Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

tri-x asa 200 d76 kehitysaika

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 4 Syyskuu 2011.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ei löydy kodakin omista spekseistä ko. kombolle aikaa.
    Tri-x valotettu 200 asan mukaan, aika tasavaloisella säällä.
    Ohje 400 asalle valotettuna on tuo 9 3/4 minuuttia.
    Lyhentäisikö esim. 9 minuuttiin.
    T Jukka

2. Vs: tri-x asa 200 d76 kehitysaika

laimenna 1:1 ja kertakäyttäkehitteenä, liikuttelu 30 sek intervallein kippaus, 20C aika 9,5 min.

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: tri-x asa 200 d76 kehitysaika

Enpä tiedä onko tästä apua.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

1:1 aina käytän ja liikuttelen 30 sek välein. voisi koettaa, tuo on normaali aika, mutta valo oli tosiaan niin tasaista, että ei varmaan pala puhki, vaikka on lähellä 400 asan valotusta tuo aika.
    T Jukka

5. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kerran olen kokeillut tätä, valotin yhden Tri-X rullan ISO 400:lla ja yhden ISO 200:lla josta vähennettiin kehitysaikaa muistaakseni puolitoista minuuttia. Nasa-kuvan Sari kehitti filkat ja hänen kanssaan ihmeteltiin negaliuskoja: ei mitään merkittäviä eroja. Sen jälkeen olen pysytellyt ISO 400:ssa.

6. Vs: tri-x asa 200 d76 kehitysaika

Olen käyttänyt tuota ISO 200 kahdesta syystä. 1). Tri-X herkkyys on mielestäni lähempänä 200 kuin 400 ja 2).toinen on se, että jyrkässä valossa kuvattuna jälki on parempaa.

Jos hyvin loivassa valossa tai sumussa kuvaa on kehitettävä enemmän kontrastin nostamiseksi ja varjojen aukaisemiseksi. Varjot kun eivät vähästä valosta tykkää, eikä mustaakaan ole ilman valoa.

7. Vs: tri-x asa 200 d76 kehitysaika

Oma aikani D-76, 1+1 ja Tri-X @ 200 on 8:30 min normaaleilla ravistuksilla. Itse asiassa tuo on minun normaali kehitysreseptini Triksille normaalivaloon. Neljälläsadalla se menee normaalivalossa turhan kontrastiseksi ja sävyt eivät oikein 'aukea'. Satasellakin kuvaan sitä jos sattuu oikein kontrastinen valo.

Tässä hyvä artikkeli johon olen aiemminkin viitannut ja kannattaa Tri-x kuvaajien lukea ajatuksella:

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/a_simple_system.html

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Noniin, aamulla menin klo 6.30 kehittämään negatiivit eli 4 rullaa 120 tri-xää.
    Kävikin niin, että ei riittänyt litkuakaan kuin 225 mm rulla 1:1. Tein matemaattisia laskutoimituksia ja lopulta päädyin 9 min 30 sekunnin aikaan.
    Negat näyttävät aika hyviltä, kyllä niistä kuvat saa.
    T Jukka