Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vinkkejä veneestä kuvaamiseen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Saaga, 14 Heinäkuu 2005.

  1. Saaga

    Saaga

    293
    0
    0
    Tarkoitus olisi kuvata vetoveneestä wake boardingia ja hiihtoa, lähinnä tietysti hyppyjä ja mahdollisia kaatumisia. Miten voisi aallokosta aiheutuvan tärinän minimoida?

    Lisäänpä tähän vielä, että mun kamera on siis Olympus C-725.
     
  2. Tosi nopea suljinaika, jos kuvaat filmillä joku ASA 800 filkaa aurinkoisella säällä voi ASA 400 riittää, dgillä huonompi juttu kohinan takia. Ja helvetin kallis putki mukaan jossa on kuvan vakain
     
  3. ja muistat ottaa sille vakuutuksen. pistät siimaan kii ja tiputat järveen. käyt yön pimeinä tunteina onkimassa sen ylös ja nostat vakuutusrahat :D
     
  4. Saaga

    Saaga

    293
    0
    0
    Enpä nyt taija saaha mistään mukaani tuommosta kalliimpaa putkea. Oma kamsu on tuommonen vaatimaton Olympus C-725.
     
  5. joku tollanen

    CANON EF 70-200/2.8 L IS USM 2168,00euroa (rajala)
    tai jos ei riitä niin sitten
    EF 400/2.8 L IS USM 7.279,00euroa (ac-foto)
    EF 600/4.0 L IS USM 7.565,00euroa (ac-foto)
     
  6. kannattaa aloittaa siitä, ettei putoa veneestä ;) Oon muutaman kerran ollut kuvaamassa weikkausta, mutta vaikeaa se kyllä on. nopea suljinaika on kaikkein tärkein ja tarkennuksesta ei kannata välittää, kunhan sen on kerran säätänyt kohdalleen, koska naru, minkä päässä hiihtäjä on, on aina saman mittainen... ja jos keskipäivän auringossa kuvaa, kannattaa hankkia 2-4 aukkoa himmentävä filtteri lasin eteen, että saa aukon pidettyä edes kohtuullisen isona. Itse en kyseistä vempainta vielä omista, joten on pakko kuvata about f15 tienoilla ja silloin jokimaiseman rannat jää jo melkolailla teräviksi. täytesalama ja high speed sync (joka on minoltalla vallan mainio) on kanssa aika jees johtuen suomalaisesta auringosta, joka paistaa yleensä liian kirkkaana väärästä suunnasta. :) Lasina olen käyttänyt 70-200 f2.8, mutta luultavasti lyhyemmälläkin telellä pärjää? ;)

    linkin takana kuva, jonka postasin aikaisemmin helle-teeman alle:

    http://jussipupu.1g.fi/random kuvia/PICT2179.jpg


    virkistäviä kylpyreissuja ja kireitä naruja sinnekin!
     
  7. nokku

    nokku Active Member

    2 456
    0
    36
    No eipä tuo digi(järjestelmä) nyt kirkkaalla kelillä kovin kummoisesti kohise. Voi olla kyllä aika vaikeata tuolla olympuksella tuollaista kuvata ylipäätään, mutta aina kannattaa kokeilla.
     
  8. Minä en kyllä nyt pysynyt tässä ajatuksenjuoksussa mukana. Eikös nyt tuota suljinaikaa kiristämällä saa aukkoa suurennettua ilman mitään himmentäviä filttereitäkin?
     
  9. Niin, eli ainakin mulla paukkuu iso 100:lla valotusajat yli 1/4000s täydellä aukolla (joka on mun digirungossa nopein suljinaika), joka aiheuttaa melkoista puhkipalamista yms. Tässä puhuttiin siis keskikesän/päivän auringosta.
     
  10. joko joku mainitsi polarisaatiosuotimen ettei vesi häikäse liikaa?
     
  11. Siinä on se ominaisuus että se poistaa heijastumia vain tietystä suunnasta. Jos sen kiertää optimaaliseksi tyyneen veteen, ei vaikutus olekaan häävi aalloista heijastuvata valosta.
     
  12. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Jepjep. Mulla tuntuu olevan välillä suurilla aukoilla kuvatessa toi 1/16 000s suljinaika liikaa. Harmittaa kun omasta kamerasta ei saa ISO:a 200:sta pienemmäksi. Mut harvemmin on tuottanut ongelmia, yleensä tulee kuitenkin himmenneltyä ihan sopivasti, jotta saan tarpeeksi terävää jälkeä ulos objektiiveistani.

    Kannattaa myös kokeilla pidemmillä suljinajoilla "pannaamista". Tuurilla saattaa jopa onnistua ja lopputulos on vähän mielenkiintoisempi, kuin perinteinen "kohde pysähtyneenä".
     
  13. Saaga

    Saaga

    293
    0
    0
    Kokeilin tuota pannaamista Olympuksellani ja se ei onnistunu alakuunkaan. Onko nyt niin, että mä en vaan osaa vai onko kameralla vaikutusta asiaan?
    Säädin suljinajan suht pitkäksi, mutta tuo homma ei ottanu onnistuakseen. Kuvat ylivalottu tosi pahasti, vaikka kokeilin monenmoisilla säädöillä.
    Täytyy kokeilla vielä muutamaa erilaista säätöä jos pääsee noita vesiurheilujuttuja kuvaamaan. Tuokin kuvien esikatselu hidastanee aika paljo kuvaamista. Se pitäis muistaa ottaa pois päältä. Viimeksi kuvatessani meni muutama hyvä tilanne sivu suun, ku kamsu halus näyttää, että kato, tämmönen tästä tuli. No, onpahan nyt jokunen hyvä kuva väylänmerkistä ja boardaajan takapuolesta ja vetonarusta... Oiskohan noissa hommissa muuten tuo "Urheilukuvausasento" hyvä?
     
