Miten paljon lämpötila vaikuttaa sekoitetun kehiteliuoksen säilymiseen? Esim. D76 ja kauanko yleensä sekoitettu liuos toimii moitteettomasti jos säilytys +20 ast. Säilyykö viileämmässä pitempään?
Vs: Kehitteen säilyminen Säilytyslämpötilalla ei niin ole väliä, kunhan ei jäädy. Säilyy kauemmin jos pullossa ei ole ilmaa.
Vs: Kehitteen säilyminen Miten kehite säilyy jos se on edelleen avaamattomana pakkauksessa ja jauheena (D76)? Minulla on kaksi pussia tuota kehitettä, toisesta on päiväys mennyt 08/2013 ja toisesta 05/2014. Pitäisikö jotain ottaa huomioon kun teen kehitteen valmiiksi vai onko sillä väliä kun pakkaukset tosiaan ovat avaamattomia?
Vs: Kehitteen säilyminen Jauheenahan noiden pitäisi olla aika hyvin kestäviä ja päivämäärätkin on aika tuoreita vielä.
Vs: Kehitteen säilyminen Ei muuta kun käyttöön vaan. Itse käytän D76:tta siten että otan jauhetta vain osan josta teen stockia ja käytän sen sitten pois. Sitten taas otan jauhetta osan ja teen siitä uuden liemen. En ole havinnut mitään ongelmaa kehityksessä. Tietty sekoitan joka kerta aina ennen jauheen ottamista pussin siältöä hyvin. Tällä tapaa voin yhden pussin sisältöä käyttää 1-2v...ja ehkä pitempäänkin (ei ole kokemusta). Stock liuoksena se ei taida niin kauan pysyä hyvänä. Vaikka viime aikainen kulutus on kasvanut sen verran paljon että voisi tehdä vaikka koko satsin kun se tuntuu menevän puolessa vuodessa. Vedos kehitteen kanssa tuppaa aina käyvän niin että tekee kuvia ja laittaa kehitteen talteen ja kun seuraavan kerran alkaa tekemään näyttää kehiten sen verran hurjan väriseltä että olen tehnyt kuitenkin uuden.
Vs: Kehitteen säilyminen Esim. D-76 sekoitettuna varastoliuokseksi säilyy vähintään 1/2 vuotta. Sen sijaan 1+1 tai 1+3 sekoitus tuosta liuoksesta ei säily. Pullo pimeään ja mielellään ylimääräiset ilmat pois. Rodinal (ja sen seuraajat) säilyvät tiivisteinä käsittämättömän pitkiä aikoja, joskin ovat kyllä aika epäilyttävän näköistä tavaraa muutaman vuoden säilytyksen jälkeen. Jos kehitää jatkuvasti rullia todella paljon (filmin pinta-ala), voi toki käyttää D-76/ID-11 varastoliuosta isossakin, tiivillä kannella varustetussa astiassa sellaisenaan ja tuorestaa, tai korvata kuluneen kehitteen tuoreella. Toimii oikein hyvin.
Vs: Kehitteen säilyminen Ai niin sanon vielä että tuo minun tapa ottaa jauheesta vain osa ei ole missään muotoa kenenkään suosittelema tapa. Se on täysin väärä tapa tehdä asioita. Eli ei kannata tehdä siten kun minä teen. Minä kannan omat vastuuni asiasta ja teen asian tietoisesti. Ihan vaan sen vuoksi ettei tästä minun tavasta tule mikään ohje koska mitään takuuta siihen että aineet sekottuisi tasaisesti ei ole
Vs: Kehitteen säilyminen Teen litran annospakkauksesta hieman yli litran stock:ia ja jaan sen neljään 0,25 litran pulloon jotka täytän piripintaan jolloin happea jää pulloon tuskin yhtään. Siksi hieman yli litra koska pullot ovat himpun isompia kuin 0,25 l. 1:1 sekoituksessa täytän vedellä tasan 0,5 l jolloin suhde on tasan 1:1 Esitin alkuperäisen kysymyksen lämpötilan vaikutuksesta siksi koska pari kuukautta sitten tehdyllä tiivisteellä tulos oli hieman "laimea". Kehite oli tilassa jossa lämpö oli helteiden aikana 27 - 28 ast. Luultavasti tein muita virheitä joita en vielä ole ymmärtänyt. Kiitos vastauksista.