Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kehitteiden eroavaisuudet?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana filmimies, 6 Joulukuu 2006.

Vs: Kehitteiden eroavaisuudet?

Valepukki valepukki. Minäpä olen nähnyt kun olet testaillut ,D
    Ei sitä testata tai hiplata tarvi. FP4+ valottaa 80 Asan mukaan ja kehittää 9 minsaa D76 1+1 litkussa niin hyvä tulee. Niin voikin tehdä sitten aina ja taas - ja siis ja yks, kaks, kolme, neljä.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Tai kuvaa FP4 100ASAsena ja kehittää Pyrossa noin 45 minsaa, jos menee vähä yli, ei haittaa. Suhdetta en muista ulkoo :D

Toisaalta, HP5 on ûbertäydellinen Pyrossa 50 min, kuvattuna 400 ASA (mitattuna niistä varjoista), suhteella 1+1+300 (muistaakseni...).

Nää on niin pomminvarmoja juttuja, ettei mulla muuhun tulis mieleenkään koskea.

2. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113

Monta tietä Roomaan. Mutta kannattaa silti  pyrkiä ottamaan harrastuksesta kaikki irti. Sittenhän se juuri on harrastus!

Visualisointi (suunnitelma siitä, mikä kohteen valööri tulee lopullisessa printissä sijoittumaan mihin harmaansävyyn) on hauskaa, antoisaa ja opettavaista. Tietty pikkutarkkuus prosessin vakioinnissa lisää huomattavasti onnistumisen elämyksiä. Densitometriaan asti ei tarvitse mennä, vaikka sekin digitekniikalla olisi aika helppoa itse asiassa.
    Mutta toiselle sopii tietysti sekin, että saa aikaan käyttökelpoista jälkeä useimmiten - kuvan sisältöhän ei pieteetillä muutu paljon miksikään. Multigradepaperit osaltaan helpottavat työtä jne.
    Minusta tärkeää on aloittavan kuitenkin tajuta se, että yleiset ohjeet eivät aina ole kohdallaan, koska on paljon muuttujia, joita ei voi ilmoittaa toiselle helpolla (valotusmittarin virhe, kameran sulkimen tarkkuus, kehitystankin ominaisuudet, tankin kääntelytekniikka, veden kovuus, suurennuskoneen valon laatu jne).

Mutta kuten Mark Twain toteaa:
    Mikä ero on oikealla sanalla ja juuri oikealla sanalla - sama kuin salamavalolla ja ukkosmyrskyllä.

3. Vs: Kehitteiden eroavaisuudet?

Mullon sulle kivat kaksi Penaa :)

4. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Tuota pyrokattia nyt kun on niin kehuttu niin sitä voisi koittaa. Mikä lie varastoliuoksen säilyvyys sitten? Ilmeisesti tavara on yhtä riittoisaa kuin Rodinal ja jos säilyvyys on about samaa luokkaa olen heti hyvin kiinnostunut.

5. Vs: Kehitteiden eroavaisuudet?

Komppaan heliä... helppo kehite, TODELLA riittoisa. Itellä pullot ollu auki noin 8 kk, eikä mitään ongelmaa ole ollu. Säilyvyys Ollin mukaan avatuissa purnukoissa n. 6kk.Tosin taisi kyllä rodinaalissakin olla vaan 6 kk luvattu säilyvyys.

6. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Mites toi pyrocat toimii kinofilmin prässäyksissä? Minulla oli sitä joskus vähän mutta ei tullut kokeiltua kuin laakafilmillä hieman.

7. Vs: Kehitteiden eroavaisuudet?

Omien kokemusten mukaan en sitä ensimmäiseksi suosittelisi. Ehkä siksi, että kehitysaikasuosituksia ei oikein tahdo löytää normaalikehityksille, saati sitten prässäyksille... Oma kokeilu tuotti todella loivat negat jotka jouduin prefläshäämään ja vedostamaan 5:sta vastaavilla suodinasetuksilla...

Ehkä joku osaa tuon kanssa prässäilläkin. Minä en...

