Vs: Jarin pyynnöstä... Enemmän itketti mallin puolesta Yksinkertaisesti poskettoman huono, hävettäisi olla noin surkea. Oletko kuulut mallin ohjauksesta, tälläisen saa passikuva automaatilta. Jukkisen kuvissa on aina vastuu mallilla, mitäpä jos menisit jollekin kursille vaikka? Tämän kommentoin kun tavallaan pyysit, aikaisempia en ole raaksinut
Vs: Jarin pyynnöstä... Okei, eiköhän ole jo aika puhaltaa Jari vs. Jukkis -peli poikki tältä erää? Sovitaanko että tasapeli? Miksi muuten täällä Kameralaukussa on yleisesti niin huono ilmapiiri? Monessa ketjussa heitetään lokaa oikein olan takaa. Täysin asiattomia sekä tarkoituksella ärsyttäviä ja loukkaavia besserwisser-kommentteja on ihan riittävästi... Ei niitä ole kenenkään hauska lukea. Olemme kaikki kinnostuneita valokuvaamisesta ja niihin liittyvistä välineistä. Ja foorumin jäseniltä löytyy todella paljon osaamista ja tietoa, joten ehkä voisimme yrittää skarpata ja keskittyä olennaseen?
Vs: Jarin pyynnöstä... Niin, ilmapiiristä. Mä taas pidän siitä, että Jari ottaa kantaa asioihin voimakkaasti. Kaikesta hirveintä mielestäni olisi ihan kiva jees jees meininki. Sellaista näkee kameraseurassa ihan tarpeeksi. Mua ei ainakaan haittaa tällainen voimakas henkilökohtainenkaan kritiikki, itse asiassa se on ihan hauskaa ja tervetulluttakin. Kunhan sitä ei ota liian tosissaan. Kyse on vain kuitenkin muutamasta mielipiteestä. Tasapeliä en voi hyväksyä. Eihän Jari saa ikinä otettua edes tällaista kuvaa, joka nyt on esillä. On siinä omasta mielestänikin paljon puutteita, odotankin niistä palautetta. Ja varmaan löytyy sellaistakin, mitä itse en ole edes ajatellut. Se onkin kuva-arvoiden rikkaus. Toiset huomaavat puutteita, joita itse ei ole huomannut. Vielä parempi, jos joku osaa antaa neuvoja, miten seuraavalla kerralla saa paremman kuvan. T Jukka
Vs: Jarin pyynnöstä... Ei kai tällä foorumilla niin huono ilmapiiri ole? Tietysti alkuaikojen aikaan on eroa mutta niin on myös vaihtunut ihmisetkin täällä. Tietysti jotku on terävämpiä sanoissaan ja mielipiteissään. Mutta he tuovat omalla tavalla kuitenkin väriäkin harmauteen. Jokainen vastaa omilla teoillaan ja sanoillaan vastuun. Mutta jokainen tietysti vaikuttaa siihen yhteiseen henkeen foorumilla. Jos jonkun agressiivinen teksti ei miellytä niin ei siihen aina pidä tarttua. Ylilyönneissä ja tahallisessa ilkeyden teosta sitten moderaattorit tulevat kehiin. Mutta ainahan on parantamisen varaa, myönnetään kun puhutaan ilmapiiristä. Ehkä me joskus osaamme taas olla lapsia emmekä aina aikuisia.
