onnellisessa tilanteessa, että rahalla ei ole merkitystä). Mamiyan lasitavara on hyvää. Kameraan on saatavissa pilvin pimein erilaisia lisälaitteita, etsimiä, loittoputkia, makrolasi, tähyslaseja, moottoriviritin, kahva ja niin edelleen.

    Jos olet jompaankumpaan järjestelmään ryhtymässä, olisi todellakin hyvä huomata, että toinen on 6x6 ja toinen 6x7. Nyt joku tietysti sanoo, että rajaamallahan voi aina formaattia muuttaa, mutta silloin kyllä menetetään aivan  turhaan filmipinta-alaa. Eikä rullafilmi ole ihan halpaa. Jos nyt tuntuu vaikealta päättää formaattia, niin maistiaisiksi voit kokeilla vaikka molempien formaattien joitakin halpoja foldereita. Itselläni on 6x6 kamerana Franka Solida IIIe, vanha 6x6 folderi josta myös pidän paljon. 6x6:ta voi tosiaankin myös testata jollakin TLR:llä, nekään eivät paljoa maksa.

    RB67:n kohdalla osta malli Pro-S, ei pelkkää Pro-mallia (ja vastaavasti filmiperät myös Pro-S)

    Niin että RB67:aa voin kyllä lämpimästi suositella, Hasselia sitten suosittelevat he jotka sitä käyttävät. 645-järjestelmiähän on myös pilvin pimein, negakoko sitten on toki pienempi (RB67:aan verrattuna aika tavallakin pienempi)

    Muutamia RB67-kuvia on tuolla: https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/sets/72157627512028029/

    Ja Franka Solidaa tuolla: https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/sets/72157640712813345/

    Mielelläni vastaan mahdollisiin lisäkysymyksiin.
     
  11. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Laatuvehkeitä noi on kumpikin. Teknisesti tai millään järkiperusteilla noiden välille ei ole helppo eroa saada, joten osta se kumpaa oikeasti enemmän haluat niin ei tarvi sitten olla heti vaihtamassa. Kalustorunkkaamisestahan tässä lopulta on kyse. Itse halusin hasselin ja ostin sen, eikä ole tarvinut hetkeäkään miettiä, et vaihtaisin sen johonkin muuhun.
     
  12. marko.oja

    marko.oja Member

    175
    1
    18
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Litrahinnasta en tiedä, mutta minun silmiini Herr Heidecken housut näyttävät suuremmilta.

    Molemmat hyviä, hasselia on mukavampi roudata mukana. Oon käyttänyt noita hasselin laseja adapterilla digirungossa, ja hyvin piirtävät - jopa nuo alkupään kromirunkoiset (https://www.flickr.com/photos/marko-oja/14295994234/sizes/o/). Vastavalosta eivät CF-malleja varhaisemmat pidä laisinkaan.
     
  13. RikuK.

    RikuK.

    13
    0
    1
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Kiitos kaikille vastauksista.
    Pitää asiaa vielä pureskella ja netin syövereitä tutkia.

    RikuK.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Ne kaksisimmuiset TLR-kamerat ovat tosiaan ekaksi rullafilmikameraksi avartava kokemus. Suosittelen Mamiyaa, Yashicaa ja Minoltaa. Ne ovat yhtä hyviä kuvanlaadultaan, mutta paljon halvempia kuin nuo eliittikamerat.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Kinokoon kamerassa on myös siirto- ja kallistusvaraa hyvin ja tilt sekä tilt-shift sovitteita on saatavilla.  Tarkennus on objektiivin helikoidilla, mikä lisää käyttökelpoisuutta verraten Mamiyan objektiiveihin.  Vai saisiko Mamiyan ja kinorungon väliin paljetarkennosta joka tarkentaa äärettömäänkin?  Myös tilt ja shift voisi olla palkeella mahdollista.
     
  16. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 066
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Iso pena on helppo , varsinkin II versio mummo asetuksella.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    RB  on paremmin tehty ja toimii todennäköisesti ilman kalliita huoltoja paljon pitempään kuin ronkelimpi Hasseli.  Jälkimmäisellä on kannattajansa kiehtovan teknisen tunnun takia, mutta oikeasti ne ovat varsin vika-alttiita virityksiä.  (Kukaan fanaattinen käyttäjähän ei sitä tietenkään myönnä, maksaa vain huoltolaskut ja on taas pari vuotta onnellinen...).  Kunnossa oleva RB toimii kevyessä harrastajakäytössä vielä 20-30 vuotta ongelmitta, ellei sitä pudottele.

    Sitten;  valinta on oikeastaan siinä, tykkääkö neliöformaatista niin paljon, ettei muuta halua.  RB:n negasta voi rajata neliön, mutta jos Hassen 56x56 mm negaa rajailee suorakaiteeksi, tullaan pieneen 645-kokoon, joka ei juuri  anna etua kinariin nähden (juujuu, onhan se isompi, mutta ei niin  paljon, että siitä olisi konkreettista etua.)

    Jos neliö on se juttu, ja kameran käpistely kuvia tärkeämpää, niin ehdottomasti Hasseli.  Jos taas kamera on vain kuvien tekemistä varten,  niin ehdottomasti RB.  (Kuten edellä todettu, niin ainakin s,  mieluiten sd.)

    (Kuvien laadun kommentteja lukiessa kannattaa ottaa huomioon, että kukaan kommentoijista ei ole sd-mallilla kuvannut.)
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Juu, suositeltava, jos ei salamakuvaus ole tärkeää.  Siinä sitten se 1/30  on ainakin PITA  tai sitten tekee homman ihan mahdottomaksi.
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Jos 6x6 koko on se mieluinen mutta ei halua TLR kameraa on yksi vaihtoehto Kowa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Keskiformaatin filmikärpänen puri. Apua kalusto hankintaan tarvitaan.

    Konkretiaa voi ajatella kaksi ja puoli kertaa isomman pinta-alan muodossa.  En todellakaan laittaisi kinoa samaan ryhmään.  http://www.blackandwhitefineart.net/wp-content/uploads/2011/02/Screen-shot-2011-02-11-at-8.48.37-PM.png


    Hasseli on kyllä "herkkämekaaninen" laite.  Esim. jäykistyneet voitelut voivat ilmetä monin häiriöin. Jos vaikka kasetti jumittaa, vian paikallistaminenkin on välillä hankalaa - että onko vikaa rungossa vai peräti objektiivissa.  Nuo kun vaikuttavat toisiinsa myös.  Tai jos vanhan objektiivin jokin jousi on hiukan kuoleentunut tai muuten hiukan pois tehdässäädöistä, sama juttu, ja objektiivi voi myös toimia moitteetta jossain rungossa ja toisessa ei. Mutta kyllä esim.  Kameraseppo on melko velho vanhoja (C-sarjaa) säätämään.