Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskeyte on huono kiinnite

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 28 Huhtikuu 2007.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Enpä ole aikaisemmin kuullutkaan, että joku filmillä käyttäisi kaksikylpy-kiinnitystä.. Mielenkiintoisen oloinen sovellus. Otatko puhtaamman "ensimmäisen" tilalle siinä vaiheessa kun ensimmäinen on hyytynyttä ja teet uuden puhtaan 2-kiinnitteen. Tuo jälkimmäinen kiinnitehän ei paljoa kulu.

Tosin tässä päästään taas näihin kiinnitysaikojen maksimeihin. 10 minuuttia tuntuu pikakiinnitteille olevan monessa kirjallisuudessa mainittu järkevä maksimi. Mutta jos jälkimmäisellä käyttää aina tuoreen aikoja, niin eihän tuosta tulle maksimissaan kuin 6+3min luokkaa.

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Voihan nuita litkuja nuuhkasta ennen kuin kaataa purkkii.

3. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Jälkimäinen litku kiertää mulla tosiaan ensimäiseksi kylvyksi kun on litkun vaihdon aika ja tehdään uusi kakkoskylpy. Sehän ei ole kovin kulunutta vielä. Ihan kuin moni tekee paperillakin. Kakkoskylvylle käytän 1xtuoreen litkun aikaa, ensimäiselle 2xkirkastumistestin aikaa. Mekanismin ilo on siinä, että vaikka tuo ensimäinen kylpy ajettaisiin tosi tappiin, riittää että suurin osa kiinnityksestä on tapahtunut ja jälkimäinen kylpy varmistaa varmistaa kaiken, eikä tarvitse laskeskella mitä on mennyt läpi ja miten paljon.

Olen huomannut että kiinnitysajat (mun litkuilla) tuntuvat kasvavan jossain vaiheessa hyvinkin dramaattisesti. Kun kirkastumistestit  ovat ehkä 1,5min voi seuraava testi olla vaikka 2:15 ja tämän jälkeen esim. 3-4min luokkaa. Nopeaa kuolemista auttaa mulla myös se, että litku on 1l purkissa ja tuon läpi ajetaan aina neljä rullaa kerralla, oli filminä kino tai rulla. Dramaattinen muutos kiinnitysajassa tapahtuu siis viimeisen kiinnityksen aikana. Seuraavalla testikerralla tavaran todettaisiin (ts. tiedetään kokemuksesta) olevan hylkyä.

Ajat riippuu litkuista. Mulla tuoreen litkun aika on filmistä ja sekoitustavasta riippuen 45-80s ja ensimäisen kylvyn käytän vielä kun testiaika on korkeintaan 2:15 eli yleensä korkeintaan 4,5min+1min kiinnitysaika.

Kovin paljon hätäisempää kiinnitettä en viitsi tehdä, koska alle 45s testiaikoihin mentäessä (alle 1,5min kiinnitys) voi tulla epätasaisuusongelmia mitä en halua kokeilla ja käytettävä sekoitustapa alkaa olla kiinnitysajalle liian hallitseva tekijä.

4. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Juu, itselläkin kiinnitteen ohjeaika on 30s, mutta eihän semmoista viitsi käyttää -vaan teen huomattavasti ohuemman liemen.