Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kennon puhdistus?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana tomppa-one, 5 Maaliskuu 2010.

    Vs: Kennon puhdistus?

    Näin pitkään keskusteltu eikä vielä ole mainittu apteekista ostettavaa isopropanoolia ja steriilipakattuja haavasiteitä. Nyt on mainittu nekin. Muutaman euron panostuksella saa puhdistustarpeita moneksi vuodeksi. Tekniikka (noissa kameroissa) on kyllä sen verran kehittynyt tässä muutamaan vuoteen, ettei ole tarvinut kennoa puhdistella pitkään aikaan.
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kennon puhdistus?

    ^ Pannaanko haavasidettä Haraldin mainitsemaan luottokorttilastaan, vai miten se toimii?  Muistan kerrotun että apteekin haavalappuja on montaa sorttia ja tässä yhteydessä pitäisi onnistua valitsemaan sellaista mistä ei irtoa herkästi mitään nukkaa tms.

    Ehkä bensiinin lisäaineeksi myytävä isopropanolikaan ei jätä jälkiä?  Onko kukaan viitsinyt kennoon kokeilla?

    Apteekissa ei ole kameralisää, mutta ne tunnetut apteekin hinnat. Äkkiä siihen menee se, mitä valmiiksi myytäviin kennonpuhdistuskitteihin, mutta jos vaan saa toimivat välineet, sehän on siinä, ja homma hoidossa.  ;)

     
  2. Vs: Kennon puhdistus?

    Joo, varmaan laitetaan, mutta itse luotan valmiiseen pakkaukseen. Niissä on vain yksi lasta ja kortista leikkaamalla saa toisen. Siihen vain sellainen nukkaamaton liina joka siinä pakkauksessa tuli mukana ympärille, ihan kuin siihen alkuperäiseenkin.

    Tai siis luotan valmiiseen puhdistusettiin siksi, koska sellainen takavuosina tuli hommattua ja sen liinat ja neste riittää edelleen. Ei ole ollut tarvetta koota mitään omatekoista settiä vielä. Ja enköhän minä säästä omia vaivojani jatkossakin ja osta ne Eclipsen nesteet ja liinat. Ei tarvitse etsiä ja kokeilla sopivia.
     
  3. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Kennon puhdistus?

    isopropanoli on sen verran stydi liuotin että en kyllä digikameran sisään sitä laittaisi. :-o

    haihtuu kyllä hyvin. (kaita)filmien puhdistamisessa olen käyttänyt mutta elektroniikka saattaa olla ihan toinen juttu. en viittisi ottaa sitä riskiä että jokin materiaali kameran sisällä sulaa tahnaksi.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Kennon puhdistus?

    Itte oon tehnyt lastan paspispahvista. Tietysti pitää katsoa että siitä ei lähde mitään pölyä tai murenoita. Tuntuis että viistoksi leikattu paspis ei olis niin kova kuin luottokortin reuna.

    Viimeksi olen tosin putsannut omistamillani nesteillä ja liinoilla D-Satkua loppuvuodesta 2004, muuten on vain puhalleltu ja Jassin poijat käväisevät sillointällöi vakikameraliikkeessä niitä putsailemassa. Viimeksi joskus pari viikkoa sitten, laskun sain siitä eilen.

    Kerran A-vitosen kenno tuli likaisemmaksi putsauksessa, jouduin kotona heti putsaamaan ennekö sillä voi kuvata. Seuraava kerta olikin sitten maksuton Jassinpoijilla.
     
  5. Vs: Kennon puhdistus?

    En kyllä viitsi maksaa muille mistään sellaisesta, jonka voin vartissa ilman matkoja ja odottamisia tehdä samalla, ellei paremmalla laadulla aivan itsekin.
     
  6. Sippe

    Sippe

    36
    0
    0
    Vs: Kennon puhdistus?

    Jep itseasiassa lastoja oli 6 kpl, ohjeesa neuvottiin tekemään yksi /yksi edestakainen veto per lasta. Uudelleenkäytettynä kyllä jälki huononi. Suurin syy taisi olla että sorruin hifistelyyn ja viimeinen lasta ei sitten tuottanutkaan kelvollista tulosta, koetin päällystää lastaa uudelleen linssinpuhdistusliinalla Kennonpuhdistus - Digitarvike.fi
    tuolla ne tarvikkeet joita käytin. Ongelmaksi uudelleen päällystämisessä muodostui lähinnä sorminäppäryys. Liinanpala pitäisi saada kiedottua erittäin tiukasti lastan ympärille. Lasta on juuri kennon levyinen, sen pitää ollakin. Kennon ympärillä taas ei ole yhtään ylimääräistä tilaa. Huonosti kiedottu liina takertelee ja nukkaantuu hankautuessaan kennoa ympäröivään "samettiin". Voihan sitä taas kokeilla jonkun toisen valmistajan lastoilla, kun puhdistus tulee ajankohtaiseksi.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kennon puhdistus?

    Se on ominaisuuksiltaan kuin etanoli (viina). 

