Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lopun alkua ?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kimo, 21 Heinäkuu 2013.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113
    Harrastus on hiipumassa.Kiireitä on ja kynnys lähteä kuvaamaan vain kasvaa.5x7 :lle tilasin vuoden laakat, ja yhden laakan olen saanut aikaiseksi,äsken kuvasin digillä veneen vakuutusta varten.Mihin tämä maailma on mennyt :) Jokaisella varmasti on aallonpohjia harrastuksessa,ehkä nyt minun vuoro.Toinen syy on "hyvien" kohteiden ja ideoiden puute ja kriteerien kasvaminen ajan saatossa.Mutta tästä noustaan t Kimo

2. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Lopun alkua ?

Joo taukoja tulee: Ilmat ei oikein ole kuvauksellisia aina. Vaikka seuraava muuta väittäisi. Kohta kuitenkin, ehkä jo nyt, pilvet kerääntyvät kauniina taivaalle antaakseen kohteelle dramaattisen säväyksen. Sillä välin on tosiaan hyvä tehdä jotain muuta. Kuljeskella pellon laitaa ja tuumiskella ilman kameraa.

Hienon elokuvan fraasia toistaen: Rakkaus ei ole kuollut, se on vain jättänyt meidät.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minulla on kanssa ollut taukoa, ei niinkään kiireitä vaan mielenkiinto ollut muissa asioissa.
    On hyvää pitää taukoa, eikä ottaa paineita, vaikkei huvita kuvata. Parempi ottaa muutama hyvä kuva vuodessa kuin pakolla räpsiä 'velvollisuudesta'.
    Kyllä se kuvausinto tulee. Itse odotan jo haasteellisesti syksyä, kun taas yrittää saada syksyn fiiliksen mustavalkoisena....
    T Jukka

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Nousuja ja laskuja on.  Aika aikaa kutakin jne.  Jostain se into sitten taas tulee. Väliilä onkin hyvä pitää taukoa, pääsee uudistumaan.  Sama kuin urheilijan harjoittelussa:  kun lepo ja treeni vuorottelevat oikeassa suhteessa, on teho optimaalinen.

5. Vs: Lopun alkua ?

Kyllä se Kimo siitä taas lähtee,määkin olen viimeaikoina tosi vähän kuvannu. Ajattelin jos huomen menis käveleen kaupungille kameran kanssa.

Luulisin Kimo et sullakin into kuvaamiseen herää taas syksyllä kun tulee kauniita värejä sekä myrskyjä.

6. Vs: Lopun alkua ?

Niinhän se menee, kun valoa olisi tarjolla ei kuvaus kiinnosta yhtään, mutta kun marraskuu koittaa niin olisi ideoita vaikka kuinka mutta ei valoa.

Itellä autto kun kuvasi pari rullaa kinoa, kummasti rupesi laakan kanssa värkkääminen innostamaan ;)

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Minusta se marraskuun matalalta tuleva valo on kuvauksen kannalta paljon parempaa.  Näin keskikesälläkin tietysti ilta/aamu on otollista aikaa, keskipäivällä valo on aika onnetonta silloinkin  kun sitä on. Korkealta ja kovaa.

8. Vs: Lopun alkua ?

Totta !
    Työssäkäyvänä marraskuun valoja ei juuri ole saatavilla :( vaikka hyvää valoa onkin

9. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Joo, ei se ole lopun alkua vaan tauko. Tauot ei ole kenellekään pahasta. Itse taukoilen näköjään aika ajoin. Nyt olis itsellä kauhea himo ja hinku kuvata, mutta oon ihan liian laiskana. Viikko sitten Helsingissä 7 h kävelyä kivassa porukassa enkä löytänyt mitään kuvattavaa. Kolme kuvaa otin silti, vain herra tietää miksi.

10. Vs: Lopun alkua ?

Tauko on luonnollista välillä, itsellä myös ollut pitkä aika ilman kuvattavaa, viikonloppuna kuvailin filmiä ihan vain kuvaamisen takia, sai sitä sitten taas uutta puhtia hommaan, mutta valitettavasti nykyinen työ verottaa jaksamista ja kuvaamistakin suuressa määrin, joten olen iloinen kymmenestä kuvatusta rullasta joista toivottavasti löytyy edes kolme hyvää otosta.

11. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla oli kahtena vuotena kuvapäivässä-projekti, jolloin kuvausharrastus oli huipussaan. Molempien näiden vuosien jälkeen tuli todellinen nolla-vuosi, joka nytkin on meneillään. Saattaa olla että ei enää kuopasta nousekkaan. Itsellä pitää kuvaamisella olla jokin tosi tarkoitus, muuten siitä ei tule mitään.
    90-luvun puolivälissä oli yksi aallonpohja, silloin tuli haettua inspiraatiota valokuvauskurssilta ja sitten se olikin menoa, löytyi kuvaamiselle tarkoitus.....

