Tilaus UK:sta jämähti rajalle koska paketti sisälsi vaarallisia aineita. Vaarallisiksi aineiksi laskettiin Kodakin E6-setti, fixeri ja valokuvaliima (!). Ymmärsin että ongelman tästä teki juurikin rakas postilaitoksemme Itella. Samankaltainen tilaus Saksasta UPS:illa tuli nopeasti ja varmasti perille. Onko vastaavia tai päinvastaisia kokemuksia?
Vs: Kemikaalit ja posti Päinvastaisia.. Ei oo kyllä yleensä mikään jääny rajalle, enkä ymmärrä mikä noista on "vaarallisia aineita". Tuleehan niitä kauppojen hyllyillekin.
Vs: Kemikaalit ja posti MV-kemiat ovat tulleet ihan hyvin Saksasta perille asti. Osassa puteleista on ollut kuvia syksyisistä puista ja selkää uivista kaloista. Eivät kai ollet vielä tarpeeksi vaarallisia. Miten tuo tarina jatkuu? Vai onko tilaus siinä koska Itellan viskaalit luokittelivat sisällön tai osan siitä vaaralliseksi?
Vs: Kemikaalit ja posti Tilaus käännytettiin takaisin lähettäjälle (FirstCall), jotka sitten ottivat "vaaralliset" aineet paketista pois ja lähettivät loput tavarat uudestaan. Täytyy etsiä tuo Kodak E-6 setti ja Polymax Fixer jostakin muualta...
Vs: Kemikaalit ja posti Eihän Itellan pojat avaa niitä paketteja (yleensä), lukevat vain mitä paketin kyljessä lukee.
Vs: Kemikaalit ja posti AG Photographicilta kaveri just tilas pari viikkoa sitten. Ovelle asti tuotiin, oliko jopa Itellan lähetti... Mä ainakin valittaisin Itellalle että mitä ihmettä . Kyllä kai se henki lähtee vaikka Kodin putkimiehellä jos sitä juomaan alkaa. Eihän noissa pulloissakaan kai ole edes pääkallonkuvia, vakavin varoitus taitaa olla "ärsyttävää"?
Vs: Kemikaalit ja posti Kielletyt aineet, ainakin liima on tuolla mainittu: http://www.itella.fi/hinnatjaohjeet/kielletytlahetykset.html AG:lta saisi tuon E6-setin ja Fixerin, pistin sinne mailia.
Vs: Kemikaalit ja posti Kyllä itella aika tarkka noista on. Vaimo lähti tuonne isonmeren taakse hommiin ja lähetti itselle jotain tavaraa postitse. Erehtyi laittamaan pakettiin hiuslakkapullon, eikä paikallinen posti sanonut mitään vaikka oli selvä lista sisällöstä. Lajittelukeskuksesta paketti tuli sitten takaisin, koska sisälsi kiellettyjä aineita. Piti käydä postitoimistossa ottamassa pullo pois.
Vs: Kemikaalit ja posti IATA ja ICAO mm. määrittelevät mikä on vaarallista ja mikä ei ja miten näitä kuljetetaan. Sitten UPS vs. esim. Finnair tms. Toinen lentää rahtia ja toinen postia/rahtia/matkustajia voisiko olla erilaiset asetukset?, kyllä voi. Voiko lähettävän pään turvatarkastus tehdä virheen, kyllä voi. Frank: Tuleeko ne kauppojen hyllylle lentokoneella? vai voisiko olla että ne tulisivat maahan rekalla/laivalla tuosta vaikka iltalukemista ;D http://www.iata.org/ps/publications/dangerous-goods-regulations-dgr
Vs: Kemikaalit ja posti No eipä tuolla postin sivuilla puhuttu mitään haitallisista tai ärsyttävistä aineista. Lähinnä vain vaarallisista. Liimat oli kyllä mainittu, mutta aika vaikea hahmottaa, mikä riski tämän tapauksen liimaan liittyy. Ja vaikea myös hahmottaa mitä IATAn säännökset vaikuttaa, jos paketti kävi suomessa kääntymässä ja Posti kieltäytyi kuljettamasta.
Vs: Kemikaalit ja posti Itellan listasta löyty noista liima. Kai se sit se oli, vaikka hassua onkin. En usko että Itellakaan kotimaassa ihan kauheesti lentokoneella lennättelee, silti listaavat kiellettyjä lähetyksiä .
Vs: Kemikaalit ja posti Kannattaisiko keskittyä asiakaspalveluun, niin riittäisi töitäkin kaikille...? (Minusta on aina ollut omituista, että autoissa saadaan kyllä kuljettaa palavia nesteitä, kunhan ne ovat autojen säiliöissä...) Tilasin viime vuonna paikkamaalia Englannista moottoripyörääni (kun selluloosamaalia ei saa enää mistään), firman sivuilla tosin hurskaasti sanottiin, etteivät toimita ulkomaille, mutta laittoivat kuitenkin ja perille tuli. Itella "kilpailee" itsensä pian pois markkinoilta. Alas kartellit!
