Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Veikkaisin että riippuu suunnittelukriteereistä. Jos halutaan ok reunapiirto, joudutaan tekemään kompromissi keskiosan tarkkuuden kanssa. Mutta eiköhän se retrofocus tosiaan jotain vaikuta, huonontaa joko pelkkää reunapiirtoa tai sitten koko alan piirtoa jos reunapiirto halutaan korjata vähän paremmaksi. Siitä en sitten tiedä että onko sillä merkitystä loppukäytössä jos objektiivi hyvin suunnitellaan vaiko ei. Mutta 38mm Biogonin pitäisi olla skarppi ja "täysin vääristämätön". Tietokoneethan nuo nykyään laskevat ja ruksuttavat (tai jo aika pitkään tietokoneet ovat tämän hoitaneet), suunnittelija valitsee kriteerit, laittaa ohjelmiston käyntiin, lähtee kotiin ja palaa aamulla katsomaan tulokset . SWC on kyllä mielenkiintoinen ja kun noi Hasselin 40mm on ihan hinnoissaan niin... En ainakaan itse semmosta hankkisi, sen sijaan SWC on jopa ihan kiinnostava ja kamerana aika kätevän oloinen. Kiev/Pentacon 45mm Mir on ihan skarppi kans, mut se tekee tynnyriä selvästi enempi kuin 50mm Flektogon, joka taas ei taida olla ihan niin terävä ja 30mm kalansilmässä on omat haittapuolensa ;--). Mitähän muita näitä 6x6-järjestelmiä sitten vielä onkaan, joissa näitä tosilaajoja olis... Mamiya 6:n 50mm lienee loistava myös, mutta eihän se ihan 40-millisen laajuuteen pääse.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Niin ja flickristä vois säkällä löytää jotain kohtuu isojakin skanneja...
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Kas, sieltähän löytyy heti. Tyhmä oon kun en itse keksinyt ??? Tää nyt ei sinänsä kerro vielä kunnolla, vähän turhan pieni jopa isompi kuvavaihtoehto mutta kovasti kehutaan. Tämmöinenkin löytyi: | Kievaholic Klub - Kiev / Pentacon 6 / Exakta 66 / Hasselblad / Bronica Lens Tests - Take 2 - Wide Angle Lenses | Jatkampa surffintaa =)
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Hasselin ja Bronican 50-milliset on tuttuja useamman vuoden kokemuksella. Eipä niissä eroja ollut, ainakaan mitään järkyttäviä. Zenzan lasi oli miellyttävämpi käyttää. Molemmat riittäviä meikäläiselle. kapa Niin, eivät kylläkään superlaajakulmia.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Etpä maininnut että mikä 50 mm:n Distagon. CFi 50 mm FLE on ainakin aivan superloistava, varmaan CF 50 FLE myös, mutta nimenomaan se kahden tarkennusrenkaan malli. T. K.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Enpä maininnut, kun en muista/tiedä. Semmoinen hopeanvärinen ja yhdellä renkaalla sentään tarkensi. Johan olisi maailma mallillaan, jo kahdella pitäisi saada kuva tarkaksi. Aukonsäätö hankala, kun toimi valotusajan kanssa yhdessä. Sellainen EV-ajattelu. (Ei liity mitenkään EVVK-ajatteluun). Ja teräviksi olivat rakentaneet tarkennuskierän rupupinnan. Ei sormet tykänneet. kapa
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat No sitten se on ikivanha C. Eivätpä nekään ole lähelläkään surkeaa, edelleenkään. T. K.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Missäs on kaikki Mamiya RB/RZ käyttäjät. Mamiyan RB/RZ malliinhan löytyy 65, 50 ja 37 mm laajakulmat. Ja näistä vanhempia ja uudempia malleja.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Sainpas yhdeltä ulkomaanelävältä skanni-malleja 40mm bronicasta. Ei mitään ongelmia nurkkapiirron suhteen. Samalla aloin miettimään, että mulla taitaa olla myös muutama 40mm lasilla otettu värikuva ja niissä ei kai ollut reunaongelmia. Ei ainakaan pistäneet silmään. Täytyy ihan katsoa ja varmistua. Se olisikin aika mielenkiintoista jos tuhnuefekti näkyisi vain mustavalkofilmillä. Ainakin nuo saamani skannit osoittavat sen, että ko. Linssin pitäisi olla hyvä. Miksi sitten minä olen kahdelta eri mantereelta ostetuissa yksilöissä huomannut samanlaisen nurkkatuhruuntumisen (sanoisko pallopoikkeamaksi näin äkkiseltään) - en tiedä. Onko linssiin tehty kesken sen elinkaaren esim. Joku muutos ja omat yksilöt ovat sattuneet olemaan huonompaa sarjaa? Pitäisi kai ottaa testimielessä joku kuvatus taas...
