Tuli sekin koettua ensimmäisen kerran. Kunnon pakkasessa 4x5 -fieldillä vääntäminen. Viluhan siinä tuli! Siksipä päätin kirjoittaa asiasta, jotta muilta talvella kuvaavilta saisi jotakin vinkkejä. Omalta kohdalta suurimmat ongelmat ovat: Käsineet - Olen kokeillut vuosien mittaan monenlaisia. Nyt mulla on jostain saadut sellaiset "hybridi"-kalastajan sormikkaat. Eli lapaset joista voi kääntää lapas-osan erilleen jolloin sisältä paljastuu sormikkaat joissa ei ole suojaa sormenpäille (tajuskohan kukaan ???). Kyllä noissakin vilu tuli, toki sormiin palasi tunto kun käänsi lapas-osan takaisin päälle. Mutta mutta... Minkäslaisia ratkaisuja muilla on? Perinteiset kalastajan sormikkaat + kunnon kintaat siinä päällä? Varsinkin fieldin metallisten nuppien käsittely on kylmää puuhaa. Tarkennushuppu (vai mikäs tuon focusing cloth:n oikea nimi suomeksi oli) takertuu pipoon, jolloin touhu menee ihan säätämiseksi. Joko hankittava, eli tehtävä sellainen kunnon kuminauhalla tms. varustettu liukkaammasta materiaalista valmistettu huppu tai sitten pipon pitäisi olla jotain sileää ainetta... Jalustaan jääpiikit niitä kyllä kaipasi taas lumettomilla, mutta pintajäisillä kallioilla. Olikohan siinä pahimmat? Hyväksi tuli huomattua: Quickload on ehdoton! Luupin saa hönkäisemällä umpeen siinä missä rillitkin... Jälleen kerran lyijykynä oli hyvä kamerarepussa. Muut kynät eivät oikein pelittäneet pakkasella.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Mulla ei oo mitään kokemusta isompien kameroiden käsittelystä, mutta normi 35mm järkkäreitä olen pystynyt aika kivasti käsittelemään näillä tämän talven "pakkasilla" Haltin tyköistuvat sormikkaat kädessä. Ne on semmoiset semi-windstopperit ja kämmenpuolella on kuminystyrät parempaa pitävyyttä varten.. Jos on oikein kylmä, niin siihen päällehän heittää vielä kynsikkäät. Myös kalastajille tehdään lämpimiä sormikkaita, joilla nippeleiden vääntely onnnistuu.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Jääpiikit on ihan ehdottomat! Itse käytän isoja tumppuja joissa kädet taas pienen tauon jälkeen on toimintakunnossa. Partiokaupoissa tai kalastuvälineliikkeissä on kyllä niitä tumppuja missä on se irtotumputin vai mikä se on, mutta niissäkin tuntuu jäätyvän. Tauko on aina paikallaan.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Tää ei nyt mene laakafilmin puolelle mutta... Mun ratkaisu oikein kylmässä kuvaamiseen on Olympus 35 Trip. Linssi on mitä parhain niinkuin Olyissa tuppaa olemaan ja kameran käyttö on niin yksinkertaista että sujuu vaikka paksut kintaat kädessä. Trip mahtuu helposti talvitakin taskuun tai kesällä shortsien reisitaskuun. Eikä tarvi huolehtia pattereista tai akuista koska niitä tämä vehje ei käytä ollenkaan!!! Mitä parhain aina-mukana-kamera siis! Parasta Tripissä on hinta. www.tripman.co.uk myy huollettuja yksilöitä ~40€. Halvemmallakin saa toki ja itsehuolto ei ole vaikeaa, ohjeita löytyy --# Mb
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Pintajäisille kallioille en palkkia kantanut, enemmänkin tasamaalle. 20 astetta pakkasta sai olla maksimi. Villa- tai neopreenikynsikkäät ja sopivan isot sisältä villavuoriset rukkaset, jonne sai käden kynsikkäineen sujautettua. Jos siellä kallioisilla rannoilla haluat möyriä, niin jääpiikit tai nastat kengänpohjiin. Tasamaalla kunnon villasukat ja huopatossut, muuten ainakin meikäläisen varpaat tahtoi jäätyä. Kunnon karvahattu päähän. Lieret korville ja jos päällinen on aitoa nahkaa, niin ei siihen huppu tartu. kapa