Vs: Kemikaalit ja posti Liittyisiköhän jotenkin paloherkyyteen, leimahduspisteisiin ja sen sellaiseen... Tutkimattomat ovat herran tiet :-\
Vs: Kemikaalit ja posti Nää asiat on aina niin hämäriä, multa on viety lappiin lennettäessä lentokenttähenkilöstön puolesta matkatavaralaukusta kaikki "hokkairot", eli japanilaiset lämmityspussukat jotka tuottavat kemiallisella reaktiolla lämpöä noin 20 tuntia ja joita voi sitten laitella kenkiin, käsineisiin jne... Samoin katosi sikarileikkuri ja sytytin. No, sain noi takaisin kun tulin takaisin etelään ja noudin vartiojoiden toimistosta. Samalla tuli nuhteet kaikenlaisesta vaarantamisesta. Kuitenkin samaa tavaraa tulee kymmenissä laukuissa päivittäin kun turistit matkaavat suomeen/suomen sisällä talvisaikaan -mutta se kai ei ole vaarallista. Nuo sikaritarpeetkin ovat kiertäneet maailmaa ristiin rastiin ruumassa ilman että kukaan olisi katsonut niiden vaarantavan mitään. (kerran yksi leikkuri unohtui takin taskuun ja turvatarkastuksessa sitten takavarikoitiin, mutta matkustamon teräasekiellon ymmärrän - en ruuman teräasekieltoa) Ja jotta liittyisi tähän, niin valokuvamömmöt ovat aina kulkeneet ongelmitta niin briteistä kuin muualtakin. Suurimmaksi osaksi itellan käsien kautta. Kulkeehan niitä itellan läpi suomessakin. Eikö netanttilastakin saa ostaa jotakin liimaa postimyyntinä tai biltemasta. Koskas ne olisi postinitellan toimesta pysäytetty ja käännytetty?
Vs: Kemikaalit ja posti Liimoja on erilaisia ja ne kaikki eivät kyllä ole paloherkkiä mikä tuntuu olevan pointti tuossa Itellan listassa. Mummolassa käyttivät aikoinaan keitettyä perunaa liimana. Pitäisiköhän postittaa yksi keitetty peruna jollekulle ja merkata pakettikorttiin että liimaa. Noh, täytyy koittaa uudestaan vaikka tuolta AG:stä. Mulla oli tarkoitus tilata sieltä joskus talvemmalla, täytyy varmaan nopeuttaa aikataulua. Harmi että pakastin on ihan täysi.
Vs: Kemikaalit ja posti Eihän ruumaan menevissä matkatavaroissa mitään teräasekieltoa ole. Ja miksi olisikaan, eihän kukaan, ei edes miehistö, pääse matkan aikana käsiksi koneen alla, paineistamattomassa tilassa, kuljetettaviin matkalaukkuihin. Tässä on nyt jostain muusta kysymys. Teräaseet nimenomaan PITÄÄ laittaa ruumaan menevään matkalaukkuun. Oma Leathermanini on matkannut melkoisia matkoja matkalaukussa ruumassa.
Vs: Kemikaalit ja posti Nää on vähän tälläsiä aina ei voi voittaa asioita esim. Itsellä Japanissa erinäisillä kotimaanlennoilla on vaihtelevalla menestyksellä poistatettu ruumamatkatavarasta esim. sytkäreitä. Välillä ovat menneet välillä pitänyt poistaa paras taitaa olla kun laukku odotti portilla ja koneeseen mennessä otettiin sivuun ja kysyttiin että onko laukussa sytkäri johon vastasin että on, sehän sitten piti ottaa pois mutta kun puhuttiin yksikössä niin se toinen sitten jäi sinne...
Vs: Kemikaalit ja posti Tuo on taas ihan toinen juttu tuo sytkäri. Kun tutkit ICAON määräyksiä, niin huomaat, että sytkäreitä EI saa kuljettaa lentokoneessa missään matkatavaroissa. Sinä olet tehnyt virheen pakatessasi sellaista matkatavaroihisi, ja se pakkaamasi vaarallinen aine on löytynyt vaihtelevalla menestyksellä. Määräykset sinänsä ovat yksiselitteiset. Tein tuon virheen pari vuotta sitten itsekin. Lappiin lähtiessä pakkasin rinkkaan normaalit vaelluskamat. Onneksi huomasivat lentoasemalla. Pääsin virheestäni vähällä, jouduin kaatamaan Sinolit viemäriin ja ostamalla Ivalosta uudet. Trangian polttoainepullon sain pitää, kun olin sen ensin tyhjentänyt. Mutta moka oli siis täysin minun.
Vs: Kemikaalit ja posti Konsultoin juuri vaimoani joka työnsä (biokemisti tutkija) puolesta lähettää / vastaanottaa kemikaaleja ympäri maailmaa: Kuljetusfirmojen välillä on suuria eroja, ihan maakohtaisesti: Täytyy kysyä etukäteen "tuoko tämä posti tai kuriiripalvelu tälläistä materiaalia juuri tästä maasta" ? Itella on vaikea tapaus saada oikein mitään kemikaalejä kulkemaan. UPS kuljettaa aika hyvin. World Courier on kuulemma kaikkein toimivin vaihtoehto, joka osaa kemikaalikuljetukset jotka ovat pidettävä kylmänä tai tasalämpöisenä koko matkan ajan. Muista tavaroista joissa lentoyhtiön kanssa on mulla ollut hubaa voisi avautua pitkän kaavan mukaan. Ehkä yksi hauskinpia teräaseeksi tulkittuja tavaroita on ollut työntömitta (ns. digitaali-mauser") jonka Finnair onnistui vielä hukkaamaan pariksi viikoksi.