Vanha juttu todennäköisesti mutta laitan muistin virkistykseksi.Ilfordin paperinkehitys purnukkaan (tms) on helppo laittaa pimeässä kaksi 5x7 laakaa (tai muita kokoja emulsio sisäänpäin).Korkki kiinni,litkut sisään ja tasaista jälkeä luvassa. t kimo
Vs: Kehitys purnukka laakoille Tekisi mieli rakentaa joku pyöritin purnukalle.Pari kumitettua telaa ja toinen tela pyörittäisi hitailla kierroksilla pönikkätä.Olisiko ehdotuksia?Valmiita ratkaisuakin on varmasti,mutta lie kalliita?
Vs: Kehitys purnukka laakoille Minulla on tapana laittaa 10 ml /500 ml tuohon purnukkaan jonka tilavuus on 0,75 l.Kehitysaika on hiukan hakusessa 9-10 min 20 astetta.Käsin olen pyörittänyt täyden kierroksen ja takasi , kylpyhuoneen lattialla.Käsi väsyy jonkiin verran hommassa,ja moottorilla saisi säädettyä tasaisen pyörivän liikkeen.Kaksi 5x7 laakaa on pinta-alaltaan n 4 kpl 4x5 laakoja joten tuo kehitemäärä on melko passeli olen ymmärtänyt.
Vs: Kehitys purnukka laakoille Tuollaisissa kehitteen määrän määrittää käytännössä käytettävälle kehitteelle ohjeistettu vähimmäismäärä. Ovatko nuo 8x10-laakoja? Käytän samanlaista cibachrome-pönttöä, mutta vain 1 laaka kerrallaan ja poikittain, ei tuolla tavalla lyhyt sivu ylöspäin. 8x10 vastaa pinta-alalta yhtä kinofilmiä joten siitä saa helposti katsottua sen minimin millä käytännössä voi pyörittää. Esimerkiksi D-76 on ohjeistettu 1+1 suhteella minimääräksi noin 220ml (tiivistettä tarvitaan noni 100ml per kinorulla). Joten 8x10-laakafilmille ei oikein alle 200ml riitä D-76:n tapauksessa. Jollain muulla kehitteellä tulos voi olla toinen. Itse tuollainen pönttö pyöriessään ei kyllä hirmuisia kehitemääriä tarvitse. En pitäisi 100ml -määrääkään mitenkään mahdottomana, mutta olen tyytynyt D-76-käyttäjänä tuohon 200ml -määrään. Pyrocat-HD:lle ohje taisi olla 70ml valmista 1+1+100 -liuosta per filmi. Tuubi pyörii mulla omatekemän pyörittimen kanssa noin 30 kierrosta minuutissa.
Vs: Kehitys purnukka laakoille totta ,täytyy jatkaa kokeita,tasaista jälkeä tulee kyllä verrattuna allaskehitykseen.Kaksi 5x7 laakaa on pöntössä kuten jo aiemmin mainitsin.Aika haipakkata sun filmit saa,siis pönttö pyörii akselin ympäri 30 kertaa min
Vs: Kehitys purnukka laakoille 30 kertaa akselin ympäri ei ole vielä haipakkaa. Jobot pyörittävät muistaakseni hitaassa asennossa 36 ja nopeassa 72rpm. 30 kertaa menee helposti käsipelilläkin kun pitää purkkia kellumassa vedessä ja pyörittelee sitä... Tasaisuus... En tiedä onko allaskehityksen voittanutta tuossa suhteessa, etenkään jos käsin pläräämisen sijasta käytetään slosheria. Pöntöistä vain Jobon Expert pystyy taatun tasaiseen tulokseen. Allaskehityksen ongelma on vain operaattori - väsymys tms. ja vähän mokailee niin tasaisuudesta ei ole jälkeäkään. Pönttökehityksessä taasen operaattorin vaikutus vähenee merkittävästi, ainakin koneellisella pyörityksellä.
Vs: Kehitys purnukka laakoille sitten on kai jatkettava käsin pyöritystä,parhaita negoja mitä olen saanut t kimo
Vs: Kehitys purnukka laakoille eBayssa on muutaman kerran näkynyt ainakin ilfordin simppeleitä pyörittimiä, joissa on vain moottori ja rullat joiden päällä purkki pyörii. On menneet parilla kympillä.
Vs: Kehitys purnukka laakoille Minä rakensin joskus 1990-luvulla tällaisen laitteen. Ruuvasin levylle neljä pientä huonekalupyörää. Yhtä pyöristä pyöritti akselissa olevan kumisen pyörän välityksellä sähkömoottori, jonka kierroslukua voi portaattomasti säätää pienoisrautatien tyristoroidulla nopeussäätimellä. Purkki pantiin kyljelleen pyörien varaan. Hyvin toimi.
