Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keskareiden (ultra?)laajakulmat

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 30 Syyskuu 2008.

1. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63
    Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat

Tää nyt vähän hipoo ultran vierestä mutta mites tollanen Distagon C 60/5,6? ois passeli polttoväli mutta pimeähän tuo tietty on. tehnekkö muuten mitään? jos miettii että täydellä aukollakin joutuisi kuvaamaan.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

On kuulemma jo aika paha tarkentaa.. Sano ainaki EP. Nii pimiä.

3. Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat

Mun Distagon 60mm on 3,5 ja aivan super lasi.paljon tilttivaraa Flexbodyyn. tosi hyvä skarppailla.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu mut se f3,5 on ihan eri ;)

5. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Mulla on Rolleiflex SL66E:hen 40mm vanhempi versio (malli "järkäle" so. se Hasselin C mallia vastaava) ja 50mm. 40mm on koostaan ja painostaan huolimatta ihan lempiobjektiivini. Yllättävän hyvin on heijastuksetkin hallinnassa HFT-pinnoituksella, siis vastaa Hasselin T* pinnoitusta. Miinuspuolella on pehmeä piirto ihan tosi läheltä kuvatessa (minkä takia tulikin myöhemmin floating element 40mm:n opiska Rolleilta, maksaa maltaita, ebayssä pari tonnia).
    50mm on paljon kompaktimpi, terävämpi ihan lähellä.

Skannasin tähän yhden 40mm:sellä otetun kuvan ja pari detaljia mukaan nurkasta ja laita-alueelta pikkukuvina, tosin nää on vedoksesta skannattu, jos olisi kunnon filmiskanneri niin suoraan negasta tulisi varmaan parempaa. Mutta ehkä tosta jotain näkee. Huomatkaa, ettei ole just heijastuksia tullut, vaikka aurinko on kuvassa mukana.

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Pikkuhuomiona vaan että kyllä printistä paremmat skannit saa.

7. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Jaa, ehkä saakin jos osaa ja viitsii, mutta kun tää kuva on vedoksesta joka on Enduran puolimattapintainen (F). Kiiltävästä vedoksesta saanee tätä paremman (?).

Joka tapauksessa mulla kaikki näyttää tietokoneella aina huonommalta kuin alkuperäinen analoginen...

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joo, riippuuhan se tietysti vedoksesta ja muistakin asioista. Ja onhan se ihan eri juttu paperilta kattella.

Mulla on rupucanon-tasoskannerilla tehty vertailu suoraan negasta vs. vedoksesta. Ei tietty suoraan päde paremmille laitteille, mutta eiköhän se suuntaa anna.

http://www.students.tut.fi/~hannine7/skannijuttu.html

9. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Hyvän näköisestihän tuo piirtää. Ainakaan nurkassa ei ole samanlaista suttua. Olen ainakin 90% varma, että omalla zenzanollani tuo puun runko nurkassa olisi mennyt sutuksi.

Yritän kaivella arkistojani josko löytäisin jonkun 40mm kuvan jossa ei heti näkyisi nurkkasuttua ja olisi mukana puita.