Vs: Kehut: Who's Next Lab No ei varmaan dissaamassa. Toisaalta E6 labroja ei enään muita ole - käytännössä ainakaan mulle - ja siinä mielessä hinta on toisarvoinen tekijä, jos homma toimii. Kotona on vaikea saada yhtä hyvää, kalibroitua, ja ulkomaille on vaikeaa lähetää. Kysymyshän taisi olla, että onko yleistä, että 220 rulla on tuplat 120 kokoon. Ei aavistustakaan nykytilantesta. Joku osannee vastata. Ja siiihen en osannut oikeesti vastata eli hiillyin turhaan. Pahoittelut.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Niin häiriinnyinkin. En taas tajua mistä sait päähäsi että olisin vain juoksemassa halvimman perässä.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Jos sattuu käymään niin että joku terroristi pommittaa Who's Next Labin, niin Turussa vielä Kuva-Paijula kehittää E-6:t (kino, 120, 220) erittäin laadukkaasti ja kuulemma heiltä postitsekin tilauksia tulee niiltä, jotka eivät paikanpäälle asti yllä. Usein kehitys onnistuu tunnissa tai parissa, riippuen ruuhkista. Eli hyviä firmoja on vielä ainakin kaksi jäljellä.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Eikä siinä laadussa itekkään tehden oo mitään vikaa huomannut, toki silmällä katsoen vain ;-). Densitometristä en tiedä sitten... Kuitenkin säilyvyyden kannalta kunnon prosessointi on jees, koska noi 3-kylpy-kitit blixeineen ei ole luotettavimpia sen suhteen, että kaikki valottumattomat halidit poistuis filmistä tai jotain tällasta.. Noh enpä tiedä, voi olla sekin vain kauhukuvien maalailua.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Eirillä kehitin aikanaan omat 220:set filkat, siis tossa pari vuotta sitten. Taisi maksaa lähes kaksinkertaisena 120:een verrattuna.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Myös minä kehitytän Kuva-Paijulassa ja nopeasti ja laadukkaasti palvelu toimii postin välityksellä.
Vs: Kehut: Who's Next Lab C-41 kehityksestä: Fujilta on tullut uusi prosessi C-41 käyttöön joka on suuniteltu"Pienen volyymin" kehityspaikkoihin, eli ei mene enää prosessi niin helposti makkeliksi, vaikka volyymit pienenee. Testaustuloksen perusteella taidan avata myös C-41 palvelun ! www.123Prolab.com /J Vatanen
Vs: Kehut: Who's Next Lab <offtopic> Tällä tietoa ainakaan dia ei kehity, koska jokin kehite on loppu, ja maahantuojalta ei saa lisää pariin viikkoon. Harmillista, kun muutenkaan filmipuolen touhut eivät ole oikein sujuneet. Fotoimpex möi vahingossa mun ostamat 45 rullaa Vistaa jollekulle muulle, rahat sentään tulen saamaan takaisin... Sen lisäksi joku keijo japanilainen keräilijä huusi itselleen joka ikisen Flexaretin mitä eebayssä tänä aamuna oli tarjolla huutojen mennessä kiinni, yritä siinä sitten köyhänä opiskelijana kilpailla. Ja meikä kun olis vaan halunnu halvan TLR:n (alle 50e). Mitä hittoa ne edes tekee niillä kameroilla? Pyyhkii pölyjä ja ottaa kuvia ja leveilee kavereilleen, "kato mulla on paljon kameroita joilla en ikinä kuvaa, eix ookki hienoo?" Vähän syö tosiaan joo. Anteeksi offtopic </offtopic>
Vs: Kehut: Who's Next Lab Näin kuulemma on. Kemiat olivat menneet pilalle koneessa olleen vian vuoksi, selityksenkin kuulin, mutten sitä nyt juuri muista. Johtuisikohan siitä, etten täysin ymmärtänyt mistä on kyse. Yhdenkään asiakkaan filmit eivät kuitenkaan kuulemma menneet pilalle! Ja tiedotus asiasta hoidettiin kyllä esimerkillisesti. Toisen filmin tuonne kehitettäväksi lähetin maanantaina, enkä tietenkään muistanut laittaa kuoreen osoitteen lisäksi muuta yhteystietoa. Kuitenkin arkistosta oli numeroni löytynyt ja puhelin piippasi aamupäivästä innokkasti. Yhdessä sitten sovittiin, että kehityksen kanssa saa odottaa kun mikään ihmeempi kiire ei ole. Hienoa toimintaa!
