Onko kukaan kehitellyt vähää aikaan mv-dioja mv-negafilmeistään? jos on, niin pieni vinkki olisi mukava kuna Scalaakaan ei enää saa. Joskus takavuosin TMax 100sta tehtiin ilmeisen hyviä mv-dioja...
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Olen ollut siinä luulokuulossa että Adox Silvermax olisi jopa lähes sama kuin Agfa Scala. (?) ed. https://www.google.fi/search?client=firefox-b&q=scala+vs+silvermax&oq=scala+vs+silvermax&gs_l=serp.12...24750.24750.0.26403.1.1.0.0.0.0.103.103.0j1.1.0....0...1c.1.64.serp..0.0.0.EmWdH2aCaRg Jopa tällaista käsitystä kerrotaan: Adox Silvermax is an exact copy of the Agfa Scala film.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Toi olis kyllä kiva, mites tollaist yleensä tehdään.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Yritin kaivaa arkistojen pohjalta (ruotsalaista?) artikkelia, jossa vertailtiin eri kinari-mv-filmejä kun niitä kehiteltiin mv-dioiksi, mutta eipä vaan tullut vastaan.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä En ole koskaan tehnyt mutta aina välillä sitä kuulee että joku on tehnyt. Ihan tavallisilla filmeillä. Muistaisin että ainakin Ilford olisi julkaissut kehitysohjeet. Ja onhan noita varmasti kirjallisuudessa. Oiskohan tuossa, kuka tsekkaisi? Onkohan muuten Fomapan R100 filmiä ja kemioita saatavilla? Tuossa taitaa olla reseptintynkää: http://www.fotofachversand.at/pdf/Foma_Fomapan_R_Datenblatt.pdf
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä MOERSCH Reversal Bleach FOMA Reversal Process Developing Kit https://www.fotoimpex.de/shopen/chemistry/moersch-reversal-bleach-250-ml.html https://www.fotoimpex.de/shopen/films/foma-reversal-process-developing-kit-foma-for-8x35mm-2xd8-2x-ds8-1x16mm.html
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Jos mää nyt oikein muistan niin taisi olla viimeksi Nyytäjän Markku kun puheli mulle kuinka ovat koulussa tehneet mv-diaa. http://www.vnf.fi/yhteystiedot-ja-henkilokunta/opettajat/ Vois kysäistä heidän prosessiaan ja matskujaan yleisempään tietoon.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Ostin joskus muutamia vuosia sitten yllä mainittu Foman filmi ja kemikaalisetti fotoimpexistä. Mielestäni jälki oli ihan ok kotioloissa kehitettynä. Vähän monimutkaisempi prosessi kun normi mv-kehitys. Useampi kylpy ja vielä valaistus siihin johonkin väliin. Ihan kiva kokeilu sekin oli ja taitaa vieläkin olla filmi tai pari pakastimessa sekä litkuja pariin filmiin (jos vielä ovat käyttökelpoisia). Pitäisi varmaan vielä kokeilla.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Onko positiiviksi kehitetyssä mustavalkofilmissä mitään muuta hyötyä kuin mahdollisuus henkeä salpaavaan dia-show'hun? Eroaako jälki merkittävästi tavallisesta mustavalkokehityksestä skannatessa?
