Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kennon puhdistus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 19 Huhtikuu 2008.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Noniin nyt sinne on jostakin päässy pölyä vaikka ei vielä ole vaihdettu edes opiskaa kun yhden kanssa kuvaa. Mutta jostakin tuulee pieniä hiukkasi kennolle. No tein sen jonku tärisytin jutun parikin kertaa. Lähti jokunen pois mutta ei kaikki. Saahan ne kuvan käsittelyllä pois joten ei se maailma varmaan muutamaan roskaan kaadu. Jos niitä on sata kennolla alkaa homma olee jo toinen juttu.

    1.Mutta eikö tämän jälkeen pitäis puhaltaa ne jonnekkin?
    2.Kuinka tämä tehdään ja mitä välineitä siihen tarvitaan?
    3.Onko sellanen kennon pyyhintään tarkoitetty pensseli toimiva?
    4.Ja mitä ei missään nimessä pidä tehdä omatoimisesti?

    Kiitti vastauksista.
     
  2. Vs: Kennon puhdistus

    Digitarvike myy niitä puhdistusvehkeitä ja nesteitä, ovat toimineet. Puhallinta tietysti kannattaa kokeilla ensin. Lienee siellä kammiossa joku ns, liimalevy johon pölyhiput tarttuvat? Aika hyviä ohjeita taisi myös olla siellä digitarvikkeen sivuilla.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kennon puhdistus

    Pumppuzydeemi kulkee minulla mukana aina pitemmillä reissuilla. Sen avulla voi antaa ensiapua jos pölyhiukkanen on luiskahtanut pahaan paikkaan (taivaan puolelle - sieltä sen huomaa helpoiten)

    Kunnollista jälkeä en ole kuitenkaan saanut aikaiseksi muuten kuin nesteellä puhdistaen. Eikä kenno silläkään yleensä aivan ekan sutaisun jälkeen hyvä ole. 2-3 puhdistuskertaa takaa jo tyydyttävän tuloksen, vaikka kenno olisi ollut likaisempikin.

    Pensselillä voi yleispuhdistaa kameraa sisältä. Kuten Jukka totesi, onhan sitä pölyä siellä sisällä muuallakin kuin kennossa...

    Eikä sen testin kanssa liikaa hifistellä. Jos testaa f/32 aukolla, niin pienikin hippu näkyy. Rauhoituksen vuoksi voi seuraavaksi tehdä reality-checkin esim f/8 aukolla. Jos mitään ei näy, niin asia on ok - kennon täydelliseen puhdistamiseen voi keskittyä sitten-joskus-tulevaisuudessa kun on aikaa ja tilanne otollinen.

    Pölyn kanssa temppuilu on pahinta näin keväällä, kun kaikki pölisee.
     
  4. Vs: Kennon puhdistus

    4.Ja mitä ei missään nimessä pidä tehdä omatoimisesti?

    missään nimessä älä milloinkaan itse puhalla kameran sisään, vaikka kuinka mieli tekisi  ;D
     
  5. Vs: Kennon puhdistus

    Joo, sitten saa puhdistella sylkiroiskuja myös pölyn ohella :)
     
  6. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Kennon puhdistus

    Ja varo ettet koske pensselillä siihen kennoon, rasvatahroja jää tästäkin. Vain sillä puhdistussudilla jossa on se puhdistusaine niin voit koskea kennoon. Kennosta saa helposti likaisemman mitä se oli alkujaan mutta kärsivällisesti sen saa puhtaaksi.

    Itse en pienestä syystä rupea puhdistamaan kun niin helposti just saat likaisemmaksi. Nykyistä kameraa, joka on ollut nyt pari vuotta niin ei ole kertaakaan puhdistettu. En ole katsonut kennoa saatikka puhaltanut sinne. Kiinteitä olen käyttänyt, mutta en nyt valtavasti kuvia ole ottanut. Onneksi likatahrat ei ole näkynyt.   
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kennon puhdistus

    Edellisessä kamerassani oli muutama kestotahra kun ostin sen käytettynä. Ei haitannut kuvaamista, mutta näkyi kun huolella testasi... Edellinen omistaja mainosti, ettei ollut koskaan vaihtanut objektiivia saati putsannut kameraa! Olisiko kumminkin niin, että kenno kannattaa joka tapauksessa putsata esim. puolen vuoden välein, ettei lika tartu liian kovasti kiinni???

    En ole ottanut pölystä kamalasti pulttia. Putsaan sitten kun taivaalla alkaa näkyä läiskiä normaaleilla aukoilla kuvatessa. Käytöstä riippuen, tähän aikaa vuodesta kameraa saattaa joutua putsaamaan useinkin. Menneenä talvena meni varmaan 4-5kk, etten uhrannut asialle edes ajatusta.

    Monet ovat liki hysteerisiä kameran likaantumisen kanssa. Siihen voi suhtautua rennommin kun tietää, että osaa putsata kennon itse.
     
  8. Vs: Kennon puhdistus

    Monet kittizuumit ja tietysti muutkin lasit päästävät optiikan läpi jostain välistä kökköä kun eivät mitenkään tiivistettyjä ole.
     
  9. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kennon puhdistus

    Höh! Minä olen toistaiseksi putsannut vai Visible Dustin pensselillä. Ei siinä pensselissä rasvaa ole, jos siihen ei sitä laita.

    kapa
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kennon puhdistus

    Tämä visibledust mua kiinostaa. Mistä ja mihin hintaan niitä saa?
     