Vs: Kehut: Who's Next Lab Pitää itsekkin kokeilla tuota whois nextiä dialle. On alkanut nyppimään eirin odotusajat ja näköjään whoisnext on vielä lähellä työpaikkaa, joten sinne voi filkat viedä ja hakea helposti. Asiasta vähän toiseen, onko mitään suosituksia paikasta, joka kehittäisi värinegat edes kohtuullisella laadulla - siis ei sormenjälkiä yms. Itse käytin muutaman kerran lähilabbista, siellä on kyllä loistava palvelu, mutta negoissa oli turhan paljon sellaista pientä emulsioon juuttunutta pölyä. Se sai minut viemään seuraavat erät asematunnelin fujin kuvatehtaalle... vaan enpä vie enään. Tässä nimittäin tulos: http://jukkavuokko.com/tmp/kuvatehdas-v ... adulla.jpg"]http://jukkavuokko.com/tmp/kuvatehdas-vittuilee-laadulla.jpg Siis joka ainoassa negaliuskassa on 1-2 sormenjälkeä, täynnä viistoja naarmuja ja se kiinteän pölyn määrä on moninkertainen verrattuna mun lähilabbikseen, joka tekee halvemmalla ja myös tunnissa. Reklamaatio lähti mailitse jo kuvatehtaalle ja huomenna vien kaikki negat nähtäväksi, joten saavat itse todeta kuinka ala-arvoisesti kohtelevat toisen kuvia.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Who's next kehittää myös C-41:tä. Hinta on käsittääkseni sama. Muita masiinoita niillä ei tosin ole, siis suurennuskonetta tai kymppikuvakonetta tai skanneria tmv. Värilaboratiorio Jussi Pohjakalliolla Oikokatu ykkösessä on suurennuskone, eli niiltä saa pinnakkaiset ja huippuhyviä yksittäisiä suurennuksia. Who's nextillä sattuu muuten tällä hetkellä olemaan tekninen tauko. Niiden kone, joka ottaa ilmasta typpeä ja puskee sen kehityskoneeseen, sanoi yllättäen sopimuksen irti ja pilasi kemiat. Onnena onnettomuudessa yhtään filmiä ei kuulemma mennyt pilalle. Mutta siis, typpeä on jo saatu pullossa tilalle, koneeseen eivät enää luota kun korjaaminenkin lienee harvinaisessa koneessa kallista. Kemiaa ei sen sijaan ollut joutilaana tarpeeksi, eikä maahantuojakaan pidä varastossa ilmeisesti. Eli kehitystä ei saada luultavasti vielä tällä viikolla takaisin pystyyn. Itse ajattelin odottaa dioineni - ei mulla mitään päivän päälle kriittistä ole. Korvaapahan tuota seisakkeen tappioita vähän... Ettei sekin hyvä lafka kaadu. Kuvatehtaaseen saa kyllä kerta toisensa jälkeen pettyä. Sen kerran kun vein sinne diani, ne olivat täynnä roiskeita ym jännää. Teetin siellä myös tupakka-askin kokoisen lasikuution kuvasta kummisedälle 50-vuotislahjaksi. En kehdannut enää kieltäytyä maksamasta 70 euroa, joka tuli puheeksi vasta maksettaessa. Kummaksun muutenkin niiden politiikkaa periä maksu aina etukäteen - ei muualla, ammattitaitoonsa