Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tahmainen aukko?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Vinterväg, 2 Lokakuu 2008.

1. Vinterväg

Vinterväg Member

43
    0
    6
    Tuli maailmalta laseiltaan erinomaisessa kunnossa oleva kakkula, jossa kuitenkin näyttäisi aukko tahmaavan. Minkä verran tuommoisen keskikoon kakkulan avaus, putsaus ja uudelleenvoitelu mahtaa kustantaa?

2. Vs: Tahmainen aukko?

Ehkä voisi arvata 60e. Kysy huollosta tarkemmin.

3. Vinterväg

Vinterväg Member

43
    0
    6
    Vs: Tahmainen aukko?

Aiemmin käyttämäni huolto Oulussa on ilmeisesti laittanut lapun luukulle, enkä vielä ole selvillä, minne lasi kannattaa laittaa. Mutta se selviää tässä pian. Tuossa jossain toisaalla olikin huolloista keskustelua.

Hintaluokka 60 e ei vielä pahalta vaikuta, 600 euroa olisi jo huolestuttavampi hinta.

4. Ramppu

Ramppu

31
    0
    0

..

5. Vs: Tahmainen aukko?

...joka taisi auttaa sinun 18-200:n ruksutukseen?

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

120 villi arvaus.

- No ei, educated guess paremminkin.

Kustannusarvion saa varmempana soitamalla huolton kuin täältä. Mustonen & Laine suositus taas kerran.

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eivät oo vissiin ihan halvimpia nämä huollot, jos joutuu lamellit purkamaan ja putsaileen... Kun "pikkuhuollotkin" on sen 70 euroa.

8. Vs: Tahmainen aukko?

Jos sen himmentimen saa säällisesti ulos niin maalaisjärjellä liuottimessa kliksutellaan tupak suus 10s. ja sitten karistetaan ja harkittua voitelua kaksi minuuttia.
    Kai se hinta nousee jos objektivin rakenne on semmoinen että sinä purussa/kasauksessa palaa aikaa.
    Tai jos ohjeiden haussa (netistä?) palaa aikaa? ;-]

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Jos kertoisit mistä kakkulasta on kyse, niin jollakin voisi olla ihan omakohtaisia hintatietoja. Tuskin saat edes huollosta arviota jos kerrot että "keskikoon kakkula".

10. Vinterväg

Vinterväg Member

43
    0
    6

Paristakin huollosta kyselin hinta-arviota, liikkuu akselilla 80 - 120 euroa. Zenzanon-PG 50mm. Ei tuo nyt maailmaa kaada. Itse en ala ronkkimaan muuta kuin venäläistä optiikkaa.

11. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mulla on ollut mekaanisen sulkimen putsaus + huolto noin 50e/kpl.

Itse olen korjannut kievin himmentimiä avaamalla linssin ja tökkimällä lyijykynästä grafiittia himmenninlehtiin.... Mutta tosiaan en mihinkään arvotavaraan noin tekisi.

12. Vs: Tahmainen aukko?

Zenzanon on lahtelaisten kamaa, kallista on kuten bronien fiksailu...

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Fototekniset... joo kallista.

Mutta onhan noita muita kamerahuoltajia onneksi. Fototeknisistä saamani kokemukset (onneksi oli takuun piikkiin!) ovat aika kehnot.

Ainiin, tän topikin otsikko on muuten aika hauska  ;D Tuli vaan mieleen kun sähköpostilistassa otsikko näkyi.

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla oli muutaman vuoden tuo ko. kakkula.
    Huollatin 150 mm fototeknisillä, huolsivat odottaessa, tarjosivat kahvia, tarkastivat pentax pistemittarin samalla. mulla taas hyviä kokemuksia sieltä.
    T jukka

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

18-200 tarkoittaa jo aika suurta lämpötilavaihtelua.....

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eikös toi aika normaalihinta ole "virallisilla" huoltajilla tommonen satku posteineen ees taas parin tunnin hommasta. Hyvin ne hoiti mun Mamiya kutosen aikanaan kuntoon, samoin kun erään foorumilaisen Mamiya seiskan kuulemma. Ystävällisesti ja hyvin vastailtiin sähköpostiinkin. Samoissa hinnoissa olisi ollut muissakin huoltamoissa, jos edes osia olisi löytynyt.

17. Vs: Tahmainen aukko?

Keni sai tossa perintönä kasan arvometallia ja lasia. osan möi, osan piti, ja mullekin jotakin kelpas. Micro nikkor ei pelittänyt lainkaan, himmenin tönkkönä. Eikun meisseli käteen(onneks on noita työkaluja, muutakin kun vasara) bajonetti irti, pinseteillä vipstaakeja heiluttamaan. jees himmentimen varsi liikkui ja näytti että lamellit aivan paksussa öljyssä. takalinssiclusteri irti varovasti C-clipsipihdeillä. Jees kauhea kerros kamaa- korvatupon kärkeen Isopropanolia ja himmenimen lehtiä runkkailemaan. jo alkoi pelittään himmennin. kevyt pumpulipallo linssien suojaksi ja paineilmalla kuivaksi, taas testiä-pelittää edelleen. eikun linssit paikalleen ja bajonetti myös. säästö jotakin 80 euroa, täytyy tinkiä Keniltä tosta F3 rungosta...

18. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jees, ja kiitos vielä Micro-Nikkorin korjauksesta Jukka! Siinä hyvä lähislinssi tyttäreni F5:lle. Itse en näitä linssijä uskalla ryhytä aukaisemaan. Eiköhän me joku sopiva diili keksitä tuolle F3:lle! ;-)

19. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

180 Sonnarin siivous Mustosella ja Laineella makso jotain 70-80 euroa. Oli taatusti tuon homman väärtti.

20. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No menee varmaan samaan topickiin, mulla on toi Hasselin 80mm C planari ja se alkaa olla varsinkin kylmemmillä keleillä jäykkä tarkennettava, verrattuna 150mm C Sonnariin, joka on todella pehmeä tarkentaa. Huollon paikka ilmeisesti silläkin?