Vs: Kehitys purnukka laakoille Autopurkaamolta tuulilasipyyhkijän moottori voisi olla melko sopiva pyörittämään pönttöä. Akseli pyörii valmiiksi melko hitaasti ja välitystä voi muuttaa sen mukaan minkälaisen telan laittaa moottorin jatkoksi. Yleensä noissa pyyhkijän moottoreissa on M6 kierre valmiiksi akselin nokalla.
Vs: Kehitys purnukka laakoille Tohonhan varmaan menis yhtä lailla 4x5" filmitkin? Ehkä jopa 4 kerralla. Siellä siis on jotkut pykälät kahden puolen, missä filmi pysyy? Millä nimellä tollanen purkki kulkee, jos tollasta yrittäisi vaikka ebaysta metsästää?
Vs: Kehitys purnukka laakoille Yksinkertaisin pyörittäjä on rullapohja ja käsin antelee vauhtia sitten tankille. Moottorille pitää kuitenkin olla suunnanvaihto, käsin pyöritellessä sekin sujuu. Nimim: Kymmeniä C-41- ja E-6 -kehityksiä käsin vesialtaassa purkkia pyöritellen tehnyt. Jotain ratkaisutapaa on tässäkin http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,41024.0.html Jos on paljon roinaa ulottuvilla (purkaamoja, rautakauppoja, ties mitä) niin äkkiänhän jonkun pyörittimen keksii. Mun ratkaisu oli tuollainen resurssien sanelema: Bussilla ei pääse erikoisliikkeisiin jne...
Vs: Kehitys purnukka laakoille Noita on yleensä erilaisilla "paper drum" tms. nimikkeillä. Useamman kanssa kyllä tarvitaan jotakin pitimiä jottei filmit pääse limittäin. Cibachrome-purkki on hyvä ainakin 8x10 -filmille, samoin patersonin printtirumpu. Unicolorin rummulle on näitä "format-halttereita" ainakin olemassa. Myös ohjeita netissä kuinka sellaisia voi itse virittää. 4x5 Unicolor Drum Development Yleisimmät ongelmien aiheuttajat rummuissa ovat olleet erilaiset kohoumat, urat jne. jotka on alunperin tarkoitettu pitämään kehitettävä paperi vähän irtaallaan rummun seinämästä. Filmin kanssa niistä tulee helposti vain häiritseviä virtauksia. Vaikka filmin pohja on tiiviisti kiinni rummun reunassa, ei se haittaa. Valopihasuojat ja muut irtoavat pitkälti jo esikostutusvaiheessa ja loput jämät viimeistään huuhtelussa - joka on myös helppo tehdä samassa rummussa. Samalla myös filmi irtoaa seinämästä kun antaa rummun olla pystyssä täynnä vettä.
Vs: Kehitys purnukka laakoille Mielenkiintoinen juttu. Ei niinkään printtipurkki filmeille, vaan rotaatio ja systeemit. Mulla on kokemuksia kinon ja rullan rotaatiosta prosessorilaitteella ja mustavalkoisella filmillä. Mun mielestä pieleen meni ja suttua tulli. Oma johtopäätös oli, että perinteiset menetelmät ovat parempia. Sitten toinen kokemus. 4x5" ja purkki ja tavanomaisempi liikuttelu ja pyrocat ja niin paljon epätasaisuutta, että kehite vaihtui. Ehkä rotaatio ois auttanut. Aikanaan "rotaation" edellytys oli epäsäännöllinen suunnanvaihto ja jopa nopeus. Näin Jobo toimi ja BTZS putkien idea perustuu juuri epämääräiseen liikkeeseen. Ehkä ne kotijuoksupyörät siis kannattaisi pyöriä molempiin suuntiin. Jopa useampaan. K En epäile kenenkään onnistunutta kehitystä, mutta mulla oli/on vaikeutta edes valottaa yhtä laakanegaa niin tasaisesti, että voisin varmistaa kehityksen tasaisuuden. Vinkkejä valotukseen?
Vs: Kehitys purnukka laakoille Mitä isompi läystäke, sitä enemmän kierroksia myllyssä. Laakafilmit paperitankissa vaativat siis yhtä paljon jenkaa kuin paperit tankissa... Liian hiljainen rotaatio on lähes aina epätasainen.
Vs: Kehitys purnukka laakoille vaikea sano mitä teen oikein tai väärin mutta todella tasaista jälkeä tulee,sattumaa??