luottavissa paikoissa, sellaista ole. No, kaiken lisäksi kuutio myöhästyi toimituksesta niin, etten saanut sitä ajoissa sedälle. Kiukuttelin sentään siitä vähän, ja typy suostui johtajalle soitettuaan hyvittää minulle yhden filmirullan. Valitsin sitten kalleimman mustavalkofilmin, ja kyllähän ne Delta 3200:sta toistakymmentä euroa rullalta kinuaa... Ja viimeksi, kun piti printtejä teettää, niin ne piti syöttää niiden johonkin masiinaan, jonka käyttöliittymä oli palikkamainen, kymmenen vuotta sitten ajan tasalla. Eikä ne värit näyttäneet samalta kuin kalibroidulla näytöllä shopatessani. Vaikka sanoin, ettei mitään säätöjä saa tehdä. Tummuudetkin oli omituisia. Lisäksi mua kohdeltiin kuin viisikymppistä ensikertalaista. Verrattuna esimerkiksi Kampin keskuksen Kodak-pika-labbikseen, josta sai paremman näköistä jälkeä puolet nopeammin ja kolme kertaa halvemmalla. Ja sentään vähän ammattimaiselta vaikuttavalla palvelulla. Vaikkei ne kumpikaan Dialabin printeille tai ammattitaidolle pärjänny. Tosin sielläkään asioiminen ei maailman luontevinta ole, siis asiakaspalvelun takia. Pohjakalliolla teettäisin kaikki printit, jos niillä vaan olis cibachrome tmv. Tai miksei joku digitointiprosessiprinttaus, jos ei kerran muita vaihtoehtoja markkinoilla enää ole, kuten ne väitti.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Cibachromee ei oo mutta onhan se Ilfochrome ja miksei sitä sais hommattua, kyllä sitä myydään. Joutuu kyllä ehkä Suomea kauempaa hommailemaan paprut ja kemiat. Ite taitaa kyllä joutua tekeen. Ei vissiin Jan Eeralakaan enää tee... Korjatkaa jos on parempaa tietoa. Itse olen nyt parina päivänä tehnyt taas itse värinegavedoksia, ei se niin kamalaa ole itsekään tehdä. Pitäis vaan alkaa niitä Ilfochromejakin ite tehä... <SIZE size="70"]Vinkki: Kekkasin jopa, ettei tartte aivan pimeässä tehrä kun varovasti käyttää apuna kännykän valoa niin, ettei suoraa paperille näyttele eli esim. paidan kautta heijastaa tms., niin että juuri näkee altaat ja missä paperi on.. (vanhemman mallinen kännykkä, jossa semmonen vihreä heikohko valo).</SIZE>
Vs: Kehut: Who's Next Lab Ei tee Jan Eeralakaan enää, mutta tarvittavat vermeet hänellä edelleen olisi jos jotakuta kiinostaisi jatkaa. Kemiat ei vain ole ihan halpoja siihen koneeseen, P3 kemiat tekee jotain 1000,- luokkaa, näin Jan itse kertoi.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Riippuu varmaan määristä, mutta: http://www.phototec.de/catalog/product_info.php?cPath=3000_3400&products_id=1512 http://www.fotomayr.de/webkat98/homepage.php?/html/000172.HTM Noh, pitäs jonkun lähteä oppipojaksi Janille.
