Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana batman, 9 Marraskuu 2006.

  1. batman

    batman

    13
    0
    0
    Putsasin eilen kennon ekaa kertaa ja aika tuskaa oli!
    Eli hommasin apteekista isopropyylialkohoila ja mesoftin haavatyynyjä, vanhasta pankkikortista veistelin lastan ja hommiin...

    Kuvasin ennen putsaamista valkosta paperia aukolla 22, tarkennus äärettömään ja psopissa säätöä, palleroita oli aika tavalla.
    1. puhdistus: kennon tarkastus samalla periaatteella. Homma näytti toimivan! Pallerot väheni.
    2. puhdistus: edelleen pallerot väheni entisestään, lähes täysin.
    3. puhdistus: pallerot poissa? Mutta....karvoja kennolla!
    4-10. puhdistus:  karvoja/lankoja koko ajan ja palleroitakin muutamia. Tuskastuminen alkoi hiipiä tajuntaan.
    11. puhdistus: karvat etc. noin suurinpiirtein poissa (kai)...rätti olo...

    Mitä lukenut toisten kokemuksia vastaavasta hommasta niin helpolta on vaikuttanut. Missä meni meikäläisellä pieleen?
    Ihmettelen näitä mesoftin haavatyynyjä, nehän on aika pölisevän/irtolankasen oloisia. Luulisi parempaakin materiaalia olevan tarjolla?

    Kamera on (oli) 300D, käytettynä ostettu ja tuskin koskaan kennoa ennen puhdistettu.
     
  2. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Semmoinen suuri viisaus tähän, että ekana mun mielestä kannattaa koittaa sitä semmosta pumppua. Mitäpä sitä turhaan vaikeampia juttuja tehdä jos pumppu sattuu toimimaan. Minulla se toimii hyvin, joskin olen siinä määrin onnellisessa asemassa, että minun (ykkös)kameraan ei ole asennettu niitä pölyjä tehtaalla, eli peilin luoman ilmavirran takia kennolle ei hypi kymmeniä pölyhiukkasia, ja ne mitä hyppii lähtee pumpulla poijes. Jos taas on tehdasasenteiset pölyt, voi olla, että se pumppu vaan vaihtaa uudet pölyt tilalle peilikammion seiniltä.

    Ja niin, jos materiaali ei ole ei-nukkaamatonta, niin ehkäpä sitä nukkaa sitten pukkaa. Jos vaikka kurkkaisit Digitarvike.fi:hin, jos sieltä löytyisi jotain mistä luvataan pakkauksessa että ei nukkaa.
     
  3. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Kyllä se puhdistaminen on varmasti noin varmasti itsekullakin. Tosin jokaisen puhdistamisen välissähän pitää käyttää uusi haavaside. Myös koettaa puhdistus tehdä mahdollisimman pölyttömässä paikassa ettei sinne pääse ilmasta turhia likoja. Malttia ja ennen kaikkea malttia vielä toisen kerran tuossa puhdistamisessa, kun rauhallisesti tekee turhia hermoilematta niin ei se ole sen kummempi. Jos hermostuttaa niin keittää kahvit sillä välin. :)
     
  4. batman

    batman

    13
    0
    0
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Näköjään tuli epähuomiossa laitettua viesti hieman väärään osioon,tuonne Aloittelija laatikkoon tarkoitus oli. Mutta...
    Pumpulla ensin yrittelin ja aiemmin saikin isoimmat töhnät pois mutta kesän jäljiltä oli päässyt enempi ylimäärästä kennolle, eikä sillä (pumpulla) konsntilla enää puhtaaksi tullut.

    Kahvia ja tupakkia tosiaankin kului!
     
  5. batman

    batman

    13
    0
    0
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Pakko vielä palata aiheeseen...

    Kaiken vaivannäön jälkeen kenno näyttää tosi puhtaalta. Suorastaan loistavalta!
     