    Riskinoton voi jättää kamerahuollolle kun vaan maksaa.  Vai oliko se riski kameralla eikä kuvaajalla tai huollolla?  edit. Siis sitä vaan, että käsitin että isopropanoli on käytössä huolloissakin.  ???
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Kennon puhdistus?

    Tuo homma menee siinä samalla kun haen ko.liikkeestä tehtyjä kuviakin (kunhan hieman järkkäilee) ja hintakin on ilmeisesti vähän alempi kuin normaali huollossa tehty hinta.

    Yleensäottaen monta hommaa olen ruvennut teettämään muilla, vaikka valmiudet niiden tekemiseen periaatteessa olisikin itsellä. Silloin pystyy keskittymään paremmin oleelliseen...kun ei aika tahdo aina niihinkään riittää. (Kennonputsaus ei välttämättä kuulu niihin aikaavievempiin juttuihin, mutta kun se on ollut niin sopivasti saatavilla)
     
  9. Vs: Kennon puhdistus?

    Siinä on sitten sekin että olen joutunut puhdistamaan kennoa reissunpäälläkin. Jos  sitä ei tee säännöllisesti itse, eli ei tiedä mitä tekee, ei sitä osaa reissussakaan. Ja pikkukyliltä on turha lähteä etsimään mitään JAS:sin korviketta, kyllä se on pakko tehdä itse. Tai sitten sietää se moska kennolla.

    Kyllä se vain minusta niin on, että tälläiset kaluston käyttökelpoisena pitämiset tulee osata tehdä itse.

    Olisi tullut mm. Japanin reissulla äitiä ikävä, jos olisi pitänyt yhtäkkiä löytää paikka joka operaation olisi osannut tehdä. Aikaa olisi palanut ja reilusti pelkkään etsintään. Aikaa, jonka nyt käytin paljon hyödyllisemmin.

    Se kennon putsaus meni siinä hotellilla illalla istuskellessa ja kavereiden kanssa jaskaa jauhaessa ja olusta nautiskellessa pienenä puhdetyönä. Päivisin oli parempaakin tekemistä. Sama juttu Tel Avivissa... noin pari esimerkkiä antaakseni.

    Olen ottanut tavakseni tarkistaa kennon puhtaus aina pidempään reissuun lähtiessäni ja reissussa parin päivän välein. Teollisuusseuduilla ilmassa on yllättävän paljon rasvaista moskaa joka tarttuu kennoon kuin tauti, eikä lähde pois ilman liuottimia.

    Toisaalta, en tiedä täältä Tampereen seudulta ketään yhdestäkään liikkeestä joka homman osaisi tehdä, edes yhtä hyvin kuin itse sen osaa. Eikä ole tarvetta toisaalta etsiäkään.
     
  10. Vs: Kennon puhdistus?

    Se liinojen laittaminen kaikkien lastojen päälle on jokaisen puhdistuskerran valmisteleva toimenpide. Ainakin nuo PecPadit pitää leikata pienemmäksi ennenkuin ne saa lastan ympärille. Muistaakseni puolikkaiksi ovat omani. Yksi kerros lastan ympärillä riittää, liian tuhvelo se ei saa olla. Ja tavallisella ohuella kapealla teipillä ympäri, ei edes tarvitse olla teippi siinä lastassa kiinni, vain tiukasti sen liinan ympärillä.

    Minulla on kyllä riittänyt kaksi lastaa, toisella puhdistetaan ja toisella kuivataan. Pentaxissa on kätevä toiminto joka näyttää missä likaa on kennolla, ei tarvitse tiirailla. Tosin tarkistan kyllä lopputuloksen aina 100% kuvaa tiiraamalla lopuksi. Joskus joutuu puhdistamaan kolmekin kertaa ennekuin on täysin puhdas, yleensä riittää kerta tai kaksi.
     
  11. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Kennon puhdistus?

    juu, en tiedä eri aineiden ominaisuuksista juurikaan mitään lunttaamatta. enkä tiedä mitä putsaushuolloissa ammattilaiset käyttävät. voi olla että isopropanoli on täysin turvallinenkin, mutta omassa käytössä sillä aineella on liuenneet sellaisetkin jutut joiden en odottanut lainkaan lähtevän.
     
  12. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Kennon puhdistus?

    Itse puhdistelen paljon isompia kennoja, joka sinänsä on helpompaa, kun ei ole sitä peilikammiota ahdistamassa ja roskat näkee ihan siitä filtterin pinnasta. Pari huomiota tuli mieleen:

    Isopropanoli jättää aina jotain siihen kennolle (nähtävissä on interferenssikuvio, joten kuvittelisin rasvaksi).

    Parasta on puhdas etanoli, tätä tulee ihan sinarin digiperien mukanakin pullollinen, jolla saa kätevästi kennon todella puhtaaksi.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Kennon puhdistus?

