Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Kiitos Keni! Postikuluineen kotiin olisi 4 kinospiraalia (36 ruudun rullille), nostokahvasysteemi ja tankki tuollaisella kannella, reilut 40 euroa. 120-filkan spiraalit muutamia dollareita kappale. Taidan laittaa ostoon joko tuon tai jonkin toisen vastaavan. Kuka haluaa ostaa vähän käytetyn Paterson 4-tankin kahdella säädettävällä spiraalilla?
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Jos olette huomannut, on noissa muovikansissa "kynnys" . Jos vain laittaa kannen päälle ja alkaa kippamaan, saattaa olla että vuotaa. Kun otta kunnon otteen pöytää vasten ja painaa ja samalla kiertää, menee vielä noin millin sisään ja kannesta tulee takuulla tiivis.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Mulla olisi nyt hankinnan alla tankit yms. releet, mutta mitä suosittelisitte? Mielelläni maksan hieman enemmän ja ostan kunnolliset, kuin sählään (ketjussakin mainittujen) vuotavien tankkien kanssa... Onko kenelläkään kokemuksia tästä Kaiserin setistä Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa. ?
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Täytyy muuten sanoa, että eipä Paterson vuotanut, kun suljin sen "oikeaoppisesti" eli keskeltä painaen! Tuon oman pönttöni mukana ei tullut käyttöohjetta pöntölle, vain spiraaleille, joten en tiennyt, että se pitää sulkea kuin Tupperwaret konsanaan. (viitaten aiemmin mainittuun Patersonin käyttöohjeeseen ja purkin sulkemiseen)
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Ettei olis jotain kopioita, vai onko muilla ollut samanlaisia? Ainakin intialainen Omax mainostaa ebayssa spiraaliensa oleva Paterson yhteensopivia. Eikös se lähinnä kopiota tarkoita. Mulla on pari vuotta sitten ostettu Paterson ja muovi on liukasta, sitkeää ja vähän keltaisen sävyistä. Ihan huoletta noita spiraaleja vääntää ja murjoo. Ei ole koskaan rikkoontuminen huolettanut.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Osaako kukaan sanoa tuohon mitään? Jossain vanhemmassa keskustelussa tuota tankkia sivuttiin ja mainitiin vuotavan... Tuon ostamista puoltaa vaan se että siinä olisi kaikki samassa setissä. Helpottaisi homman aloittamista kummasti.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Nuo muut kamathan tuolta saa erikseenkin ostettua. Melkeempä patersonin tankin vaan vaihtaisin tilalle. Jotkut siitä sanoo että vuotaa mutta eivät osaa ilmeisesti sulkea purkkia. Ehkä siitä jokunen ylimääräinen euro tulee kun erikseen ne ostaa tosiaan. Ei ole kokemusta tosta kaiserin setin tankista mutta ainakin patersoni on hyvä. Ja itse olen pärjännyt omatekemilläni filminripustimella ja painolla missä kustannukset olivat 50centtiä. En omista filminpyyhintä tai säämiskää eli kuivaan negan sormien välissä ja eipä ole valittamista ollut.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Mulla on toi. Vuotaa se jonkun verran. Ei mitenkään filmin kehittymistä haittaavasti, mutta jos ei pidä siitä että kemiat on ihoa vasten niin sitten saattaa haitata. Oon hankkinu sitä varten pyyhkeen ja vadin (pyyhe siihen purnukan ja käden väliin kääntelyiden ajaksi ja jos haluan poistua vessasta purkin kanssa niin vati alle). Pattersoneista on siinä mielessä huonoja kokemuksia että tosta mun purnukasta hajosi nestekansi ennen kuin sillä olin yhtään filmiä kehittänyt (eli ilmeisesti vaan testailin ja pyörittelin kun hajosi, en nyt muista). Siihen tuli sellainen pikkuhalkeama reunaan. Tämä tietysti vain yksittäistapauksena.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Kyllä mä lähtisin mielummin siihen patersoniin. Tietää ainakin mitä saa ja tarvittaessa voi hankkia lisää yhteensopivia spiraaleja ja purkkeja.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Nyt on ensimmäinen 120-filmi kehitetty Made in Japan-metallipöntössä. Harjoittelin filmin laittamista kelalle kerran silmät auki ja kahdesti silmät kiinni ennen varsinaista toimintaa ja hyvin sujui pimeässäkin. Melkein paremmin kuin silmät kiinni sohiessa. Purkkiin mahtuu 4 kinofilmiä tai 2 keskarifilmiä (ja ehkä yksi kinofilmi päälle). Nestettä taitaa mennä juuri litran verran. Tankki on käytetty, mutta hyvässä kunnossa, kansi vuotaa. Pikkukorkki pitää nesteet sisällään, mutta isomman kannen reunasta vuotaa aina tankkia kääntäessä. Tämän testasin jo aiemmin pelkällä vedellä, joten tuli hoidettua kehitys ensimmäisen kerran altaan päällä. Kun isoa kantta painaa kunnolla paikalleen, kuuluu napsahdus, kansi pitää kemiat sisällä parin käännön ajan, ja sen jälkeen vuotaa taas. Tyydyin ensimmäisen 3 minuutin jälkeen vain huljuttamaan tankkia kääntelyn sijaan. Kehityksen ajan päällimmäisenä oli tyhjä spiraali täytteenä. Pitäisikö siis tuollainen muovi kansi saada paikalleen tiiviisti? Painamalla ja kääntämällä J.W.The NowHere Manin ohjeen mukaan? Ei tunnu onnistuvan... Metallispiraalit on ihania! Käytän niitä jatkossa myös muovitankin kanssa. <3<3<3 (sallinette tyttömäisen ilon osoituksen)