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Joskus neljännesvuosisata sitten harrastelin valokuvauskemiaa ja kuvaustakin, vuosituhannen vaihteen korvilla kirjoittelin talteen kehittelemäni kääntökehitysohjeen, liitän sen alle josko joku kiinnostunut vaikka kokeilisi vieläkö toimii: PS. diat olivat ainakin vielä viime keväänä OK kun arkistoja selailin. ******************************************************************************* Seuraavassa menetelmä, jolla tein kääntökehityksiä joskus kai liki 10 vuotta sitten. Muistelen että hinnaksi laskeskelin jotain pari kolme markkaa rullaa kohti. Filmi Kodak TMX100, valotus ASA64 1. I kehitys Neutol laimennettuna 1+2 Kaliumtiosyanaatti 0.3% 21°C 10min 2. Pesu 1 min 3. Valkaisu Rikkihappo 0.5% Kaliumdikromaatti 0.5% 2 min 4. Pesu 1min 5. Kirkastus Natriumsulfiitti 2.5% Natriumhydroksidi 0.05% 2min 6. Pesu 1 min 7. II kehitys Natriumsulfidi 0.5% (kiteisestä muodosta, jota saa apteekista 1.5%) 2 min 8. Pesu 1min 9. Karkaisukiinnitys Agefix 1+8 Durocet 1+20 10. Pesu 15 min Kehityksessä käytin Jobon kehityskonetta, joka pyörittää tankkia koko ajan, käsin kehitettäessä lie tarpeellista jatkaa kehitysaikaa 15-20 % ellei agitoi filmiä koko aikaa. Toisen kehityksen voi tehdä myös tavallisella negatiivi tai positiivikehitteellä, aikakaan ei ole kriittinen, koska kaikki jäljellä oleva hopea kehitetään. Tavallista kehitettä käytettäessä tarvitsee myös tehdä välivalotus kirkastuksen jälkeen. Käytännössä 5 minuuttia 30cm etäisyydellä 100 wattisesta lampusta varmasti riittää. Jos filmi on muovispiraalilla, sitä ei tarvitse purkaa pois, kunhan pyörittelee spiraalia valon alla. Itse miellyin natriumsulfidikäsittelyyn koska se tekee todella kauniin sepiasävyn ainakin TMX-filmille. (Vastaavan tuloksen todennäköisesti saa aikaan Agfan Viradonilla.) Kiinnitys ei ole teoriassa, eikä ehkä käytännössäkään välttämätön jos prosessi (erityisesti toinen kehitys) on tehty loppuun asti oikein, . Siinä tapauksessa filmillä ei pitäisi enää oleman kehittymätöntä hopeabromidia, jonka kiinnitys poistaa. Jätin aikanaan osan filmeistä kiinnittämättä ja osan kiinnitin, ja ainakaan vielä niissä ei näytä eroja olevan. Prosessissa ainoat kriittiset tekijät ovat filmin valotus ja ensikehitys. Mitä vähemmän filmiä valotetaan sitä pidempi on ensikehityksen oltava. Tällä suhteella voi myös vaikuttaa kontrastin toistoon. Ensimmäisiä rullia kuvatessa kannattaneekin keskittyä sommittelemaan harmaakorttia ja harmaa-asteikkoa erilaisilla valotuksilla, että saa valotus-kehitystasapainon kohdalleen. Paras vaihtoehto filmiksi olisi tietysti jokin kirkaspohjainen pankromaattinen filmi, mutta mistäs sellaista ainakaan kohtuuhintaan hankkii. Ylläolevan prosessin olen keräillyt eri lähteistä ja ajat ja liuosvoimakkuudet olen arvannut ja kokeillut. Sen vuoksi prosessiin ja eritoten filmien arkistointikestävyyteen on suhtauduttava varauksella. Ja ainakaan minä en niistä ota mitään vastuuta. Myöskin kemikaalien suhteen on oltava varovainen, Käyttöliukset ovat toki laimeita, mutta esimerkiksi rikkihappoa piti ostaa 1 litra 96%:na. Vähempää tai laimeampaa liuosta ei myyty. PS. Edellä olevaa prosessia soveltamalla voi myös kääntökehittää mustavalkoisia papereita, eli käytännössä tehdä MV-printtejä väridioista. Parhaan tuloksen saa tietysti pankromaattiselle paperille. Prosessilla on taipumus jättää huippuvaloihin huntua mutta sen saa pois sopivalla kirkasteella *********************************************************************************
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Ymmärränkö nyt oikein tuon ohjeen, et jos mulla on 1000ml 1+2 suhteella laimennettua Neutolia, niin siihen tulee kaliumtiosyanaattia 3 grammaa?
