1. Omistan tuon Canonin putken ja kysyisinkin tietäväisiltä ja kokemusta omaavilta kannataako ostaa mainittu Kenkon 1.4? Tarkoitus olisi kuvata lintuja. Kamerana on Canonin 350D. 2. Onko jollakin kokemuksia Kenkon loittosarjasta ja EF 50 1.8 II? Jos on, niin toimiiko esim. kukkien & ötököiden lähikuvauksessa? 3. Mistä noita Kenkoja saisi edullisesti? Nimimerkki Aloittelija
Tuo 1,4x kertoja välittää muistaakseni aukkotiedot (kuten canonin kertojatkin) eli pitkässä päässä 5,6 aukkoinen putki on sitten F8 avoimena. 1-sarjaa lukuunottamatta muissa rungoissa autofocus lakkaa toimimasta F5,6 jälkeen. Kenkon halvempaa sarjaa oleva kertoja muistaakseni ei osaa välittää aukkotietoa, joten autofokus "toimii", sillä tarkkuudella kuin sattuu sitten toimimaan. Kuvanlaatu saattaa kärsiä kertojan kanssa, käy näpsäisemässä liikkeessä pari koekuvaa niin näet itse millaista jälkeä tulee? Loitoilla saa lisää suurennosta ja pääsee lähemmäs kohdetta. Hyönteiset eivät välttämättä pidä aina siitä että objektiivi tungenaan niille kiinni nenään ja karkaavat. Kukkien kanssa ongelmaa ei tietysti ole. Suurennoksen rajoittaa etäisyys. Kun yrittää liikaa suurennosta laittamalla hurjasti loittoja, tulee etulinssi kuvattavaan kohteeseen kiinni ja siinä tulee raja vastaan. Hatusta vetäen veikkaisin että ainakin se 36mm loitto voisi vielä toimia varsin lähellä kuvattavaa kohdetta (50mm lasilla). Etäisyyden etulinssistä saa mukavammaksi tuolla 70-300 putkellasi, loittoja vaan vähän enemmän. Vakaajan kanssa on muutenkin helpompi kuvailla käsivaralta, myös loittojen kanssa. Ainakin Telefotosta näytti kenkon sarjaa saavan, edullisuuden voit päätellä verkkokaupasta itse.
Ei kannata tuohon putkeen. Tai päättele itse: Teleconverters (Multipliers) - how well do they work? Eli menetät autotarkennuksen, aukon verran valovoimaa, ja kuvista tulee huonompia kuin jos leikkaisit ja suurentaisit kuvankäsittelyssä. Ja pääset rahoistakin eroon . Jostain tuolta Atkinsin sivuilta löytyy taulukkoa siitä, miten loitot ja lähilinssit vaikuttavat eri Canonin linssien suurennoskertoimiin.
Kyseinen Kenko 300 telejatke pitäisi olla kyllä AF. Kun kerran on mekaanisesti AF:ää välittävässä nikonissakin, niin uskoisin että AF toimii canonissa... Minulla siis kenko 1.4 300dg -telejatke, eikä moittimista. Tosin kamera ei ole canon, mutta samahan tuo optisesti on, tuli se mihin merkkiin tahansa. EDIT: kas, canonissa on tuollainen f/5.6 -rajoitus AF:lle...