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Olipa hyvä että tsekkasin tämänkin juonteen uudelleen: Mulla on kolme purkkia, kaksi Eirin japsi ja yksi pitkä Kindermann. Se kintermaninj kansi on niin vanha että jo vähän halkeillut, mutta ei sillä väliä, kunhalkeama on siinä kannen sisäosassa. Kokeilin vuotaako se: No sehän vuosi kuin seula ( noi pari muuta on ollu koko ajan käytössä ja tiedän että ei vuoda) sitten tutkimaan: Se sisäreuna on rispaantunut aivan karseesseen kuntoon. Kaivoin terävillä saksenkärjillä kaiken purseen urasta pois ja sitähän siellä riitti. kansi on nyt hiukka löysä mutta senhän saa tiivistettyä kiepauttamalla hiukka sähkömiehen teippiä teräspurkin reunaan jolloin se kannen ura tulee tiiviksi. Sitten kun laittaa kemiat sisään, painaa muovikantta hiukka jotta tulee lievä alipaine, jos on ylipainetta, niin nestettä tihkuu kyllä... teräskierukat- ainoa järkevä vaihtoehto mun mielestä.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Mietin myös, että kokeilen seuraavaan tankilliseen laittaa mustaa sähköteippiä purkin reunaan yhden kiekan, josko sillä saisi vähän tivimmäksi. Pitänee hommata myös pienempi metallitankki (2x135/1x120-kokoa), harvemmin tulee tehtyä 4 kinoa yhtä aikaa.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Käytin aina teräskierukoita ja -tankkeja. En tykännyt niistä muovikansista, rispaantuivat ajan saatossa. Suosikkini oli metallikansi, samaa terästä kuin purkit. Toimi kuin se kuuluisa junan vessa. kapa
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Onko arvon jäsenillä hyviä vinkkejä, miten kinofilmin saa spiraalille ilman, että filmin reunat menevät rutulle ja myttyyn? Keskikoon kanssa tätä ongelmaa ei ole, mutta kinofilmi on täysin rutussa, vaikka menee kerralla spiraalille.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Jos nyt oikein muista, niin käsituntumalla se eka puoli kierrosta antaa jo vinkin, onnistuuko. Työnnät kevyesti takaisin päin, ja jos löytyy löysää, niin sitten on kaikki ok. Jos ei löydy, niin sitten on filmi kiinnitetty vinoon ja ongelmia löytyy. Hikeä pukkaa ja kuunsirppejä kehityksen jälkeen, jos edes saa koko rullaa sille kelalle. 120-rukkat laitoin aina siten, että repäisin suojapaperin siten, että jäi se liimattu osa filmiin kiinni. Aloitin lataamisen siitä paperipäästä. Ei ollut liian lötsö ja sain filmin helpommin asetettua suoraan. Jos on metallikierukka päässyt putoamaan ja on vääntynyt, niin silloin tulee kinon kanssa vaikeuksia. Pitää kierukan olla kunnossa. kapa
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Metallikierukoitten huono puoli on tosiaan se, että niille riittää yksi pudotus. Muoviset pomppivat paremmin.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Kapan ohje on hyvä. Kinofilmin tulee liukua taaksepäin hieman (metallikelalla!), muuten se on rutussa. Jos on oikein vaikea tapaus niin puran koko rullan ja aloitan lataamisen lopusta. Siellä filmiä on rutisteltu ja väännelty vähemmän ja menee yleensä kelalle hyvin.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Siis metallikierukka ja aloitat lataamisen kierukan keskeltä?
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Jos olet epävarma, leikkaa filkan pää suoraksi, lataa suoraan kasetista, eli älä avaa kasettia, leikkaa sitten loppu, kun filkka on kelalla, ihan siitä lopusta ettet hukkaa yhtään ruutua. Siinä on se hyvä puoli että voit pimeessä vetää taas kasettiin, ja alkaa alusta, naarmuja saattaa tulla mutta ei mene makkeliksi koko filkka.
Vs: Kehitystankeista ja spiraaleista (yleistä keskustelua) Kyllä mä tuon sentään tiedän. Kinofilkan pään olen leikannut suoraksi, mutta kasetit piti hajoittaa, koska F100 kelaa filmin kokonaan sisään. Yksi kolmesta asettui nätisti ekalla yrittämällä, pelkän keskikoon filmillä harjoittelun jälkeen. Katsoin ennen ensimmäistä (120-) yritystä Youtubesta kaksi videota: paremman ja vähän huonomman. Jälkimmäisessä ukkeli työskentelee kinofilmin kanssa, mutta lataaminen olisi voitu näyttää vähän lähempääkin. Mutta jotenkin noin sitä yritin tehdä. Harjoittelen huomenna hukkafilmillä valot päällä.