Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Keikka reproja

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Jari Siren, 22 Maaliskuu 2008.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Keikka reproja

    Näistä ei yksikään ole hyvä. Jälkimmäiset jo kohtalaisia.
    Ei kannata kuvata sellaista, mitä ei itse arvosta. Ja varsinkaan postittaa.
    Ja kyllä Nikkorin 50 millinen on terävä lasi, sitä on turha syyttää.
    Ilmeisesti et osaa käyttää kameran tarkennusta oikein.
    T Jukka
     
  2. Vs: Keikka reproja

    jari osaa somitella!
     
  3. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Keikka reproja

    Niinpä, mielipiteitä on monia, mutta miksi sitten syytät hirveeksi urpoiluksi yms. yms. jos kaikki on hyvin?

    Ensin vähättelet omia kuviasi, sitten kun joku kritisoi, alat selittää että muut eivät tajua valokuvauksesta mitään ja siksi eivät pidä kuvista.

    Näyttää siltä että kun tavallisten kuolevaisten kritiikki ei kelpaa, kannattais miettiä julkaiseeko niitä..
     
  4. Vs: Keikka reproja

    Ne ketkä ei kehu jarin kuvia on ihan läskipäitä
     
  5. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 532
    87
    48
    Vs: Keikka reproja

    Pitäiskö perustaa kerho?
     
  6. Vs: Keikka reproja

    No ni tajuuhan sentään joku jotain:D
     
  7. Vs: Keikka reproja

    Minusta henkilökuvissa (useinmiten) on ihan asiallista kysyä miksi tarkennus on korvassa, jos se siellä on. Toki tilanne on eri, jos on kuvattu korvaa.

    Ei jonkin asian tai valinnan tarkoituksellisuus automaattisesti aseta sitä kritiikin yläpuolelle. Ei vastaus siihen ole, että koska se on tarkoitus. Perustelua vaaditaan syyksi, että tarkoituksellisuus oikeasti on se asia. Siltikin valintaa voi perusteiden kanssa moittia.

    Minusta kriitikin antajan kuvilla ei varsinaisesti ole mitään tekemistä kriitikin uskottavuuden kannalta. Ennemminkin kriitinkin antajan aiemmat kritiikit ovat se vertailupohja. Perustelut toki pitää olla tolkulliset, mutta valitettavasti suurin osa kritiikistä on tasoa hyvä/huono. Sellainen kritiikin ei minusta ole mistään kotoisin. Ainakin minulle se kertoo, ettei kritiikin antajalla ole riittävää kykyä arvioida kuvia. Samalla se saa hyvä/huono-kritiikin antajan kuvat arveluttamaan, onko asiat tarkoituksella tehtyjä vai jälkeen päin selitettyjä, tyyliin "onhan siinä fiilistä" tai "se oli tarkoitus". Jos ei osaa muiden kuvista antaa kunnon kritiikkiä kuinka omiinsa pystyy suhtautumaan sen paremmin? (Huomautus: en puhu kenestäkään tietystä vaan tämä edellä mainitsemani kritiikin antaminen on aika yleistä.)
     
  8. Vs: Keikka reproja

    Siis nythän pointini on se että joidenkin mielestä kritiilkilä ei saisi puolustautua:D
    Jos joku ymmärtää tarkoitusperäni väärin oikaisen.
    Saat olla ihan mitä mieltä haluat mutta kuvaajan omat kuvat minun mielestäni antaa osviitaa komentoinin kompetensista, en tarkoita teknistä osaamista vaan muita alueita, siis jos joku edottelee somittelusta jotain oletusarvona voisi pitää että ososaisi sommitella omat kuvansa, ennen kuin neuvoo toisia?
    Sama jos käsittämättömiä pinta shaisseja julkaiseva wannabee ehdotelee että vuoden harjoitelisi jotain lajia ennenkuin laitaa esille, niin tuolta ehdotukselta putoaa täysin pohja koska herra/rouva esitä kuvia joiden harjoiteluun on voinut mennä ehkä päivä?
     
  9. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Keikka reproja

    Pitääkö olla mestarillinen elokuvaohjaaja että voi kritisoida elokuvia? Pitääkö osata tehdä suklaata että voi sanoa, onko suklaa hyvää vai ei?
     
  10. Vs: Keikka reproja

    Ei pidä, siis jonkun mielipide on sellainen että aha ja jonkun selainen että kannataa miettiä vakavasti mitä hän kritiikissään sanoo.
    Jos minä sanon vaikka Coppolalle että loppu on ohjattu ihan väärin, niin hän tuskin asialla paljon päätään vaivaa, mutta jos vaika De Palma hänelle siitä jotain sanoo niin hän voi sitä miettiä?

    Kolmevuotiaan lapsenkin pitää tai ei pidä mielipide on kiva tietää, mutta en lähde mitään muuttamaan ellen kuvaa lastenkirjan kuvia.

    Mielipiteen voi sanoa ja niin pitääkin tehdä, joidenkin mielipiteillä on kehitymisen kannalta merkitystä ja joidenkin ei.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Keikka reproja

    Tuntuu, että täällä ei kenenkään mielipiteellä ole sulle väliä.
    Tee lista, keiden mielipiteillä on väliä, niin me muut voimme jättää kuviesi arvostelun.
    T Jukka
     
  12. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 532
    87
    48
    Vs: Keikka reproja

    Ihme homma, kun Sireeni ottaa pari mitätöntä räpsyä, niin saadaan 4 sivua inttämistä!
     
