Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kennon Puhdistus

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana J.Laine, 6 Joulukuu 2012.

Terveppä terve, ajattelin tehdä uuden aiheen kyseisestä asiasta, koska siittä ei ollut yleistä topiccia ainakaan näin pikaisella katsauksella. Itsellä olisi tämä edessä, mutta vaihtoehtoja on monta ja mietin mikä näistä on, parhain ja turvallisin tapa?

Esimerkiksi, Olen miettinyt Lenspenin sensorklear tuotetta. Saanut hyviä ja huonoja arvosteluja, eli joillain toiminut ja joillain ei.
    Toinen mitä olen miettinyt on sensorswabin märkäpuhdistus keino. Pitääkös sensor swabeilla märällä puhdistuksen jälkeen puhdistaa kuivalla?
    Miten muut puhdistaa kennonsa täällä?

1. JMies

JMies

550
    1
    0
    Vs: Kennon Puhdistus

Varmaan riippuu kovasti siitä, että oletko lorottanut aamukahvit sisään vai onko siellä vaan joku yksittäinen pölyhiukkanen.

2. Vs: Kennon Puhdistus

Jotain pölyhiukkasia on, joita ei pelkästään käsipumpulla saa puhallettua pois.

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Ei.

kapa

4. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Eclipsen litkua olen käyttänyt. Pankkikortista leikannut kennon levyisen siivun ja siihen päälle kertakäyttöisen puhdistusliinan pala. Joskus ollut niitä oikeita puhdistusläpysköitäkin (sensor swap), mutta toimii noi liinat mielestäni paremmin.

5. Vs: Kennon Puhdistus

Puhdistettava pinta on jonkinverran irti kennon pinnasta oleva lasi. IR-suodin tms.(?)

Lasin pinnalla olevat roskat näkyvät hyvin neulanreiällä kuvaamalla, koska sen pieni aukko projisoi ne kennolle. Omasta kamerastani löytyi ehkä pari sataa pölyhiukkasta, joista ehkä pari suurinta näkyy joskus normaalikuvauksessa. Neulanreikäkuvan puhdistus olikin niin työläs homma, että meni into koko hommasta. Mutta siis hyvä väline kennon puhtauden tutkimiseen.

6. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Hyvä aihe, tätä miettinyt jo ainakin vuoden.

7. Vs: Kennon Puhdistus

Eli eclipsellä ja sensor swapeilla varmaankin mennään! Onko vielä viimehetken neuvoja mitä kannattaa/ei kannata tehdä. Akku täyteen ladattuna tietysti, mutta mitä muuta ?

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Älä sählää äläkä masennu vaikka vaatisi 4-5 putsauskertaa. Reunoihin jää helposti aina joku raivostuttava roska.

9. Vs: Kennon Puhdistus

Okei! Taitaa olla muutenkin hieman liioiteltua tuo kennonpuhdistuksen vaarat?

10. Scorppari

Scorppari Member

114
    0
    16

Itse pidän kameran jalustassa kiinni ja puhdistan suihkuhuoneessa jonka voi hieman aiemmin kostuttaa vaikka suihkupullolla jotta ilmassa lentelevät pölyhiukkaset vähenevät.

11. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

12. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

JAS
    Mustonen& Laine
    Kuvankäsittely

Siis jos on pölyhiukkasta sitkeämpää kennolla. Yhden alppiloman jälkeen pilkullista taivasta korjailtuani näin...

Joo ja pitäisi viedä  nytkin roskaa on......

Higg

13. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Kuulostaa samalta kuin omakin "prosessini". Mainostin tuossa aiemin jo puhdistusliinoja. Löytyi linkkikin noihin: PEC PAD puhdistusliina 10x10cm 100kpl - Digitarvike.fi. Samoilla tulee putsattua objektiivit ja muutkin varusteet.

14. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

Jep, prosessi sama, paitti apteekista klinion 5x5 ei kudottu sideharsotaitos 100kpl paketti hintaan 1,10e. Toiminut itsellä ihan ok, ei nukkaa yms.

edit. tuolta näemmä loppu, apteekki myynee samaa kamaa.
    edit nambötuu. nokkelan lastan saa leikkaamalla 13mm levyisen suikaleen pituussuuntaisesti vaimon visa-kortista. Tuppo teipillä nokkaan ja niistämään. Lets bii keörful aut teör.

15. Vs: Kennon Puhdistus

Terveppä terve! Nyt tuli vihdoista viimein kenno putsattua photosolin swabeilla ja eclipse nesteellä. Hyvä tuli! 18 pölypallukasta päästiin 2 pölypallukkaan kennolla :) ja swabeja puhdistukseen kului 3 kpl. Eli hyvin sai ainakin näillä välineillä putsattua. Photosolilla on ilmeisesti myös takuu swabeille ja eclipse nesteelle jos ne vahingoittavat kennoa puhdistuksessa photosol korvaa kameran korjauksen.

16. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Ai hitsin hitsi, en oo vieläkään muistanut paneutua puhdistuksiin.

17. Vs: Kennon Puhdistus

jhalmu kyllä kannattaa paneutua tuohon kennon puhdistukseen. Itse jännitin kauheesti aluksi, mutta se oli helpompaa kuin kuvittelin. Muutenkin mielestäni aika tärkeä taito osata putsata omat välineet.

18. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Nii. No jännitin mä vähän suihkussakin käyntiä, mut hyvin meni :) Enkä mä kameraa jaksa roudailla putsausmielessä kamppiin tai jassiin sinne johonkin.