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Olen ymmällä ja tuntuu siltä, että joku muukin on, eli mikä hyöty on kehittää negat dioiksi, tuottaako diojen digitointi paremman kuvanlaadun kuin negojen digitointi? En siis enää tähtää mv vedostamiseen, joka onkin jo toinen juttu.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Ei kannata yleistää. Ihmisten ymmälläänolo ei ole jaettua. Ei ole mitään näyttöä siitä, että kukaan muu olisi ymmällään. Et ole ilmeisesti koskaan yrittänyt näyttää negoja diaprojektiorilla valkokankaalle.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Miksi ihmeessä olisin projisoinut negoja valkokankaalle, kerro mikä olisi syy tehdä niin? Muutenkin olen taas ihmeissäni Sinun vastauksesta, en oikein saa siihen otetta, koska sillä ei tunnu olevan mitään opastusta tai uutta annettavaa kuin vain oman kummallisen intressin toteuttaminen, mitä en siis ymmärrä lainkaan, sorry, olen niiiin paljon Sinua simppelimpi ihminen.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Jos olisit kokeillut, olisit oivaltanut kääntökehityksen edut.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä 1. I kehitys Neutol laimennettuna 1+2 Kaliumtiosyanaatti 0.3% 21°C 10min Ymmärränkö nyt oikein tuon ohjeen, et jos mulla on 1000ml 1+2 suhteella laimennettua Neutolia, niin siihen tulee kaliumtiosyanaattia 3 grammaa? --Oikein ymmärrät, noin se on minunkin logiikalla nyt, ja 25v sitten.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Olipa taas hyvin valaiseva vastaus, joo ei tarvitse kertoa, mutta en tässä vaiheessa ala myöskään kaivamaan esille projektoria ja kangasta, missä lie vintin komeroissa, joten jään edelleen ilman vastausta. Niin, enkä ole lainkaan vakuuttunut, että minun ällillä varsutettu henkilö oivaltaa asian vain katsomalla?
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Eiköhän se pointti ollut siinä, et mv- dia filkkaa kun ei enää ole saatavilla ja diat kuvamuotona (siis heijastettuna) on aika monien mielestä kiva juttu, jää ainoaksi vaihtoehdoksi tehdä ne mv- negasta kääntökehittämällä.
Vs: Kerran vielä: MV-dian kehitys mv-negafilmistä Eikä kannata unohtaa sitä miten paljon helpompaa on tehdä negatiivisuurennoksia ilman interpositiivia.
'Mugn' kysyi: >Onko positiiviksi kehitetyssä mustavalkofilmissä mitään muuta hyötyä kuin mahdollisuus henkeä salpaavaan dia-show'hun? Jos/kun käyttää kirkaspohjaisia mv-filmejä niin onhan niiden luminositeetti aivan omaa luokkaansa läpivalaisussa seinälle/valkokankaalle. Yhtä hyvin voi tietysti kysyä, mitä hyötyä on väridiafilmistä. Onhan meillä värinegatiivi... >Eroaako jälki merkittävästi tavallisesta mustavalkokehityksestä skannatessa? Tästä ei (vielä) ole henk.koht. kokemusta mutta jotkut väittävät, että skannaaminen suoraan positiivista olisi helpompaa ja jälki parempaa. Käy katsomassa esim. http://www.dr5.com
'mtitn' kysyi: >Ymmärränkö nyt oikein tuon ohjeen, et jos mulla on 1000ml 1+2 suhteella laimennettua Neutolia, niin siihen tulee kaliumtiosyanaattia 3 grammaa? Kyllä, juuri näin. Annostelussa pitää olla varsin tarkkana koska tiosyanaatti toimii ensikehityksessä hopean liuottimena (silver solvent) Sen tehtävänä on 'ohentaa' negatiivia, jolloin luminositeetti läpivalaisussa on parempi. Tästä on etua erit. sellaisten filmien kohdalla, jotka eivät ole kirkaspohjaisia. Jos syanaattia on liikaa, kuvista tulee hailakoita, jos liian vähän niin silloin turhan tummanpuhuvia. Kaikki negat eivät tykkää tällaisesta liuottamisesta, esim. edesmennyt Technical Pan oli sellainen, kuten myös APX25.