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Mua ei koskaan ole liikaa palellut -32 asteenkaan pakkasessa. Mulla oli olympukseen ja bronicaan sama systeemi- johdolla paristo lämpimään taskuun, jolloin virtaa riittää. Nykyään kuvaan täysin mekaanisella rollikalla pakkasessa. Tarvitsee ainoastaan valotuksen säätämiseen ottaa hansat pois kädestä. Pienen hetken kärsii olla avokäsin pakkasessakin. Mulla on sellaiset ihmeelliset, 15 vuotta vanhat ruotsalaiset nahkahanskat. Isä osti ne joskus joululahjaksi. Ei koskaan palele käsiä, vaikka ajaa pyörällä -30 asteen pakkasessa oulun viimassa. Mistä lie kamelin esinahasta valmistettu. T Jukka
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Tolleen, suurinpiirtein itellä. Eli rautakaupasta pikkasen napakat, todella ohuet vuorettomat työkäsineet, joissa sormet ja kämmen nahkaa, kämmenselkä yleensä jokin joustava kangas. Niiden päälle villakynsikkäät. Pysyy suht lämpimänä ja toimintakykyisenä sormenpäitä myöten. Ja kovemmille pakkasille mukaan sellaset reilunkokoiset karvasisustaiset rukkaset. Joihin käpälä sopii repimättä sisään... Näillä tänhetken etelän pakkasilla on tarvinnut vain kynsikkäät...
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Kiitos tosta työkäsine-vinkistä. Se tuntuu yhdeltä hyvältä vaihtoehdolta. Olen miettinyt myös ihan tavallisia kynsikkäitä (toki niitä voisi pitää myös tuollaisten kanssa) joiden päälle voi sitten vetäistä isot rukkaset tai jotkut goretex-himmeli -sormikkaat jotka tarjoavat riittävästi lämpöä. Karvahattu Se onkin hyvä vinkki. Samalla tulee vähän katu-uskottavuutta! Ostais kunnon norsunvitun
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Tuli tuossa viikonloppuna kuvailtua piekanoja peltoaukeilla kunnon tuulessa ja -20 asteessa. Hyvin tarkeni kun oli kypärämyssy päässä ja takissa hyvä huppu millä sai peitetty melkein koko naaman. Hanskoina oli jotkut paksut vedenpitävät nahkatumput minkä alla haglöfsin ohuet hanskat. Sitten vaan kun lintuja alkoi näkymään niin tumput pois ja paukuttaan.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Itse käytän kylmällä ilmalla kuvatessa ampumahanskoja: peukalo, etusormi ja keskisormi ovat auki ja ovat mielettömän lämpimät! Ja toimivat kyllä hyvin ampuessakin Ovat olleet tähän mennessä toimivin ratkaisu kuvatessa kylmässä.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Sellaset Tornin hyväksymät nahkarukkaset+lapaset vois pelata tässäkin.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Toi sormien paleleminen on kaiketi yksilökohtainen ongelma tai ominaisuus. Mulla on sellainen kolmen eri pakkaskelin hanska setti kaapissa. Löytyy kynsikkäitä, sormikkaita, tumppuja sekä rukkasia. Pahimmilla pakkasilla ei ainakaan meikäläisen sormet pelaa oli hanskat mitkä hyvänsä. Muistan eräänkin reissun Lauttasaareen, silloin pakkanen paukkui 25 asteen huitteilla ja tuuli viuhui ankarasti, silloin filkan vaihto piti onnistua Pentaxiin laakista tai sormet meni hetkessä tunnottomiksi. Näissä oloissa Fieldin ropaaminen on jo suorastaan vittumaista.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... En tiiä. Oon polttanu sormet töis pakkasis jo niin monta kertaa 13 vuoden aikaan, ettei enää mikää tunnu oikein millekää. Toki alkuun sormii paleltaa tai oikeestaan sattuu aivan helvetisti, mut se menee aika nopeesti ohi ja sit ei tunnu enää miltää. Kai ne jotenki pilalla on.