    Minä en yleensä ole reissunpäällä. Kotoa studiolta lähdetään (jos ei studiossa kuvata) kuvataan ja tullaan kotiin jossa kuvat laitetaan koneelle ja niinpoispäin. Edes läppäriä tai vastaavaa en tarvitse valokuvaushommeleihin koska lähden ja palaan aina kotiin hommat hoitamaan.

    Tää on siis käyttäjäkohtainen juttu.

    Kyllä mulla välineet ja aineet on kotona, joilla homma hoituu tarvittaessa vaikka koska.
     
  14. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Kennon puhdistus?

    Samanlaisia kokemuksia minullakin, vain puhdas etanoli tai metanoli, joita kumpaakin saa apteekista (jos saa, jälkimmäinen vaatii myrkkyselvityksen ja ensimmäistä ei saa vedellä denaturoituna kovin helposti). Metonoli puhdistaa tehokkaasti ja ei jätä minkäänlaisia jälkiä.
     
  15. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kennon puhdistus?

    (Vedellä denaturointi on kyllä ihan mielenkiintoinen keksintö ja varmasti ehkäisee etanolin väärinkäyttöä. Vissyllä tai Coca-Colalla denaturointi olisi varmasti myös monen mieleen.)
     
  16. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Kennon puhdistus?

    Näsäviisastelua. Etanolin kauppanimike on Spritus Fortis ja sitä tosiaankin saa apteekista, kun sen ostamiseen vaadittavat edellytykset täyttyy. On todellakin juomakelpoista, mutta ehdottomasti kielletty siihen käyttöön. 96% alkoholia ja 4% vettä on suhde, lääketieteellinen alkoholi. Hyvää kennonpuhdistukseen, mutta tuota myrkyllistä metanolia on helpompi saada hankittua, kun käyttötarkoitus on kennonpuhdistus.
     
  17. Vs: Kennon puhdistus?

    Siinäpä se, erilainen tarve.
     
  18. Vs: Kennon puhdistus?

    Tässä kattavat ohjeet kennon puhdistukseen:

    Jos kenno on oikeasti likainen, ei pölyinen vaan likainen, niin isopropanolilla pyyhkiminen tuottaa tulosta. Metanoli on vielä parempaa tavaraa ja haihtuu nopeammin, mutta isopropanoli soveltuu hyvin. Kenno likaantuu helposti jos kameraa on käytetty/säilytetty keittiössä, tupakansavussa tai vastaavassa epäpuhtaassa paikassa (pilaa ajan myötä myös objektiivit). Sellainen lika ei suoraa näy kun sitä yritetään testata kuvaamalla pienellä aukolla vaaleaa taustaa vasten. Kertynyt lika vain heikentää salakavalasti kuvan kontrastia. Isopropanolia saa halvalla huoltoasemilta (Neste jäänesto). On makuasia kuinka sen puhdistuksen sitten tekee. Nukkaamaton liina ja jokin apuväline, jolla kennoon pääsee käsiksi on hyvä. Aiemmin mainitut oikeaa kokoon leikatut muoviläpyskät soveltuvat tehtävään mainiosti. Myös pumpulipuikot ajavat asiansa. Tärkeintä on, että isopropanolia käyttää niin vähän kuin mahdollista, muuten on vaarana, että siitä jää jälkiä ja sitä valuu vääriin paikkoihin.

    Tämän jälkeen kenno ei ole vielä puhdas, koska  isopropanolilla lätkimisen jälkeen kennoon jää silti aina jonkin verran kuivumisjälkiä, etenkin reunoille. Lisäksi puhdistusliinasta tahtoo irrota jonkin verran kuituja kennolle. Kuivumisjäljet on helpointa poistaa LensPenin kennon puhdistukseen tarkoitetulla kynällä. Loistava kapistus.

    Nyt kenno on puhdas, mutta kameran sisällä saattaa vielä olla pölyä ja kuidunjäämiä jotka odottavat pääsyään kennolle. Pöly on helpointa imuroida turvallisesti pois pesästä esimerkiksi Bilteman imuriin liitettävällä kapistuksella.

    Lenspen SensorKlear http://www.lenspen.com/?cPath=&products ... a&tpid=146"]http://www.lenspen.com/?cPath=&products_id=SK-1-a&tpid=146
    Biltema imurinjatke: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=127"]http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=23630&sivu=23630.htm&ryhma=1&kategoria=127
     
  19. Vs: Kennon puhdistus?

    Tuttu tuote, mutta tämä vedellä denaturointi oli suht erikoisen kuuloista. Luomua ehkä?

    Vahvasti denaturoidut alkoholit, kuten Sinol on ihan vapaata kauppatavaraa. Kenno tuskin pistää denaturointia pahakseen.
    Altialla on myös joku vastaava tuote. Altian Etax, joka on varmaan monelle tuttu, on miedosti denaturoitu, eli se on luvanvaraista.

    Jotkut alkoholit (ainakin metanoli) haurastuttaa joitakin muovi ja kumilaatuja, mikä kannattaa kyllä pitää mielessä, ettei ainakaan ihan joka paikkaan sitä lutraa.
    Isopropanoli on suht turvallista muoveille.