Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kelpaisiko tällainen "entinen" keskikoon käyttäjä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Ossi Asikainen, 29 Heinäkuu 2008.

En enää invaliditeettini vuoksi pysty käytännössä kuvaamaan, mutta voisin mielelläni jakaa ajan kuluessa kesrtynyttä tietouttani ja kokemusksiani muillekin. Ja samalla Valokuvataiteen museon asiaa ajamaan. Kiinnostaako?
    6x6 negakansioita on kymmenisen, eli muutama rulla on tullut valotettua ja kehitettyä. Ja ihan pikkaisen lisi tieotoa noista välineistäkin..
    Sähköpostiosoite on: ossi.asikainen.@fmp.fi

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Vs: Kelpaisiko tällainen "entinen" keskikoon käyttäjä?

Yritän saada tällä viikolla tuon foorumijaon uusittua (kunhan ehdin olemaan kotona koneen äärellä). Tarkoituksena on saada keskikoolle oma alueensa, joten sielläpä voi jatkaa :)

2. Vs: Kelpaisiko tällainen "entinen" keskikoon käyttäjä?

[quoteTarkoituksena on saada keskikoolle oma alueensa, joten sielläpä voi jatkaa :)
    [/quote] Mutta muistapa, että 1900-luvun alussa 6x9 ja 9x12 oli keskikokoa ja 4x5-6 pienkokoa. Juuri siksi Leitzin 24x36 mm, eikä CM, oli niin mullistava.
    Mutta nykyäään, kun en kerta kaikkiaan suostu mitään digistä ymmmärtämään, vaikka joutunenkin opettelemaan sitä ennen kirjan julkaisua, niin rullafilmikoot on mulle edelleen keskikokoa. Tuossa vieressä on Linhofin 6x17 cm panoraamakalenteri.
    Kodakillahan oli 1800-luvun lopulla, en janksa ponnistella hyllylle, tarkistamaan, 13x18 Pocket Kodak...

3. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Olen yhä sitä mieltä että todella karkea jako digi/filmi olisi järkevintä.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Samoin.. En suostu ymmärtämään miksi juuri keskikoolle pitäisi oma osionsa lykätä. Käyttää samoja materiaaleja kuin pienemmän tai isomman ruudunkin filmikamerat, joten miksi erikseen keskustella esim. juuri keskikoon kehitysohjeista jne.

5. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Olen samaa mieltä. Filmille olisi kiva saada oma osionsa. Siellä olisi hauska keskustella filmeistä, filmien kehittämisestä, vedostamisesta, skannauksestakin ehkä.
    Ja tietysti filmikameroista eri vuosikymmeniltä.

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Niin, ja unohtui tuossa aikaisemmin sanoa että vanhojen gurujen mielipiteet ja kommentit kiinnostavat aina. Kokemus on ainakin filmipuolella valttia. Hienoa jos saataisiin aikaan oikein aktiivinen filmiosio Kameralaukkuun!

7. Vs: Kelpaisiko tällainen "entinen" keskikoon käyttäjä?

Niin ja muistelkaapa mitä mieltä oltiin Minoxin 8x11 mm kuvakootsa silloin aikanaan.
    Itse olen sellainen vanhanaikainen, että vaikka joudunkin apurahan takia perehtymään lehtidigikuvaukseen, en selitä nyt, pannaan omaan osioonsa, niin gelatiinikuvaus on minun juttunut. Ja vaikkapa museolla toiminkin, olen jättänyt vanhemmat menetelmät tietämyksestäni melkei pois ja pysyttelen gelatiinikuvauksessa, oli mv, väri negaa tai diaa. Pitää olla rajoittunut, katselkaapa vaikka ensi syksyn kunnallisvaaliehdokkaiden meinoksia, erityisesti sellaisia pienten puolueiden ja ryhmien koteihin ja lyhtypylväisiin jakamia julisteen tapaisia... Erityisesti yhdyssanat on vaikeita.