Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keskareista kysymyksiä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juha Koli, 7 Marraskuu 2006.

1. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Keskareista kysymyksiä

Nojoo..ei aivan kaikkea kerkiä lukemaan saatikka sitten ymmärtämään...Itse olen 66:lla kuvannut aina niin että filmi liikkuu pystysuunnassa, Hasseli & Seagull TLR on ollut joskus omistuksessa.

2. Vs: Keskareista kysymyksiä

Puhuttiin mittaetsinkameroista joissa kuva kyllä piirtyy pystyyn, pääalaspäin kuten kaikki fysiikkaa tai isonkoon kameroita tuntevat tietävät.[/quote]
    Mutta ei kerrota kellekään, että ihmiset seisoo kaikissa kameroissa , jopa Minoxin 8x11 mm ruudulla, pää alaspäin. Saattavat raukat pelästyä, ettei vaan tuli aivoinfaktia!

3. Vs: Keskareista kysymyksiä

,D

4. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Ei sentään, olen vaan agrologi, joka koluaa tietynlaisena sekatyömiehenä pitkin tielaitoksen unohtamia paikallisteitä itäisessä hämeessä... Mitenhän tääkin vastaus ja kysymys mahtaa liittyä keskarilla kuvaamiseen?

5. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Totta! Piru vie, aina ei raksuta. No, nythän muuttu käsitykset taas vähän... Kiitos. Tai ehkei sittenkään, tuli lisää kuolattavaa... :)

6. Vs: Keskareista kysymyksiä

Mä oon jo kuolannu kaikki Mamiyan 7II:t piloille tästä maasta  ;D

7. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

No HYI! Vaan ehkä vois olla vielä astettä öklömpääkin eritettä tarjolla... (jaaha, lapset, tietokoneet kiinni;)

8. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Mitäs mieltä olette tästä jo mainitsemastani Fuji GA-645 kamerasta? Siinä on kiinteä 60/4 Fujinon Super-EBC AF optiikka, jota on paljon kehuttu foto-alan lehdissäkin. Kamera painaa vain 815 grammaa, eli vaivaton kuljettaa mukana.
    Haaveeni olisi joskus omistaa Fuji GX-617 panoraamakamera ja kuvata sillä maisemia. Saa nähdä jääkö haaveeksi, toivottavasti ei. http://www.fujifilm.co.uk/professional/cameras/camera_01_gx617.html

9. Vs: Keskareista kysymyksiä

Jos laajiksella,kuvailee niin varmasti hyvä. nuo fujit on  pieniä.
    gs645 oli palkeellinen (vuotava sellainen) ja 75mm lasilla joka sopi minulle paljon paermmin.
    ei kuitenkaan järjestelmä eli pitää speksit osua aika hyvin jotta kannattaa ostaa.

10. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Fujihan on tehnyt paljon erilaisia rullafilmiä käyttäviä mittaetsinkameroita ja ainakin 6x7 ja 6x9 -kokoisten kohderyhmä olivat ammattikuvaajat. Fujin obiskat ovat käsittääkseni erinomaisessa maineessa keski- ja isonkoon käyttäjien parissa.
    Itsellä on ollut aikanaan GSW-690II, Texas-Leica joka oli muutoin erinomainen, mutta obiska peitti etsinalasta melkoisen siivun ja filkan lataus oli yllättävän hankalaa.

11. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Mulla oli jonkin aikaa tuollainen ja ihan ok peli se on ja kuvaus käsivaralta on luontevaa. Toisaalta oma keskikoon kuvaus on yleensä hitaampaa ja harkitumpaa ja jalusta yleensä käytössä muutenkin eli mulla ei ole mitään syytä olla käyttämättä Hasselia + eri optiikoita/kasetteja.

Suurin syy Fujin kierrättämiseen oli kuitenkin se, että käsivaralta näppäilyyn Rolleiflex on myös toimiva, pidän 75/80-millisestä, 6x6 formaatti makeempi ja parempaa optiikkaa (3.5F) on vaikea löytää. Eli vaikka Fuji oli kiva, se olisi kuitenkin jäänyt useimmiten kaappiin. Fujia voi kyllä saada halvalla, jos joku kiinnostuu tuollaisesta.

12. Vs: Keskareista kysymyksiä

Ottakaapa käteenne +Zeiss Ikonin Super Ikonta 645, pienempää, paremmalla optiikalla ja terkemma mittaetsimellä varustettua laitetta on vaike alöytää. Itse olen ihastunut siihen etsimen nostettavaan semafooriin.

13. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Omani ostin Porin Rajalasta 470 euron hintaan, alkuperäinen hinta oli 820 euroa. Eli halvalla voi saada hyvänkin kameran, niin kuin minä sain.

14. Vs: Keskareista kysymyksiä

Fujihan se 645 Hasselinkin valmistaa?

15. Vs: Keskareista kysymyksiä

No näin tekee. Fujin laseilla on hyvä laatumaine, mutta esimerkiksi ne vanhemmat mittaetsinrungot, 6x7 ja 6x9 kärsi filminsiirto-ongelmista ja osat loppui vuosia sitten. Sama vika kuin Praktisixeissa ym., liian pieni moduli hammasrattaissa ja hajoavat liian helposti.

16. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Tuosta olen kuullutkin, mutta osaatko sanoa ehdittiinkö virhettä korjata viimeisiin III-sarjalaisiin?

17. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse lainailin erästä Fuji 6x9 yksilöä josta loppujen lopuksi hajosi suljin, filminsiirto jäi vielä ehjäksi.

6x9 formaatti ei jaksanut riemastuttaa pätkääkään, yhtä huono kuin kino. 6x7 on hyvä.

18. Vs: Keskareista kysymyksiä

6X7 on hyvä.
    Mulla oli fujin g670 eikä siirroissa mikään mättänyt.
    negat ja diat oli kyllä mahottoman hyvännäkösiä.
    jouduin myymään kun se jostain syystä haisi lehmälle erittäin voimakkaasti ,)

19. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Sun olis pitänyt viedä se yöksi sikalaan ;)

Olis lakannut haisemasta lehmälle....

20. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Noissahan on mekaaninen keskussuljin, koititteko korjauttaa?

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    Laajisversiollisella 6x9:llä sai kyllä aika vaikuttavia maisemakuvia, mielestäni. Ei nyt ihan panoraamoja, mutta erilaisia kuin nykyisellä 6x7:lla.

21. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

[/QUOTE]

Osia ei saanut sulkimeen, myin omistajalle uudenkarhean suoraan Kiinasta tuodun Seagullin...joka kesti pari rullaa kunnes sen suljin hajosi.

Nyt kyseinen Heppu kuvaa Mamiya RZ:lla ja on onnellisempi kuin koskaan;)

Tossa Fujissa oli vaihdettava optiikka ja sen polttoväli oli 105 milliä, ihan normaalioptiikka vaan. Ei kovin laajoja kulmia saanut. Terävää jälkeä se teki.