8. toninikkanen

1 628
    0
    36

Pyrokatti tilattu, jos tulee ennenkuin alan kehittämään paria APX 100:sta niin koitan niitä sillä... jos löydän jotain hyviä lähtökohtia kehitysajoille :)
    Seuraavaksi sitten Hp5+:aa ja PanF:ää, niille löysinkin jotain kehitysaikoja.

9. Vs: Kehitteiden eroavaisuudet?

kannattaa vaikka kokeilla tuolta APUGista etsiä kehitysaikoja eri filmeille

10. toninikkanen

1 628
    0
    36

Noh, hätäisesti testasin nyt Pyrocat-HD:llä 1+1+100 Agfapan 100:sta (rullafilmi) 10min 20 asteessa, liikuttelua minuutin välein. En ihan malttanut tehdä täysin ohjeiden mukaan ja mahtoiko kostautua, meinaan nega näyttää ihan normaalilta eikä lainkaan värjääntyneeltä, sekä ehkä aavistuksen loivalta, tosin kunhan se nyt tuolla kuivuu ja makailee hetken aikaa kirjapinon alla pääsee asiaa tutkimaan vasta tarkemmin, siis huomenissa. Keskeyte ainakin saattoi olla vahvempaa kuin mitä suositeltiin..

Ps. oli tuskaisin filmi purkittaa ikinä. Jossain vaiheessa mulla pyöri se koko filmi ja lisäksi hermot vessan lattialla jne. olis pitänyt varmaan esipestä se jo ihan senkin takia, että olis saanut pinnalta vähän paskaa pois :) (Eniten sisäänpäin käpertyvä filmi ikinä ja ei ole sentään ihan eka Agfapan jota kehitin, vaikken mikään guru olekaan.)

11. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Agfapan? Vai APX? Jos Agfapan, niin sitten tosi vanhaa.... APX kuivuu kyllä ihan "suoraksi".

Pyrocat-negassa on silmin nähtäväksi aika lievä väri - ruskea?, riippuu vähän filmistä. En ole muuten kokeillut APX:llä, kun se loppui, mutta esim. juuri tehdyssä Neopan 400:ssa, "väri" on kuitenkin selkeä. Netissä väitettiin joskus, että APX ei näyttäisi "väriä=stain" niin selvästi.

Mitä tulee näennäiseen loivuuteen, niin nega voi näyttää loivalta, mutta toimii pimiössä toisin. Kokeile, niin huomaat. Mulla on ilo omistaa väridensitometri ja maailmalla raportoidut erot normaalimittauksen ja "sinisen kanavan" välillä ovat mullakin tosi isot. Viimeksi tänään todistin itselleni, että normaali mittauksella epätoivoisen "loiva" nega olikin juuri sopiva tositoimissa ja sitähän sen pitikin olla, jos mitataan sinisellä kanavalla.

Pyrocat-kiinnostuneille: noista densitometrijutuista ei kannata pelästyä, kokeilkaa ihmeessä itse. Tehkää "loivaa" aluksi. Kehite on aivan loistava, sävykkyys ja "grain masking" pitää itse kokea. Outoa on se, että luupilla kinonega näyttää lähes "etsatulta", mutta suurennettuna sävyt, terävyys ja rakeettomuus vaikuttavat.

Sen verran pitää kiittää ja mainostaa, että Suomesta saa luultavasti maailman parasta ja tasaisinta Pyrocat-HD:ta. Mulla on ollut useampi Hopeavedoksen setti ja kaikki ovat toimineet identtisesti. Hieno homma!!

12. toninikkanen

1 628
    0
    36

Joo, paskat se mitään loiva ollut, jotenkin negan ulkomuoto vaan hämäsi. Päinvastoin jyrkin Agfapan APX 100 mitä olen kehittänyt; pitää varmaan koittaa semistandinä seuraava kun varaa loiventumiseen on yllin kyllin. Kaiken kaikkiaan hyvin mielenkiintoinen lopputulos tuli ja innolla kehitän tällä lisää matskua.