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Ehkä ei kuitenkaan kummajainen, eikä harvinainen. Harvinainen kyllä SWC:hen verraten. Tuolla näkyi pari myynnissä: https://secure.ffordes.com/index.htm SW vs 40mm Distagon SW vs 40mm Distagon
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Kyllä noita 40 millisiä näkyy eBayssa kiertävän, niin kuin kaikkea x-ammattikamaa nykyisellään. Ei se taida mikään harvinaisuus maailmalla olla.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Mielenkiintoinen juttu. Tosiaan, monissa kuvissa tuon 40mm linssin "nurkkatuhnuisuus" ei edes tule esille mitenkään merkittävästi. Tässä on kaksi kuvaa, joista toisessa se näkyy, toisessa siihen ei ainakaan kiinnitä huomiota. (toivottavasti kuvat eivät ole liian jöötejä)
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Onks noissa nyt oikeesti jotain (erityistä) vikaa ja haittaako noi? . Piirtääkö Biogon tai mikään muukaan paljon tuota paremmin nurkissa ja onko silläkään merkitystä käytännössä (paitsi ehkä jossain erikoistapauksessa) ?
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat No tuossa kuvassa missä on vasemmassa laidassa puun oksa, niin tuhnuisuus häiritsee perfektionismiani ^_^ Joo, ei tuo piirto todellisuudessa ole kauheasti haitannut, siksi tahtoisinkin niitä biogon tms. kuvia löytää verrokiksi, onko niissä nurkissa mitään vastaavanlaisia efektejä.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat ...no kyllähän nuo mallikuvat pehmenee ihan ilman rajattua apukuvaakin. SWC ei edes pehmene, ihan reunaan asti piirtää nätisti. Harmittavasti vain en sellaista jo 80-luvulla omistanut, kuvailin Nikoneilla yms. Paljon negaa piirrollisesti hukkaan meni, ok, opinhan erot, mutta kuitenkin... eli SWC on julmetun hieno peli, jokasen pitäis saada kuvata sellasella edes kerran kun vielä filkkaa kaupasta saa.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Noh, eiköhän sitä filkkaa vielä aika pitkään saa (tosin ei välttämättä kovin lähellä olevasta kaupasta kovin pitkään ellei meininki ala muuttua). <SIZE size="70"] Halpaa SWC:tä saa tarjota mulle ;-).</SIZE>
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Voiskos olla että terävyysalue kaartuu reunaan tullessa? Lähempänä oleva maa näyttää terävältä tuossa puukuvassakin. Kauempana oleva puu on pehmyt. Tietty ikävää jos tarkennus napsahtaa äärettömään ennen kuin reunat ehtii sinne.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat 40 millisestä puheenollen, 13 kpl näyttää olevan eBayssa myynnissä just nyt. Ei siis kovin harvinaista kamaa. http://photography.search.ebay.com/Hass ... QsacatZ625"]http://photography.search.ebay.com/Hasselblad-Distagon-40-mm_Cameras-Photo_W0QQ_trksidZm37Q2el1313QQfromZR40QQsacatZ625
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat Ei tuota vaihtoehtoa varmaan voi pois sulkea. Molemmissa esimerkeissä on käytetty aukkoa f/22 ja tarkennettu hyperfokaalille, mikä on aika tyypillistä mun kuville. Tosin 40mm on sen verran lyhyt, että ainakin äärettömään tarkennettaessa pitäisi f/22:n riittää kai korjaamaan mahdollisen terävyysalueen kaartumisen? Aiemmin linkittämälläni esimerkkikuvia sisältävällä weppisivulla tuhnu näkyy äärettömässä, mutta mikä aukko se sitten oli, ulkoa en muista. Luultavasti f/8.
Vs: Keskareiden (ultra?)laajakulmat En koskaan halunnut rahdata 40 millistä hasselin laajista, vaikka erinomainen onkin. Syy on että käytän FlexBodyä ja 40 millisessä ei ole varaa mihinkään säätöihin. Toinen syy miksi ei löydy keskarilaajiksia on tietenkin Digiperät. Aluksi kinokoossa, nyt vähän isompina. SWC ei ole leaf perässä kuin laimea laajis. Tästä syystä mulla on työn alla oma "ART II" kamera: Prontor Professional 3 sulkimeen on ympätty nikon kino bajonettikiinnike- Hasselilta Ylisen Jyrkiltä tilattu Flexbodin runko/kasettikiinike heebelit. Sitten vaan työstökoneen ääreen jyrsimään T762 lentsika alumiinibilletistä runkoklönssiä. Tästä syystä tsekkailen Nikon 14mm laajista jossa aukkosäädöt ja koko ruudun piirto. taidan kuitenkin tyytyä Voigtländer 15mm laajikseen Nikon F kiinnityksellä (Peili ylös nikonissa, mutta mulla ei ole mitään peiliä tulossa, joten no problem) Skarppaus hasseli mattalasille johon on huopiksella piirretty kino vaaka ja pystyraamit ! laitan kuvia kun on valmistumassa.