Kuinkas moni kuvaa diaa ja vielä kehystää ne projisoitavaksi? Tässä keskellä muuttorumbaa huomasin kuinka ison tilan nuo kinodiat vievät - ja kuitenkin mulla on tuollainen... parin vuoden viive nyt kehystelyissä.. Eli tarvis pitää todella iso kehystyssavotta ja laittaa parin vuoden dioista valitut kehystäen. Jos muita kehystelijöitä/projisoijia vielä liikkuu, niin kuinka pahaksi teillä on mennyt diojen säilöntäongelma? Nuo lippaathan vievät loppuen lopuksi aika paljon tilaa. Ja kyllähän diaa pitää päästä kankaalta katsomaan (noh, laakadioja ei kyllä oikein pääse).
Vs: Kehystättekö diat? Ainakin yksi perinteisen tyylin harrastaja löytyy. Kuvaan edelleen jonkin verran diaa. Dia-arkisto vie tietysti aika paljon tilaa, mutta olen melko varma siitä että vaikka kuvat olisi sähköisessä muodossa ne hyllymetrit olisivat täynnä jotain huomattavasti turhempaa roinaa... Minulla on vaan tämän kesän kuvat kehystämättä, lähinnä 6x6 diaa. Mutta löytyy kinoa ja Horisontilla kuvattuakin. On siinä askartelemista moneksi illaksi. Ei vaan oikein meinaa löytyä säilytyslaatikoita keskaridioihin. Gepeltä uusia tietysti, mutta käytettyjäkin kävisi. Ruotsista ja Saksasta olen löytänyt jokusen satsin. Olen sama mieltä että dia on parhaimmillaan hyvälle kankaalle projisoituna, varsinkin 6x6!
Vs: Kehystättekö diat? Parisataa kelkkaa on kehystettyinä ja lisää tulee koko ajan Siis kinokoossa, keskikokoa en ole kaikkea kehystänytkään kun ei ole keskikokoa syövää projektoria.
Vs: Kehystättekö diat? Totta kai, kaikki on kehystettyinä noissa 100:n kelkoissa. Muutama tuhat ruutua tuossa hyllyn päällä on, ei nuo nyt hirveesti tilaa vie. Aina nuo olemassaolollaan tiedostot voittaa...
Vs: Kehystättekö diat? Ei se muutama tuhat. Sitten muutamakymmentuhat alkaa olla myrkkyä tilankäytön kannalta. Ainakin kuuskuutosta. Toisaalta taitaa olla ainut käytännön formaatti säilyttää isoresoluutioista kuvaa "isältä pojanpojalle". T. K.
Vs: Kehystättekö diat? Nyt on päässyt kretymään keväältä asti kehystämättömiä kuvia n. 10 rullaa. Siellähän seisovat hyllyllä. Pitäisi ehkä katsellakin vähän useammin...
Vs: Kehystättekö diat? Mulla on faijan kinodioja 40 ja 50 luvulta, lasien välissä olevat ovat säilyneet ihan OK, muoveissa olleet pelkkää oranssia limaa. Omat parhaa shotit proffisajoilta jo ajat sitten vedin duplikaatiksi 4x5 matskulle, onpahan mitä printtailla retrospektiiviin, muuten on vanhat Ektachromet jo ihan passee, Kodachromet edelleen kuin eilen labbiksesta haettuna..
Vs: Kehystättekö diat? JW, olis mukava jossain väliss nähdä sun faijas muutama dia 40-luvult, miksei myöhempääkin ... /// terv mad