Vs: Jarin pyynnöstä... Jarin tiukka analyysi oli mielenkiintoista lukea. Siinä näkyi perehtyneisyys asiaan ja Jarin usein peräänkuuluttama pätevä kritiikki. Kuva on tasapainoinen ja rauhallinen, kuten oletettavasti kohdekin. Kuva tuntuu hieman väljältä - olisi varaa hieman tiivistää ja silti tulos ei olisi päällekäyvä, mutta kohteenkin voimakkuutta korostava. Miehellä on kogalaisen leveä nenä ja voimakas leuka. Kuvausetäisyys ja se kuuluisa polttoväli vaikuttavat sopivilta, ottaen huomioon kuvan muun tunnelman. Varaa olisi ollut kuvaamiseen hieman lähempääkin. Silmät kaipaisivat lisää valoa (varsinkin vasen silmä, joka on myös epäterävän oloinen). Nenän varjo ei ole onnistunut: nyt siinä on kaksi tummaa epäesteettistä läikkää, jotka näyttävät lähes arvilta. Värit ovat harmoniset, mutta hieman harmaat. Kylläisyyttä olisi varaa lisätä ja sen kautta energiaa malliin.
Vs: Jarin pyynnöstä... No niin. MVuorelta Jarille malliksi rakentava palaute. Juuri tällaista varten tänne kannattaa postittaa. Kuva on harmaa, koska poistin punaista hieman. Kun yritin lisätä saturaatiota, tuli kuvasta kellertävän oranssi. Mitenköhän sen saisi luonnollisesti värillisemmäksi. T Jukka
Vs: Jarin pyynnöstä... Eipä kuvassa ole paljoa rakentavaa kritisointia, valo suht oppikirjamaisesti sivulta ylhäältä, toki valon jyrkempi kulma olisi voinut tuotaa vähemmän lattean kuva. Valon merkitys on pieni koska kuvakulmaa ja ajoitusta ei ole mietitty mallia imartelevaan suuntaan. Kuvakulma pystyy uskomattoman paljon tasoitelemaan piirteitä. Mallin ilme on tasan passikuvamainen ja siten ei sisällä mitään informaatiota mallista, passikuvat on täläisiä jolloin virkamies pystyy tunnistamaan henkilön papereista. Henkilökuva taas voisi onnistuessaan antaa infoa kohteen persoonasta tai se voidaan luoda pelkästään kuvaajan tarpeisiin tuottamaan jotain tarinaa/tunnetilaa, tämä kyseinen on pönötyskuva joka olisi allekirjoitaneella mennyt suoraan roskakoriin. On hyvin mahdolista että kuvaaja ei osaa vielä tulkita kasvo/vartalon kieltä ja siksi hänen kuvat on täysin hengettömiä, siis jos näkee vaivaa kuvata ihmistä niin olisi hyvä luoda tunelmma selaiseksi mitä hakee. Ok jos on haettu passikuvaa niin ihmettelen vain miksi sitä esitellään? Itkijöille ilmaisin vain mielipiteeni ja normaalisti jättäsin täläiset kuvat huomiotta, muuta kun tämä oli nimetty minulle. Huvittavaa että keni ei näe tarvetta huomautella kun minun kuviani kuittailaan, rupesi ilmeisesti häiritsemään vasta kun minä sanoin mielipiteeni. Ilmapiiristä, fakta on se että jos ylläpidolla on liian tiukka linja niin foorumilla ei ole käyttäjiä ja siten saa laitaa kuviaan ihan ilman mitään kommentointia.
Vs: Jarin pyynnöstä... Ei täällä mitään jeesmeininkiä tarvitse olla. Rakentava kritiikki on aina hyvä, kunhan se on juuri sitä. Jarille tiedoksi: kirjoitukseni ei ollut millään lailla osoitettu juuri sinulle. En kommentoi muiden kuittailuja. Mutta kaikin mokomin: tapelkaa puolestani ihan rauhassa jos se niin kivaa on.