  6. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Toi homma muuten helpottuu mitä useammin sitä tekee. Kohtuu ronskilla otteella tota voi vetää, kunhan pitää vaan järjen kädessä ja työkalut oikeanlaisina.
     
  7. peeän

    peeän Member

    51
    2
    8
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Jep, tuli kokeiltua D 200:sen kennon puhdistusta, varovasti kunnollisella kumipumpulla. Puhaltelun jälkeen kenno oli täysin täynnä kaikkea pas..a ja ei kun uusi yritys roina sen kuin lisääntyi.
    En tiedä mistä ryönä oli kotoisin, mutta kyllästyin puuhaan ja vein kameran huoltoon puhdistettavaksi jossa se saatiinkin puhtaaksi, onneksi!
    Taidan jatkossakin viedä kameran huoltoon puhdistettavaksi, sillä oma yritykseni korkeintaan vain pahensi asiaa!
     
  8. batman

    batman

    13
    0
    0
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Kannattaa yrittää tuota oman-käden puhistustakin.Jos uskaltaa... Tulee ainakin sellainen tekemisen olo.

    Homma ei ainakaan tule kalliiksi.Tarvikkeet alle 10euroo, ja niillä putsaa kymmeniä kertoja kennon.
    Tietysti mokan mahdollisuudet on aina olemassa.

    Ja kyllä tuo "märkä"-puhdistus on ylivoimanen verrattuna kumipallolla puhalteluun.

    En tiedä sitten miten kestävää ainesta tuo kenno on? Miten sitten aikojensaatossa kestää rasselilla pyyhintää.
     
  9. Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Tuosta "kennon" kestävyydestä on ollut joskus ennenkin juttua ja kennohan on aikuisten oikeasti siellä AA-suotimen alla piilossa eli siihen ei tule naarmun naarmua vaikka miten pyyhkii. Ainakin ennen tuo suodin oli todella kovaa lasitavaraa eikä naarmuttaminen ollut kovin helppoa. Nesteiden kanssa lutratessa on se vaara, että nestettä pääsee suotimen ja kennon väliin. Sieltä se ei ikinä tule itsekseen pois.  Siitä on ollut ainakin yksi esimerkki ulkomaisilla foorumeilla. Reunat on tietysti tiivistetty, mutta autoissakin on vararenkaat hyvästä syystä.
     
  10. batman

    batman

    13
    0
    0
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Joo. Tuo käväsi mielessä kun puhistusta tein. Välillä kun tahto rasselista lorista liikaa nestettä puhistettavalle pinnalle...

    Miten muuten lienee, käypikö tuo isoprpyylialkoholi myös optiikan linssipintojen puhistukseen? Kävipä tai ei tulipa nekin samalla sudittua.
     
  11. heksa

    heksa Member

    541
    0
    16
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Jostakin luin, että ainakin jos pumpulla puhdistaa, niin huone olisi hyvä olla mahdollisimman pölyvapaa. Tähän pääsee helpoiten esimerkiksi poistamalla kylppäristä pyyhkeet ym. kangasmateriaalit ja sen  jälkeen pitämällä suihkua päällä 5-10min, jonka jälkeen puhdistuksen pitäisi onnistua.

    Kutakuinkin noin teen itse, ja toistaiseksi on toiminut ihan jees, tiedä sitten mikä tuon suihkuttelun osuus on.
     
  12. jericho

    jericho Member

    722
    0
    16
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Mulla olis semmosta kysyttävää kennon puhdistamisen suhteen että kun omista Nikonin D1H:n ja siitä ei saa peiliä lukittua mitenkään puhdistusta varten, niin voiko tehdä niin että laittaa kaukolaukaisimella bulb-asennossa "lukittumaan" peilin ylös? Siis niin kuin normilaukaisulla, mutta peili lukittuu vaan niin pitkäksi aikaa ylös, että voin puhdistaa kennon.
    Puhdistussetti meinaan löytyy eikä viitsisi maksaa lähes 40€ kun vien sen liikkeeseen puhdistettavaksi. Voiko kenties kenno jotenkin vahingoittua jos sen peilin nostaa ed. tavalla ylös?
     