  11. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Kennon puhdistus

    2. Lenspen Sensor Klear. Yksinkertainen ja hyvä.

    Ensin puhallella ilmapumpulla irtopaska pois ja sit tolla sensor klear:lla kevyesti kenno puhtaaksi.
     
  12. Vs: Kennon puhdistus

    Ainakin sitä Visibledustin Arctic Butterfly settiä myydään Digitarvikeessa. Mielestäni kyllä aika kallis, melkein sata euroa.

    Itse ostin Digitarvikkeesta sellaisen setin jossa oli se varsi, liinat ja neste (Eclipse) kennon märkäpuhdistusta varten. Reilun vuoden verran olen kuvaillut digijärkkärillä ja se paketti on edelleen avaamattona kaapissa vaikka objektiiveja on tullut vaihdeltua suht tiuhaan. Eclipsellä olen tainnut jotain suotimia puhdistaa pari kertaa. Pölyt olen saanut pois sellaisella isohkolla käsipumpulla. Nyt on tietysti siitepölykausi aluillaan - ne hiukkaset voikin jo liimata aika hyvin siihen kennon pintaan.
     
  13. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
  14. Vs: Kennon puhdistus

    Niitä suteja tai muuta millä kennoa putsataan ei saa koskea käsin. Sormistä jää muuten rasvaa ja siirtyy siitä sudista kennolle. Tämä siis kategoriaan "mitä ei saa tehdä". Ihan itse olen kameran siisään puhallellut ja kennoa pariin kertaan putsannut vauvan nenäpumpulla. Löytyi sattumoisin keittiön kaapista eikä sisällä ollut kovin paljoa kuivunutta räkää. Märkäputsaus vehkeet ostin apteekista edellisen rungon aikana ja sitä jopa putsailin tuolla isopropanolilla, mutta tämä uusi välttelee roskia sen verran, että lähtevät puhaltelemalla irti. Mikä lie pinnoite päälimmäisessä lasissa. Taivasta putsatessa on hyvä muistaa, että kuva on kennolla ylösalaisin :)
     
  15. hsm

    hsm Member

    833
    0
    16
    Vs: Kennon puhdistus

    Meikkipensselikin kelpaa.
    http://www.prime-junta.net/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html?page=4
     
  16. jms

    jms Member

    230
    0
    16
    Vs: Kennon puhdistus

    Ei kait tuo aukonsäätö hirveästi vaikuta kennolla oleviin roskiin, nehän näkyy vaikkei objektiivia olisikaan. Objektiivissa olevan pienetkin roskat haittaa melkoisesti silloin kun loittoa alkaa olla yli 20cm, kuva saattaa näyttää kuin haulikolla ammutulta, vaikka objektiivi näyttää valoa vasten silmämääräisesti tiirailtuna ihan uudelta.
     
  17. Vs: Kennon puhdistus

    Aukon suuruus vaikuttaa siihen kuinka samansuuntaisesti valo tulee optiikan läpi, ja sitä kautta kennon (tai oikeammin sen edessä olevan IR/Lowpass-suotimen) päällä oleva mähmä näkyy selvemmin. 

    Nykyisellään on jo useammallakin valmistajalla niitä pölyn ravistimia laitettuna kameroihin.. Onko kenelläkään tietoa että toimiiko ne kohtuudella? (siis sitä tasoa kuin oly/pana/leica)
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kennon puhdistus

    Mun sonyssa on sellanen ravistin. En tiedä toimiiko se.
     
  19. Vs: Kennon puhdistus

    Täytyy vaan 1 asia kysyä, jos jollakin on kokemusta.

    Voiko 1Ds mkII:ssa roskat mennä kennon suojalasin (siis se 1. lasi, mikä näkyy ja mikä normaalisti puhdistetaan) ja kennon väliin ja mikäli voi, niin kuka/missä puhdistetaan ?

    Ilmeisesti vastaus on JAS-tekniikka ja maksaa mansikoita.

    Ei nimittäin 1DsII:n roskat pahemmin näkyneet telekuvissa, mutta johan onkin kaikkien aikojen pas'kaisin kenno, mitä mulla on ollut. Laajis ja pieni aukko tuo nuo näkyviin kuin sammakot sadekelillä. Kaikki konstit ja kepposet kotikonstein on tehty, mutta siellä on edelleen aivan tolkuton määrä likaa kuvissa.

    Ainoa pas'ka homma tässä on, että maanantaina pitäis kuvata 3 kohdetta ja sitä ennen pitäis saada kenno puhtaaksi.... ei taida onnistua tampereella missään pikapikaa klo 12 kupeessa ?

    Roska on omituista, hivenen kuin kumin murua... se ei vaan yksinkertaisesti irtoa millään, ei imurilla... pecpadeillä, isopropanolilla jne... oon tässä varmaan 4h puhdistellut sitä, mutta edelleen pas'kaa on. Lisäksi kun sitä kennon etusen lasia katsoo, niin siinä ei vaan hyvälläkään valolla näy yhtään roskaa. Silti joka puhdistuksen jälkeen ne vähenee/liikkuu nuo roskat.
     
  20. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Kennon puhdistus

    Hmmm... Ei vissiin oo enää takuu voimassa? Voi nimittäin olla, että toi tarkoittaa koko kennon vaihtoa.