12. Vs: Lopun alkua ?

Mää taas koitan hakea inspiraatiota simmosesta et lähtis just huomen kuvaamaan kaupunkia,ei pelkkää keskustaa vaan muutakin aluetta kuten vaikka sataman rakennuksia. Niin kyllähän siinä joku aihe pitää olla kun lähtee kuvaamaan ja turussa on ihan hienoja rakennuksia mitä voisin kuvailla.

Niin mulla on mielessä et ei kuvais rakennuksia kokonaisuudessaan vaan yksityiskohtia kuten ovia rännejä karmeja,saas nähä toteuuko.

13. Jukka75

Jukka75 Active Member

3 168
    5
    38

Kyllä se Kimo sieltä taas takaisin tulee, laitat hetkeksi kameran naulakkoon ( tai sinun tapauksessa kun kuvaat sillä laatikollasi niin älä laita sitä naulakkoon, laita vaikka johonkin turvalliseen paikkaan).

Odottelet ja katselet kaunista suomea ja teet jotain kivaa muksujen kanssa, ilman sitä kameraa. Hetken päästä otat sen esiin varmaan huomaamattasi ja *räps*, you are back in business :D

Toivon ainaskin että näin tapahtuu koska olet mitä upein kuvaaja, odotellaan vain rauhassa.

14. markku55

markku55 Active Member

Itsellä on noita luppokausia aika usein ja jotkut kestäneet jopa vuosia. Mulla on jotenkin tuo kalustorunkkaus ollut se pelastava juttu ja viimeksi vanhojen (lue: halpojen) objektiivien haaliminen peilittömiin, lopulta on pakko mennä kuvaamaankin jotta saisi anteeksiannon vaimolta :)
    No, oikeasti, minun kuvaamiseni on pelastanut juurikin peilittömät ja nimen omaan viimeinen hankinta, elikkä E-PL5. Herkkyydet riittää, pikselit riittää ja kamera tuntuu muutenkin mukavalta käyttää lukuunottamatta sitä olematonta grippiä (tilasin viikonloppuna uuden isomman gripin, saapa nähdä onko mitään vaikutusta, vai pitääkö tehdä ihan ite ;).
    Yllättävän suuri merkitys on sillä, että saan kameran seisontajarruvivun viereen, jolloin se on helposti otettavissa mukaan kun nousen autosta, siihen ei ihan mahdu kroppijärkkärini, joten ero on merkittävä helpon käytettävyyden kannalta.
    Yleisesti ottaen helppo mukaan- ja käyttönotto merkitsevät minulle paljon, muuten ei tule kuvia kuin väkisin ihan vaan kuvaamaan lähtemällä ja silloin ei ainakaan tilannekuvia yleensä saa.
    Nyt ollaan lähdössä lasten kanssa Linnanmäelle, ajattelin kerrankin keskittyä "katukuvaukseen", eli ottamaan ihmisistä kuvia. Tämä on minulle todella neitseellistä aluetta, en ole koskaan oikein uskaltanut ottaa henkilökuvia yleisellä paikalla, joten saapas nähdä miten herran lahkeet tutisevat tänään ;)

15. Vs: Lopun alkua ?

Olisko  täällä Turussa ketään kuka lähtis mun kanssa ottamaan kuvia kaupungille ja muuallekin iltapäivällä tai illalla?

16. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Taukoja tulee taukoja menee. Sama allonpohja on mullakin kuvaamisen kanssa ollut kesäloman ajan. Olen jopa lähtenyt mökille seä metsään muutaman kerran ilman kameroita, no kännykkä on poikkeus.
    Mulla on taas mielenkiinto tarttunut pitkästä aikaa kunnolla polkupyöräilyyn ja sen seurauksena tuli päivitettyä fillarikalustokin.
    Alkukesästä ostin kanssa kassillisen filmejä jotka on vieläkin valottamatta. Pari rullaa keskaria ja pari kinoa on pimiössä odottanut kehittäjää jo 4 viikkoa.
    Eräs projekti on kuitenkin ollut muhimassa kokoajan vahvemmin alitajunnassa. Kyliä ajellessa on katsellut maisemia ja paikkoja "sillä silmällä" joten kohta taas kuvaustouhu varmasti alkaa kun saan aiheen nidottua jotenkin kasaan.
    Hyvä niitten kameroittenkin on välillä levätä.