'Markku55' kysyi: >Olen ymmällä ja tuntuu siltä, että joku muukin on, eli mikä hyöty on kehittää negat dioiksi, tuottaako diojen digitointi paremman kuvanlaadun kuin negojen digitointi? Kyllä niin väitetään että skannaaminen suoraan positiivista tuottaa parempaa jälkeä kuin negasta kääntäminen digitointivaiheessa. Mustavalkoisten kohdalla ohjelman pyörittämä prosessi on vielä suht'helppo mutta värinegoissa tarvitaan jo yleensä filmistä riippuva profiili ja kalibrointi, jotta saataisiin tarkkoja tuloksia. Oman haasteensa tuo oranssimaski, joka tosin joillakin värinegoilla tarkoituksellisesti puuttuu (esim. Rollei DigiBase 200 CN) jotta skannaminen olisi helpompaa ja suoraviivaisempaa. Selvää on tietysti myös se, että kontrasti on diafilmeillä suurempi, huippuvalot ja -varjot dramaattisempia.
'Tapiola2006' kysyi: >Onko kukaan kehitellyt vähään aikaan mv-dioja mv-negafilmeistään? Takavuosina kehittelin paljonkin itse viritetyllä prosessilla (johon oli otettu mallia maailmalla julkaistuista resepteistä) mutta jokin aika sitten luovuin - tai oli pakkokin luopua - kun ei enää ollut mahdollisuutta pimiöön ja prosessi vaati myös haitallisia kemikaaleja (mm. kaliumdikromaatti) joita oli jo vaikea saada (terrorismin ja ympäristönormien kiristymisen johdosta firmat eivät enää kyenneet toimittamaan aineita) Tämä ei suinkaan tarkoita, että olisin joutunut kokonaan luopumaan mahdollisuudesta mv-diakuviin. Silloin harvoin kun kaipaan mustavalkopositiiveja, kuvaan kirkaspohjaiselle negat.filmille ja lähetän kehitettäväksi USAhan, jossa pyörii tällä hetkellä paras kääntökehitysprosessi: http://www.dr5.com (Direct Reversal, 5th Generation) Toinen mahdollisuus on kuvata RSD-filmille (Rollei Slide Direct, oikeasti Agfa'n Copex-sarjan tuote) joka on tehtaalla valmiiksi esihunnutettu ja solarisaatioilmiön vaikutuksesta kääntyy positiiviksi ihan tavallisessa nega- kehityksessä. Haittapuolena on filmin 'ennätyksellinen' hitaus: päivänvalossa herkkyys on n. EI 0.2 (ISO 6 + 5 f) ! DIN-asteikolla tämä vastaa NEGATIIVISTA lukua = n. -6. Kuvaan tietysti aina jalustalla ja runsaassa valaistuksessa, suljen tähtäimen okulaarin (ettei hajavalo tunkeudu sisään), nostan peilin ylös ja käytän lankalaukaisinta. Kehitteenä käy esim. Rodinal 1:25 n. 10 min. Pimiötä en tarvitse koska RSD on kinofilmi ja sille formaatille löytyy Jobo'n n.s. päivänvalotankki (TagesLichtTank #2400) Filmiä on myynyt ainakin http://www.macodirect.de Jos olisi vielä pimiö käytössä, voisi erit. laakafilmeillä soveltaa epäsuoraa menetelmää: kuvataan mv-nega ja vedostetaan se pinnakkain orto-negalle.
'mtitn' sanoi: >Edellä olevaa prosessia soveltamalla voi myös kääntökehittää mustavalkoisia papereita, >eli käytännössä tehdä MV-printtejä väridioista. >Parhaan tuloksen saa tietysti pankromaattiselle paperille. Tätäkin tuli kokeiltua silloin, kun Kodak Panalure oli vielä voimissaan. Mutta enää ei tarvitse näin monimutkaista prosessia pyörittää. Jos haluaa filmin sijaan kuvata suoraan mv-paperille, voi palkkikameraan (esim. 4X5 tuumaa) ladata Harman'in Direct Positive RC-arkin, valottaa sen ja kehittää tavalliseen tapaan. Myy mm. http://www.silverprint.co.uk
Re: Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Nyt sitä saa Scalan nimelläkin jo. ADOX SCALA 160 BW https://www.fotoimpex.de/shopen/films/adox-scala-160-bw-13536.html https://kameralaukku.com/viewtopic.php?f=10&p=832437#p832437
Silvermax/Scalaa ei saa, mutta filmejähän riittää. Minkälaista diakehitystä normiksi saisi olla? :slightly_smiling_face: http://www.ilfordphoto.com/applications/page.asp?n=90