  13. Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Mä teen bulbilla d100:sessa, mutta mä painan nappia puhdistuksen ajan, en mitää kaukolaukaisinta.
     
  14. M1kko

    M1kko Member

    163
    2
    18
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Isopropanoli on ainakin niin hyvin haihtuvaa tavaraa että jos puhdistusliinan kostuttaa kevyesti siinä en jaksa uskoa että mihinkään kerkeää ainetta valumaan koska se todellakin haihtuu sitä vauhtia kun sitä lastaa vetelee. Eri asia varmastikkin jos joku sitä lastaa UITTAA siellä :)
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Minä putsailin aina D100:lla bulbilla ja lukkiutuvalla lankalaukaisimella. Jokseenkin hyvin kävi.

    Canoneilla oon tähän asti vain puhallellut pölyt pumpulla pois. hiukka jo kolmekympissä haittaa pallerot, mutta empä taivaita pääsääntöisesti kuvailekkaan;)
     
  16. kto

    kto Well-Known Member

    2 571
    101
    63
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Yleensä kai rohkeimmat suosittelee puhdistettua bensaa linssien puhdistukseen. Mulla ei ole varmuutta siitäkään, isopropyylistä puhumattakaan, mutta omatpahan ovat objektiivisi.

    Jos joskus kiinnostaa hyvä, toimiva ja huokea systeemi, tilaa Zeissin kitti linssien puhdistukseen. Vaikka parin kaverin kanssa, niin ei postikulutkaan ole kovin suuret.
     
  17. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Hahhah, tota Zeissin settiä testailtiin kaljanjuonnin lomassa perjantaina TStoorin kanssa :D
    Hauskaa puuhaa kaikin puolin. Jos epäilyttää miten jokin puhdistusaine toimii eri linssipintojen kanssa, kannattaa uhrata esim. monipinnoitettu UV-suodin testaamiseen.

    p.s. mä käytän objektiivien puhdistamiseen puhdasta metanolia. Isopropanolia on tullut myös testattua, mutta muistaakseni ei ollut yhtä tehokkaan oloista (jäi tahroja syystä x, joka jäi tutkimatta).
     
  18. jartsu4

    jartsu4 Member

    174
    12
    18
    Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Mä ostin jo jonkin aikaa sitten apteekista ison purkin metanolia ja putsasin sillä kennon, lähti muuten hyvin mutta reunat oli vaikeet. Nyt hommasin Lenspenin Sensorklear-kynän ja sillä tuntu lähtevän aika hyvin lika.

    Metanolia muuten on ja riittävästi...
     
  19. Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Itse ostin heti alkuun Eclipsea ja Pecpadeja, vaikka niitä ei silloin saanut edes Suomesta, ja toimitus Saksasta maksoi hunajaa. Nythän niitä saa eräästä oululaisesta nettiputiikista.

    Näillä puhdistus on sujunut aina ilman tuskaa ja harvoin on tarvinnut edes uusintayritystä. Äskettäin putsasin kaverin ainakin 3v vanhasta 10D:stä kennon. Oli kaikkien aikojen ensimmäinen puhdistus kyseiselle kennolle ja kaikki p**ka lähti kerralla...  Pecpad kääritään lastan kärkeen ja Eclipseä laitetaan siihen kaksi tippaa, ei enempää eikä vähempää. Netissä on hyvät ohjeet, vaan en muista linkkiä...
     
  20. Vs: Kennon puhdistuksen tuska ja ihanuus

    Heh. Koitin sitten itsekin moista huvia Mesoftin lapuilla ja isopropanolilla. Putsasin n.25 kertaa ja lopputuloksena kennolla on onneksi van samanverran pallukoita kuin aloittaessa. Jokseenkin turhauttavaa touhua ;-D