Vs: Jarin pyynnöstä... Jari mainitsi, että valoilla on mahdollisuus tasoittaa piirteitä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että valoilla kannattaisi korostaa persoonallisia piirteitä - ei latistaa. Tässä kuvassa olisi ehkä parempi, että kuvaan olisi otettu hieman sivuprofiilia siten, ettei mallin vasen korva leikkaisi poskilinjaa. Samalla mallia olisi voinut kallistaa myös hieman eteenpäin ja päästää valo virtaamaan mallin takaa taustaan päävalon vastapuolelle. Lievä etukeno ja kapeampi valaistus olisivat myös eduksi mallin kasvonpiirteille kaventaen niitä hieman, siirtäen leuan alustaa taaksepäin sekä varjoon. Avonaisen kauluksen välistä loistava vaalea iho tulisi tummentaa hieman. Veijarin oloinen kaveri saisi enemmän henkeä kuvaansa, jos hän ikään kuin koukkaisi kuvan katselusuunnasta oikealta ja kurkkaisi sieltä kuvaajaa. Samalla myös pilke silmissä saisi enemmän huomiota. Oheisena Jukkiksen "Jyrkinetti.jpg" -kuvan hieman hieman muuteltu versio, joka pyrkii antamaan esimerkkiä siitä, mitä haluan sanoa.
Vs: Jarin pyynnöstä... Hetkinen puhuin kylläkin kuvakulmasta ja tarkoitan tasoittamisella mallia imartelevammasta suunasta=positiivinen persoonalisuus. Valon suuntaa jyrkentämällä olisi varjon osuus kasvanut ja jo sekin olisi kaventanut kasvoja. Esimerkki kuvasta käy ilmi että parempi rajaaminenkin autaisi.
Vs: Jarin pyynnöstä... off topic Nämä mahdollisuudet tulevat ensimmäisinä mieleen. 1) Osa laukkulaisista ei osaa lukea. Jos joku kirjoittaa, että "en kuvannut äksää ja hän suuttui minulle" niin siihen on joku lukutaidoton kohtaa huutamassa naama punaisena että "pakkoko sitä on kuvata sellaisia ihmisiä jotka eivät halua tulla kuvatuiksi". 2) Keksitään itse muille mielipiteitä tai näkemyksiä ja kritisoidaan sitten muita niistä itse keksityistä mielipiteistä. Pahimmat tapaukset vieläpä asennoituvat niin, että jos joku hermostuu siitä, että häneen liitetään perättömiä väitteitä niin kyse on tietenkin siitä, että "se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa". 3) Älyllisen tai kommunikatiivisen haastamisen sijaan haastetaan usein persoona. Kritiikki tai mollaus kohdistetaan implisiittisesti tai avoimesti koskemaan toisen identiteettiä, persoonallisuutta tms. Jos kohde reagoi samalla akselilla niin sitten syyllistetään kohdetta epäasiallisuudesta. 4) Nälviminen. 5) Miten sen nyt sanoisi... Luetaan tekstejä lukkoon lyödyn ja usein tosiasioihin pohjautumattoman "esiymmärryksen" läpi ja vääristetään sitten omassa mielessä kaikki toisen kirjoittama sen "esiymmärryksen" mukaiseen muotoon. 6) Erehdytään luulemaan että täällä on kyse jostain nokkimisjärjestysskabasta ja toimitaan sen mukaan. 7) Ei tajuta että ihmiset loukkaantuvat oikeasti joistain "oivaltavista" ja "älykkäistä" ilkeilyistä, joilla "näytetään jollekulle sen paikka". 8) Kimppapotkiminen. Jos sattuu olemaan vahvasti eri mieltä yhden holgarokkaajan kanssa niin saa vihamielistä suhtautumista ainakin viideltä holgaajalta. Moisella on missä tahansa yhteydessä ilmapiiriin tuhoisa vaikutus. Ja aika pitkälle edellisiin liittyen: 9) Ne, joilla on enemmän annettavaa, tyytyvät olemaan hiljaa, pysyvät keskustelujen ulkopuolella tai häipyvät kokonaan areenalta ja jättävät hiekkalaatikon sekä sisäisen hierarkiansa jo selvittäneille pikkuklikeille sekä niille, joille nokkimajärjestyskeskeisyys tai projektiot sopivat hyvin. ja sitten vielä viimeisenä: 10) Kateus.