  13. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Keikka reproja

    A) Miksi kukaan sanoisi ohjaajalle että "loppu on ohjattu väärin"?
    B) Jos sanoisi, mitä tarkoittaisi väärin?
    C) Miksi tavallisen pulliaisen mielipide olisi yhtään sen huonompi kuin toisen ohjaajan?

    Miksi kolmivuotiaan ehdotus ei voisi olla tärkeä ja yhtä hyvääkin, kuin vanhan konkarin, jos se nyt vain sattuisi olemaan hyvä ehdotus?

    Päätätkö siis toisten omien kuvien tai iän perusteella, onko ehdotus hyvä vai huono?
     
  14. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    44
    48
    Vs: Keikka reproja

    Mutta jos sinä sanot Coppolalle, että leffa on ohjattu väärin niin hän tuskin sanoo sulle, että sinä olet itse aivoton kääpiö joka ei ymmärrä elokuvien teostoa hevonvittuakaan ja sun mielipideteellä ei ole mitään väliä koska sulla ei ole lahjoja elokuvien tekoon paskan vertaa ja mielipiteesi on täten arvoton. Tai jotain tollasta.

    Mä en millään käsitä sitä miksi sun pitää aina vittuilla kaikille  jos saat negatiivista palautetta?! MIKSI et voi vain sivuuttaa sitä ja olla vittuilematta jos joku ei mielestäsi tajua mistään mitään?
     
  15. saltikov

    saltikov Member

    529
    0
    16
    Vs: Keikka reproja

    Kuvien suurin puute on että ne ei ole mustavalkoisia ja kohinaisia. Yleisön suurin puute lienee tilannetajussa.
     
  16. saltikov

    saltikov Member

    529
    0
    16
    Vs: Keikka reproja

    Tai ehkä juuri niiden mielipide jotka eivät tykkää ;-)
     
  17. Vs: Keikka reproja

    Kyllä kritiikkiin saa puolustaa, tottakai. Vastaamalla siihen kritiikkiin, ei haukkumalla kritiikin esittäjää. Ne jotka suoraan sanovat tyyliin hyvä/huono ei tarvitse vastata. Samoin ne jotka suoraan esittävät kuvaajasta jotain kommenttia, voi jättää omaan arvoonsa ja jättää vastaamatta. Vastaamalla asiallisesti kritiikkiin syntyy se keskustelu. Pitää myös olla kyky ottaa kritiikistä onkeensa ja pohtia sitä, eikä ottaa siitä nokkiinsa. Perustelemalla fiksusti omat valintansa tulee niitä myös punnittua. Ne tarkoin harkitusti tehdyt asiat käy uudestaan läpi. Väittäisin, että tuolla metodilla voi kehittyä. Toki omat valinnat voivat edelleen kritiikin pohtimisen jälkeen tuntua oikeilta suhteessa siihen mitä halusi ilmaista, ei siinä mitään. Senki voii vastauksessaan perustellusti kertoa. Pahoin pelkään, että se juuri tuo perusteluvaihe, missä monilla klikkaa. Silloin tulee mieleen, onko asiat sittenkään tehty harkitusti ja tarkoituksella...

    Kyllä kritiikin antajan aiemmat kritiikit ovat paljon olennaisempia referenssejä kompetenssista kuin kuvat. Kyky antaa fiksusti fiksua palautetta kertoo laajemmasta valokuvauksen ymmärtämisestä. Valokuvakriitikot tai elokuvakriitikot eivvät välttämättä saa yhtään tuotosta itse aikaiseksi, mutta voivat silti olla erittäin hyviä kritiikin antajia. Heillä on  se laajempi tuntemus omasta alastaan, myös oman alan historiantuntemus, jota täälläkin on usein dissattu.

    Mitä tuohon ajankäyttöön ja harjoitteluun tulee niin tiedän yhden kaverin (erittäin kovan luokan valokuvaaja), joka 80-luvulla (muistaakseni) muutti Lappiin ja kuvasi vain sipuleita. Kolme vuotta harjoiteltuaan sipulin kuvaamista eräs alan guru sanoi, että nyt rupeavat sipulikuvat olemaan joten kuten kelvollisia. Tuo esimerkki on aavistuksen kärjistetty, mutta ei kai kukaan tosissaan luule, että pari kertaa kokeiltuaan jotain kuvauksen alaa hallitsisi sen jotekin mestarillisesti?
     
  18. Vs: Keikka reproja

    Mitäh??????
    Ei todelakaan kukaan ole väitänyt että pari kertaa jotain kokeiltuaan hallitseen jonkun mestarillisesti.

    Lopupeleissä täydelistä kuvaa ei ole olemassa ja jonkun asian kanssa hierominen ei kaikille ole mielekästä.
    Valokuva on selainen juttu että on suhteelisen sama kuvaako vasaraa vai ruuvimeiseliä, sillä ei niiden kuvaaminen eroa kovasti toisistaan, joka toista luulee, ei tule koskaan tietämään.

    Jos prosessori on tip top kunossa, niin osaa hyväksikäyttää vasaran lyöti kokemusta ruuvarin väätämis liikeen talentamiseen, tai muistella vaikka poraa:D
     
  19. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Keikka reproja

    Millaisen valotusajan valitset kuvatessasi vasaraa kun se osuu naulan kantaan? Entä millaisen käsipelillä ruuvin vääntämiseen? Niin että molemmissa näkyy tekemisen meininki ja liike.
     
  20. Vs: Keikka reproja

    Mikä on valitusaika? Onko ne niitä ihme nappuloita kamerassa, joita wanna bii tekniikka masturbaattorit turhaan säätelee?
     
Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.