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Mulla ainakin heikosta ääreisverenkierrosta johtuen sormet on herkkiä palelemaan. Kuvannut olen kinojärkällä kovillakin pakkasilla mokkahanskoilla, joissa toki pieni vuori on. Nahka kun ei laske tuulta läpi. Näillä olen kameran säädöt ja laukaisimen saanut hoidettua hyvällä tuntumalla ilman että pieniä sormiani paljastaisin. Isoilla kameroilla kuvaamisesta ei ole kuin haaveita, joten käytettävyyden verrannolisuudesta en sano mitään. Kameraa pyrin riiputtamaan kaulassa mahdollisimman paljon, metallirungosta kun kiinni ottaa se tuntuu kyllä heti hanskan läpi kylmänä.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Hauska kommentti. En tiennytkään, että tuollainen päähine on jotenkin kummallinen. Sitä yht´äkkiä huomaa olevansa joku kummajainen ihmisten keskellä. Ameriikan elokuvien malliinhan sitä kai on mentävä, pulleat tekstiilit päällä hyytävässä viimassa, päässä korkeintaan keinovillainen hikinauha. Onneksi näyttää tuo ilmasto meilläkin lämpenevän, ettei tarvitse sentään ryssän hattua laittaa pikku pääkkösen suojaksi. Katosi kyllä minultakin tuollainen sen palkin mukana. Näillä pakkasilla olen baskerilla, villapipolla ja korvaläpysköillä pärjännyt. Koiranmuonasäkin mukana tuli kyllä sellainen keinoturkiskarvalakki. Lämmin on sekin. Kangaspäällinen, ei kai sekään siihen huppuun tartu? kapa
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Jos Usagi tarkoittaa kuin 60-luvun kaninpillu-lakkia niin eihän se paljon päätä lämmintä. Nikitat lämmittää sentään myös korvia.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Tarkoitan sitä mallia joka oli 80-luvulla käytössä. Ylös nostettavat korvaläpät ja oliko peräti vielä niin että läpät solmittiin yhteen narulla? En muista, meillä noista oli musta variantti käytössä, muualla harmaa. Kasimir: Eihän karvalakki nyt kummajainen ihan ole, mutta selvästi erottuva vaate ainakin pk-seudulla. Siinä missä baskeri, stetson jne... Mutta mullehan se sopis, kesälläkin käytän lierihattua Tarkennushupun takertuminen: Tuli mieleen tietysti, että heittämällä takin hupun pipon päälle tuon voi estää. Tosin takkini huppu on pölhösti nepparikiinnikkeinen, joten reppu voi helposti irroittaa sen :/ Pitää muistaa laittaa huppu aina päähän siksi aikaa kun nostaa repun selkään.
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Heps, kuulostavat hyviltä. Missä noita on myynnissä? Toinen mitä tuli mieleen, niin raksahanskojen ohella ehkä noi army-kauppojen myyvät erikoisjoukko tms. sormikkaat jotka ovat todella ohutta nahkaa voisivat toimia. Nimittäin itse moottoripyörä-hanskoja valitessa tein valinnan aina niin, että hanskat olivat hyvät jos niiden kanssa pystyi poimimaan tulitikun tulitikkulaatikosta Hyvä sorminäppäryystesti (joo, suojaavuutta en yhden kunnon lipan jälkeen unohtanut, eli kalliisti sai sitten maksaa kun halusi ohutta kengurunnahkaa + kunnon suojuksia).
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Enemmän varmaan se jalustalla kököttävä iso haitari ja perässä hupun sisällä pyllistävä pelle herättää kännykkäkuvakansaan hymynpoikasta, kuin yksi karvareuhka. kapa
Vs: Kuvaaminen kylmässä - varsinkin laakafilmille... Usagi: ampumahanskoja saa ihan urheiluvälinekaupoista esim. intersportti. Ja toinen on eräliikkeet.