Vs: Kehut: Who's Next Lab No koneen fyysiset mitat ovat pituus 250cm telaleveys 62cm ja paino n. 250kg, eli ei ihan snadi, joten kyllä siihen varmaan kemiaa menee
Vs: Kehut: Who's Next Lab Täällä samansuuntaisia kokemuksia Kuvatehtaasta. Kaksi kertaa sössivät diojen kehitykset, ekalla kerralla tiputtivat märkänä lattialle ja kompensoivat sentään antamalla ilmaisia kehityksiä, toisella kerralla sössivät jälleen (diat täynnä ihme tahroja jotka ei huuhtelemalla lähde pois) ja ainoa kompensaatio oli "me ei laskuteta sulta mitään tästä. On siinä kompensaatiota tarpeeksi". Lienee sanomattakin selvää ettei kyseistä, hinnaltaankin suht kallista firmaa tule enää käytettyä. Tulee vähän mieleen kun itävältälainen kaverini joka oli aikoinaan suomalaisen naisen kanssa naimisissa, keskusteli asiakaspalvelusta jossain itäsuomalaisessa baarissa jonka pitäjän hän tunsi. Ko. baarinpitäjä oli tokaissut "Kuules Heinz, meillä kuningaskin on vain asiakas"
Vs: Kehut: Who's Next Lab No sitä mäkin yritin kysellä sieltä Pohjakalliolta, että eikös oo joku ilfochrome tai joku. Ne oli kuulemma aikanaan soitellu kaikki maahantuojat läpi eikä ollu löytäny. Olivat vissiin luopuneet siitä koneestakin sitte. Vois sitä ehkä itekin tehdä, tai jos vaikka lähettäs ulkomaille vedostettavaks... Oliskohan Ruotsissa? Norjassa? Tanskassa? Virossa ei varmaan. Saksassa luulis ainakin olevan. Italiassa tiedän olevan muutamia, mutten tiä jaksanko sinne asti lähettää. Se itetekosessio pitäis kai varmaan olla joku viikonlopputyyppinen juttu, ja ottaa kyllä taas oman aikansa ennenku sen oppii. Joku kurssi siitä kyllä melkein pitäs käydä. Mut eihän kukaan semmosia pidä.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Nooh, ei se poikkea varmasti paljoakaan RA-4 vedostuksesta. Värit vaan korjaillaan suoraan, eikä käänteisesti. Jopa siis helpompaa kuin RA-4. Vähemmän herkkää virheillekin ilmeisesti. http://users.tkk.fi/~hsaariko/Ilfochrome.html Tähänastisten värifilmien ja värivedostusten kokemusten perusteella en usko enää mitään "pelotteluja" siitä miten vaikeata ja mahdotonta nää jutut on. Tuntuu netti olevan täynnä urbaania legendaa miten mahdottomia nää on, vaikka todellisuudessa jopa helppoa . Pitää ite testata, kerhon kaapissakin olis vanhoja Ilfochrome jämiä, varmaan niillekin jotain sais aikaan. Hommahan on niinkun mustavalkosella, mutta pitää vaan tehdä pimeämmässä ja haarukoida valotusajan jälkeen suodatukset keltaselle ja magentalle, kun mustavalkosella haarukoidaan jyrkkyys. Värivedostuskursseja RA-4 -prosessille on kyllä näkyny jossain määrin, ainakin Tampereella on ollut.
Vs: Kehut: Who's Next Lab Whois next on sopivasti lähellä työpaikkaa, joten se vaikuttaa siksikin hyvältä vaihtoehdolta. Menin tänään reklamoimaan kuvatehtaaseen noista negoista. Siellä ukko katseli niitä, että onhan näissä sormenjälkiä enemmän kuin pitäisi olla... Muista jäljistä totesi vain, että ne ovat jotakin prosessin tuottamaa 'kalvoa' eivätkä rasvaisia sormenjälkiä. Lopulta vielä ajoi skannaten + printaten 2 negaa ja näytti, että ei näissä mitään näy - ei varmaan, kun niiden laitteissa taitaa olla kaikenmaailman ICE:t ja muut, jotka mun skannausvälineistä puuttuvat. Lopputuloksena ei suostuneet minkäänlaisiin korvauksiin, ei edes sormenjäljistä perusteluna se, että hyvinhän siitä tuli roskaton vedos, joten mitä ihmettä valitan? Joten tästedes tiedän minkä putiikin kierrän ja helvetin kaukaa! Niin, lisäksi tuo noita negoja tutkiessaankin käsitteli niitä paljain käsin, ilman mitään suojakäsineitä. Ihmekös tuo jos tuollaisessa firmassa tulee sormenjälkeä ja ties mitä smegmaa negoihin tai dioihin.