  14. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Joo jos suljinaikaa veivaa pidemmäksi, niin samalla täytyy veivata aukkoa pienemmäksi, jotta valotuksen saa kohdilleen. Pokkareissa tulee tietysti ongelmaksi se, että pienin mahdollinen aukko on jotain 8-11 välissä, järkkäreissä päästään tonne f22 tietämille ja pienempiinkin aukkoihin...

    Tietysti ISO arvon voi pudottaa mahdollisimman pieneksi, jolloin saa kompensoitua hieman tuota pienimmän aukon aiheuttamaa rajoitusta.
     
  15. Saaga

    Saaga

    293
    0
    0
    Tuossa mun kamsusa pienin aukko on 7.2. Ja pienin ISO on 100. No, minä jään oottelemmaan sitä lottovoittoa tai rikasta äijää, jotta saisin ostettua paremman kameran. Noihin on varmaan suurempi todennäköisyys kuin siihen, että sais kokopäiväsen koulutustaan vastaavan työn.
     
  16. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Tai sit meet hakemaan kaupasta jonkun harmaasuotimen ja teippaat tms sen siihen objektiivin eteen niin saat pudotettua kennolle tulevan valon määrää?

    Ja lottovoitto / rikas äijä on ihan hyvä suunnitelma myöskin :D
     
  17. Saaga

    Saaga

    293
    0
    0
    Käviskö tuohon harmaasuotimeksi joku tee-se-itse-systeemi? Tarkoitus on kyllä tilata noita kaikenmaailman lisähärpäkkeitä kameraan jahka rahavarat antaa myöten. Mutta nyt niinku tähän hättään?
     
  18. Kaikki lasitavara siinä linssin edessä (tai mikä hyvänsä mistä menee valo läpi) heikentää/vääristää sitä todellisuutta mitä on tarkoitus kuvata. Jos löydät vaikka sankarikkoiset aurinkolasit missä ei ole liukuvärjäystä (tai miksei nekin sopisi) niin leikkaa (jos on muovilinssi) siitä sinne vastavalosuojan sisään sopiva pylpyrä. Jos ei ole vastavalosuojaa niin hommaa jostain. On tarpeen ulkokuvauksissa.

    Menikös siinä ompussa se linssitötterö kokonaan sinne rungon sisään kun laittaa off? Jos näin niin joutunee jonkun adapterin hommaamaan. Jos se linssistä leikattu rinkula mahtuisi myös sinne rungon sisään teipattuna siihen etulinssin eteen? Hieman hankala testailla joitain asioita noilla pokkareilla.

    Sepe
     
  19. Jossu

    Jossu

    566
    0
    0
    Aika paljon tulee wakeboardausta kuvattua. Suljinaika päivällä on yleensä sen verran nopea, ettei kuva pääse juuri tärähtämään. Helpointa on tietysti kuvata tyynellä ilmalla, jolloin vetäminenkin on paljon hauskempaa. Objektiivinä on yleensä 70-200mm joskus 28-70mm.

    Itseä on alkanut vaivaamaan kuvien samankaltaisuus, kun kuvauspaikkaa tai kuvakulmaa ei juuri pysty vaihtamaan. Toisesta veneestä olisi hauska kuvata vetämistä, tosin silloin täytyy molemmilla kuskeilla olla suunnat selvillä ettei synny vaaratilanteita vetäjän kaatuessa. Toinen mahdollisuus olis kuvata vedettävästä donitsista joka olis viritetty lyhyemmällä narulla veneen perään, tätä en kyllä kokeilis kun ihan tyynellä säällä ja paikassa jossa ei ole muiden veneiden aaltoja, tuplia ei kyllä silloin ajettais:p. Ei varmaan olis mukavaa lentää donitsin kyydistä kameroineen vetäjän eteen. Veneestäkin pitäis löytyä riittävästi tehoa jos meinaa donitsia ja wakea samaan aikaan vetää, mutta voisi kyllä saada mielenkiintoisia hyppykuvia lähempää laajiksella. Toistaseks on joutunut tyytymään veneestä kuvaamiseen.

    Polarisaatiosuodin on kyllä mainio wakea kuvattaessa aurinkoisella kelillä. Yleensä yritän kuvata kyykystä veneen lattialta mahdollisimman alhaalta, jolloin asennostanik saa aika tukevan.
     
  20. Enpä tunne tuota lajia ollenkaan, mutta pokkariini olen kyllä viritellyt monenlaista. Ei muuta kun vessapaperirulla (tyhjä siis!) objektiivin ympärille, ja jos on löysä, niin sähköteippiä sisälle. Sähköteippiä myös tötterön nokalle, jolloin siihen saa tollaset 52mm kierteellä olevat suotimet kiinni. Tai jos rahat on ihan finaalissa, niin rautakaupasta hitsauslasia.. joka tosin himmentää sitten ihan huolella!